پشت پرده نوسان عجیب و غریب بورس /شیطنت‌ حقوقی‌ها بازار را به هم ریخت

کدخبر: ۳۵۶۷۸۸
آخرین روز کاری بورس با رکورد پنجمین رتبه برای خروج حقیقی‌ها ازبازارو افت ۶۸ هزار واحدی شاخص بورس در حالی به ثبت رسید که فعالان بازار سرمایه اتفاقات متعددی را عامل نوسانات عجیب و غریب شاخص در این روزها می‌دانند.
پشت پرده نوسان عجیب و غریب بورس /شیطنت‌ حقوقی‌ها بازار را به هم ریخت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، اعمال محدودیت‌ها و دستورالعمل‌های جدید روند معاملات بورس را وارد فاز جدیدی کرده، این در حالی است که صف فروش روز گذشته نشان داد که برخی سیاست‌ها، سرمایه‌گذاران را برای ماندن در بازار سرمایه دچار سرگردانی کرده است. کارشناسان معتقدند در کناراصلاح رفتار حقیقی‌ها که برخی آن را ناشی از ناآگاهی نسبت به بازار سرمایه می‌دانند واکنش حقوقی‌ها در شرایطی که بورس نیاز به حمایت دارد خلاف انتظار بازار از آنهاست.

کاری از دست حقوقی‌ها برنمی‌آید

هفته آینده هفته سرنوشت‌سازی برای بورس خواهد بود. اگر بازار در هفته آینده درست جمع نشود و مثبت نخورد بسیاری از سرمایه‌گذاران از بازار می‌روند.این را محمد یوسف امین داور، کارشناس بازار سرمایه به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید و اظهار می‌کند: بازار تحت‌تاثیر برخی اظهارات مسوولان دائما در حال نوسان است و اگراین روند ادامه یابد شاخص از مدار صعودی خارج می‌شود و نمی‌توان وضعیت به وجود آمده را به راحتی جمع کرد. او می‌گوید: حمایت مقامات مسوول بیشتر از آنکه جنبه عملی داشته باشد در حد حرف و حمایت لفظی باقی مانده بنابراین بر حمایت لفظی دولت نمی‌توان تکیه کرد.

بورس تهران

امین داوربا بیان اینکه ریسک‌پذیری حقوقی‌ها در این شرایط پایین آمده می‌گوید: قیمت سهام برخی شرکت‌ها به قدری بالا رفته که حقوقی هم نمی‌تواند بیاید سهم را جمع کند مگر اینکه بخواهند دستوری وارد بازار شوند و سیاست‌های خود را پیاده کنند.این کارشناس بازار سرمایه اظهار می‌کند: اتفاقاتی که در مورد عرضه دارادوم افتاد، دعوای وزارتخانه نفت و اقتصاد و برخی سیاست‌های سازمان بورس دست به دست هم داد تا بازار به چالش کشیده شود و بسیاری از سهامداران از سر بی تجربگی وارد صف فروش شدند، این در حالی است که ناظران بازار می‌توانستند جلوی برخی تصمیمات سیاست‌گذاران بازار را بگیرند. اعمال برخی سیاست‌ها در این مقطع باعث شد شاخص سقوط کند، سیاست‌هایی که اگر زمانی دیگر بر بازار اعمال می‌شد پیامد منفی بر بازارنمی گذاشت.

محمدیوسف امین داور بیان می‌کند: برخی مسوولان می‌گویند ما این برنامه را از قبل داشتیم، بله ما هم به‌عنوان کارشناس و فعال بازار می‌گوییم الان زمان مناسبی برای اجرای چنین برنامه‌هایی نیست.

او در ادامه می‌گوید: سطح اعتباری کارگزاری‌ها را از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد رساندند، خود این یعنی انگیزه فروش که فشار بیشتری نیز به صندوق‌ها وارد می‌کند. وقتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ابطال مواجه می‌شوند طبیعی است که صف فروش ایجاد شود و صاحبان نقدینگی وارد فاز فروختن شوند.به گفته این کارشناس بازار سرمایه، سیاست‌گذاران بازار برای صندوق توسعه سرمایه‌گذاران ۱۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتند تا بازار را برگردانند اما با توجه به اینکه اعتبارات دست کسانی سپرده شده که از تجربه کافی در بازار برخوردار نیستند، پول‌شان به چاه ریخته می‌شود درحالی که اگر سهم درست بالا بیاید بازار هم خوب بالا می‌رود و نیازی به این سیاست‌گذاری‌ها نیست. متاسفانه بازار دست کسانی افتاده که از تجربه کافی برای مدیریت بازار برخوردارنیستند.

شیطنت حقوقی‌ها در بازار سرمایه

اختلاف‌نظر دو وزارتخانه نفت و اقتصاد برسر عرضه دارادوم بازار را دچار شوک کرد. بازار سرمایه کشش این حجم ازاظهارات ضد و نقیض و سیاست‌های یک بام و دو هوا را ندارد، به همین دلیل بازار بعد از اتفاقات هفته گذشته متشنج شد.

او به نقش حقوقی‌ها در شرایطی که بازار منفی است اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به اتفاقاتی که در مورد صندوق‌های ثابت سرمایه‌گذاری رخ داد حقوقی‌ها ترجیح می‌دهند به جای حمایت از بازار صبر کنند تا ببینند اخبار حمایتی دولت از هفته آینده چه سمت و سویی می‌گیرد تا بر همان اساس، سیاست‌های خود را در بازار اعمال کنند.

سعید ابراهیمی اظهار می‌کند: قرار نیست هر زمانی که بازار به سمت منفی شدن هدایت می‌شود حقوقی‌ها از بازار دفاع کنند.

او می‌گوید: ممکن است برخی افراد حقوقی برای زیرسوال بردن عملکرد حمایتی دولت در بازار سرمایه، شیطنت‌هایی کنند اما تجربه نشان داده که درهمه بازارهای سرمایه‌گذاری اگرچه عوامل بازدارنده و شیطنت‌های عامدانه در روند بازار اختلالاتی ایجاد می‌کند، اما در درازمدت نمی‌تواند جلوی رشد بازار را بگیرد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اظهارات روزگذشته وزیر اقتصاد در مورد بورس تاکید می‌کند: صحبت‌های وزیر اقتصاد و شرایط به وجود آمده برای صندوق‌های ثابت سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد دولت برای سرپا نگه داشتن بازار سهام برنامه‌های جدی دارد و رویکرد حمایتی دولت تا پایان سال از بورس ادامه خواهد داشت.او یادآور می‌شود: معاملات روزگذشته کاهش چشمگیری داشت و به ۸ هزار میلیارد تومان هم نرسید اما پیش‌بینی ما این است که روند شاخص از اواسط هفته آینده به مدار صعودی خود برگردد. به نظر من زمانی که شاخص به محدوده یک میلیون و ۶۰۰ واحد برسد روند بازار با جهشی دوباره صعودی می‌شود.سعید ابراهیمی می‌گوید: به غیر ازاتفاقاتی که منجر به ریزش شاخص شد نباید از این موضوع بگذریم که قیمت‌ها در بازار سهام در این مقطع نیاز به اصلاح داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید