بازدهی هفتگی تمام بازارها منفی شد؛

واکنش سکه به وصول مالیات/سقوط دلار جبران نشد

کدخبر: ۳۵۵۶۰۶
سکه بازان به دنبال آن هستند که در هفته جاری قیمت این فلز گران بها را به کانال 11 میلیون تومانی ببرند، جدا از افزایش دلار، آنها نیاز دارند که بهای اونس دیگر زیر مرز هزار و 900 دلاری قرار نگیرد
واکنش سکه به وصول مالیات/سقوط دلار جبران نشد

به گزارش اقتصادنیوز، کار بازار در هفته سوم مرداد به پایان رسید. شروع پر نوسان و ریزشی در ابتدای هفته با پایانی افزایشی برای ارز و سکه طلا در آخرین روز هفته همراه شد.

شاید باور کردنی نباشد اما در پایان این هفته همه بازار ها بازدهی منفی داشتند، حتی بورس گل سر سبد این روزها بازارهای دارایی.

بازار

گرم طلا و‌ ربع سکه در ترقی معکوس هفتگی پیشتاز بودند، بورس نیز پشت سایرین و با اختلاف در سطح زیر صفر شیرجه رفت. کمتر هفته ای بوده که جهت بازدهی بازار این گونه به سمت مدار منفی باشد.

سقوط سنگین دلار جبران نشد

امروز چهارمین افزایش متوالی در بازار دلار ثبت شد و این ارز به آستانه 22 هزار و 600 تومان رسید. با این حال، سقوط 2100 تومان ابتدای هفته به اندازه ای سنگین بود که بازدهی این ارز را روی عدد منفی3/4 درصد قرار داد. دلار پس از اینکه به واسطه هیجان پیرامون خبر وعده گشایش اقتصادی نزدیک به 10 درصد از ارزش خود را در روز یک شنبه از دست داد، به مرور سعی کرد سوی سطوح قیمتی قبلی نزدیک تر شود.

به نظر می رسد، حداقل در هفته جاری معامله گران سعی کردند بیشتر با احتیاط در موقعیت خرید قرار بگیرند، چرا که تصور می کردند، ممکن است بازارساز با فروش شدید از قیمت های بالا، بار دیگر آن ها را دچار ضرر کند.

دلار

نوسانات شدید هفته جاری برای بسیاری از معامله گران ضرر زیادی به همراه داشت. دلار چند بار بین دو کانال 21 و 22 هزار تومانی جابه جا شد، حال آنکه هفته قبل تغییرات محدودی در کانال 23 هزار تومانی داشت.

برای هفته آینده قیمت درهم سیگنال مهمی در بازار است، درهم در روز آخر اگر چه یک درصد بالا رفت اما در مقایسه با هفته گذشته پنج درصد منفی است.

باقی ماندن درهم در سطوح کنونی به منزله آن است که قیمت دلار فعلا توانی برای بالا رفتن از نمودار قیمت را ندارد. خصوصا که بازار ساز اصرار دارد اعتبار حرف هفته گذشته رییس کل بانک مرکزی مبنی بر کاهش قیمت ارز را حفظ کند.

اطرافیان همتی اعتقاد دارند کاهش این هفته در بازار دلار بیش از آنکه ناشی از خبر گشایش اقتصادی باشد محصول سیگنالی است که او در گفت و گو با برنامه بدون تعارف دارد. طبیعتا با این موضع اگر درهم کنترل شود بازار از طریق عرضه اسکناس تلاش می کند بازار نقدی را مدیریت کند. گرچه برخی کارشناسان تاکید دارند با توجه به ارتباط بازارها با یکدیگر تزریق اسکناس هم می تواند کارکردی مثل تزریق حواله داشته باشد با این تفاوت که قیمت نقدی لیدر حواله می شود.

مطالبه مالیات در بازار سکه

سکه تمام بهار آزادی در هفته جاری، قصه متفاوتی را نسبت به دلار تجربه کرد. این فلز گران بها در ابتدای هفته تحت تاثیر موج نزولی در بازار ارز بیش از یک میلیون تومان از ارزش خود را از دست داد، ولی همینکه سعی کرد خود را متناسب با رشد قیمت دلار به کانال 11 میلیون تومانی برساند، این بار با سقوط طلای جهانی مواجه شد.

سکه در روز آخر هفته به کمک ماندن اونس در محدوده 1930 دلاری و البته تعیین مالیات برای خریداران طرح پیش فروش سکه، توانست 200 هزار تومان رشد کند و به بهای 10 میلیون و 600 هزار تومان برسد. این قیمت نسبت به کف قیمت هفتگی 250 هزار تومان بیشتر بود، ولی نسبت به نرخ پنج شنبه گذشته نزدیک به 8 درصدکاهش(معادل 900 هزار تومان افت) را تجربه کرده بود.

سکه

یکی از عواملی که موجب شد سکه بازان نسبت به مالیات تعیین شده، واکنش افزایشی نشان دهند، این مساله بود که از نگاه آن ها اعتماد به سیاست گذار برای موفقیت طرح هایی چون پیش فروش اوراق نفت تحت تاثیر قرار می گیرد،زیرا قبلا و در زمان پیش فروش اخذ مالیات انکار شده بود و هیچ سیگنالی داده نشد اما پس از اجرای طرح گرفتن مالیاتی که قبل تر انکار شده بود، قانونی شد.

هدف سکه بازان در هفته آینده

سکه بازان به دنبال آن هستند که در هفته جاری قیمت این فلز گران بها را به کانال 11 میلیون تومانی ببرند، جدا از افزایش دلار، آنها نیاز دارند که بهای اونس دیگر زیر مرز هزار و 900 دلاری قرار نگیرد؛ در هفته گذشته، همسو با سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه هم کاهش قیمت را تجربه کردند، منتها سهم نیم سکه 6 درصد کاهش بود و ربع سکه حدود 8 و نیم درصد از ارزش خود را از دست داد. علت افت بیشتر ربع سکه حبابی است که این قیمت فلز گران بها دارد. ربع سکه 3 میلیون تومانی با سکه تمام حدودا 12 میلیون تومانی قیمت گذاری شده است.

کمترین بازدهی هفتگی هفته جاری نیز به ربع سکه اختصاص داشت. شاخص کل بورس در هفته جاری با افت حدودا 3 درصدی، حداقل وضع بهتری نسبت به ارز و طلا داشت.

2

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید