دو نیمه متفاوت بازار ساز

تعقیب قیمتی دلار در بازار ارز

کدخبر: ۳۵۶۲۱۵
بازار ساز ارزی امروز دو نیمه بازی کرد؛نیمه اول روز فعال و نیمه دوم در فاز استراحت.در نیمه اول قیمت دلار در صرافی ملی دو و نیم درصد از ابتدای روز بالا رفت اما در نیمه دوم قیمت تغییر نکرد.
تعقیب قیمتی دلار در بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز، امروز بازار ساز تلاش کرد در قیمت گذاری پر قدرت شروع کند به طوری که همان اول کار تغییر کانال داد و از سطح 21 هزار تومان به سطح 22 هزار پرید. افزایش 1.7 درصدی قیمت دلار در شروع  تلاش بانک مرکزی برای ممانعت از سرایت انتظارات منفی معامله گران و هیجان ناشی از اتفاقات بورس به بازار ارز توصیف شد.

هر دلار آمریکا از سوی صرافی ملی که نماینده بازار ساز برای تنظیم بازار ارز است 22 هزار 290 تومان اعلام شد که در مقایسه با نرخ روز گذشته 1.7 درصد بالاتر است.

تحلیلگران می گویند:بانک مرکزی خواسته به فعالان و معامله گران نشان دهد در حالت آماده باش کامل قرار دارد وبا نزدیک کردن نرخ صرافی ملی به نرخ بازار امکان آربیتراژ و تشدید تقاضای سفته بازانه را تعدیل کند.پس از ریزش بورس در روزهای گذشته و شروع به کار امروز برخی معامله گران ارزی احتمال می دادند دید کاهشی در بازار طرفدار نداشته باشد.

این تحلیل تا حدودی بیراه نبود زیرا در بازار هم دلار با قیمت 22 هزار و 900 تومان باشد که در مقایسه با قیمت روز قبل افزایش داشت ساعت 12 اما قیمت وارد کانال 23 شد و به نظر افزایش قیمت صرافی ملی در این زمان هم واکنشی به این اتفاق بود.

بازار ساز در مرحله جدید نرخ دلار را 160 تومان بالا برد و به 22 هزار و 450 تومان رساند،در مجموع قبل از ظهر امروز قیمت در مقایسه با رقم بسته شده روز قبل 2.5 درصد بالا رفت.این تعقیب  قیمتی دلار در نیمه اول روز اما در نیمه دوم روز متوقف شد به گونه ای که تا ساعت سه بعدازظهر  قیمت جدیدی منتشر نشد.

صرافی

به نظر می رسد این اتفاق تحت تاثیر دو عامل رخ داد:نخست به دلیل اینکه قیمت دلار در بازار در نیمه دوم روز متعادل شد و حتی از سطوح اولیه کمی پایین تر  آمد گرچه هنوز در کانال 23 باقی مانده است.دوم که می تواند دلیل مهم تری باشد راحت شدن خیال بازارساز از بورس است وقتی بورس سبز شد بازار ساز تصمیم گرفت قیمت جدیدی از سوی صرافی ملی منتشر نکند.شاخص کل در معاملات نوبت دوم رشد کرد و از مرز روانی یک میلیون 800 هزار واحد بالا آمد.مقاومت شاخص در این سطح تا حدودی دلهره ریزش شدید در بازار را کم کرد.

 

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید