تحلیلگران مالی آینده بورس را متعادل پیش‌بینی می‌کنند

خداحافظی بورس با سودهای فانتزی؟

کدخبر: ۳۵۶۵۸۵
بورس تهران گرچه روز گذشته روز مثبتی را ثبت کرد، اما روندش چندان مطابق میل سهامداران نبود.
خداحافظی بورس با سودهای فانتزی؟

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سرمایه دیروز در ساعت اول معاملات بیش از 30 هزار واحد رشد کرد، اما در ادامه این رشد کم و کمرنگ‌تر شد. برخی از معامله‌گران انتظار داشتند پس از روزهای به شدت ریزشی ابتدای هفته و حمایت از بورس در مرز یک میلیون و 800 هزارواحد، اصلاح پایان یابد و بورس به تنظیمات اولیه بازگردد، یعنی رشدهای شارپی. اما چنین اتفاقی رخ نداد.

در همین رابطه بخوانید:

>>>>ریزش بورس در راند صبحگاهی

انتظار بورسی از دولت

برای بسیاری این انتظار بوجود آمده که دولت همواره از بورس حمایت می‌کند و به هر قیمتی، بورس را سبزپوش نگه می‌دارد. همین انتظار هم احتمالا باعث ورود افراد بسیاری به بورس شده است. اما شاید دولتمردان نیز از این انتظار غلطی که بوجود آورده‌اند، عقب‌نشینی کنند. البته از نظر برخی کارشناسان، دولت به قدری در مورد بازار سرمایه زیاده‌روی کرده که اکنون برای هر عقب‌نشینی دیر شده است.  

دیروز شاخص بورس حتی رشد 30 هزار واحدی را هم پس داد و متعادل شد، بورسی که در کمتر از 5 ماه 300 درصد سود را عاید سهامداران کرده بود. برخی از تحلیلگران مالی معتقدند که اکنون، راه جدایی بسیاری ‌از سهم‌ها از یکدیگر خواهد بود.

بورس

دیگر نمی‌توان به صورت تصادفی یک سهم را انتخاب کرد و از آن انتظار بازدهی بالا داشت. تنها سهامی در بازار رشد خواهند کرد که از نظر بنیادی، حرفی برای گفتن دارند. به همین دلیل، نمی‌توان چندان انتظار رشدهای شارپی در بازار را داشت. چرا که دیگر تمامی سهم‌ها، به صورت توده ای رشد نخواهند کرد. البته برخی از معامله‌گران معتقدند که اگر اتفاقات اقتصادی و سیاسی منجر به افزایش نرخ ارز شود، در این حالت بازار سهام بار دیگر سوخت لازم برای پرواز را خواهد یافت. 

وضعیت بازار امروز 

برخی از تحلیلگران بر این باورند که امروز در بسیاری از سهام، دلیلی برای فروش وجود ندارد، چرا که به اندازه کافی اصلاح کرده‌اند. در مقابل باید توجه داشت که بازار به سهامداران، به خصوص تازه واردان نشان داد که دیگر چک سفید امضا نیست.

از نظر کارشناسان، همین اثر می‌تواند همچنان برخی از سهامداران را مجاب کند که فعلا از بازار خارج شوند. ضمن اینکه هنوز بسیاری از معامله‌گران در سود خوبی به سر می‌برند و این مسئله می‌تواند در رفتار معامله‌گران اثر گذار باشد، چرا که اکنون خروج آنها ضرری متوجه آنها نخواهد کرد و حتی می‌تواند عایدی مناسبی را نصیب آنها کند. 

گروهی از معامله‌گران بر این نکته تاکید می‌کنند که رفتار هیجانی و احساسی سهامداران، موجب صف‌های فروش در روزهای اخیر بوده و دانش ناکافی آنها، این جو منفی را سبب شده است. در نتیجه اگر سهامداران تازه‌وارد از رفتار هیجانی دست کشند، بازار روی خوشی به آنها نشان خواهد داد. اما پیش از این، بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که رشدهای شارپی را هم همین افراد و همین احساسات بوجود آورده است، چرا که استراتژی بسیاری از تازه‌واردان، تنها سهامی بود که صف‌های خرید چند روزه را تجربه کرده‌ بودند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید