ترمز قیمت ها در بازار خودرو پس از سه هفته برید

سبقت 206 از 206 میلیون

کدخبر: ۳۵۹۴۹۸
در هفته دوم شهریورماه نه‌تنها ترمز کاهش قیمت خودرو کشیده شد، بلکه قیمت محصولات پرتیراژ به‌طور میانگین روانه افزایش قیمتی در حدود 3 میلیون تومان به خود دیدند، تا پس از سه هفته فروشندگان ساز افزایش قیمت محصولات پرتیراژ را کوک کنند.
سبقت 206 از 206 میلیون

به گزارش اقتصادنیوز با پایان دهه اول محرم قیمت‌ها در بازار خودرو به‌سرعت رشد کرد اما فعالان بازار افزایش قیمت‌ها را در بازار نه به دلیل پایان مراسم عزاداری بلکه به دلیل افزایش نرخ ارز در بازار می‌دانند.

عبور پراید 111 از کانال قیمتی 90 میلیون تومان و ورود به کانال 100 میلیون تومان و سبقت 206 از قیمت 206 میلیون تومان از مهم‌ترین اخبار بازار خودرو طی هفته دوم شهریورماه بودند.درمجموع در پایان دومین هفته از شهریورماه قیمت محصولات پرتیراژ رشدی بین 9 تا 15 میلیونی را تجربه کردند.

بازار خودرو

این افزایش قیمت در میانه شهریور به سه هفته کاهش قیمت خودرو در بازار پایان داد و نمودار نزولی قیمت در بازار خودرو بار دیگر با شیب تندی صعودی شد. افزایشی شدن قیمت خودرو آن‌هم در شرایطی که خریدار چندانی در بازار حضور ندارد سبب شد تا معاملات در دومین هفته‌ای که از شهریورماه گذشت بیش‌ازپیش قفل شود.

ارز و سهام دلیل افزایش قیمت خودرو؟

فعالان بازار در پاسخ به این پرسش دلیل اصلی افزایشی شدن شدید قیمت خودرو در بازار پس از سه هفته سه پاسخ می‌دهند:

دلیل اول:نرخ ارز؛برخی از فعالان نرخ ارز را به‌عنوان عامل تحریک بازار عنوان می‌کنند.آنان می‌گویند نرخ ارز مدت‌هاست که به‌عنوان متر و معیار تعیین قیمت در اختیار فروشندگان قرار دارد و هرروز روند نرخ ارز را در بازار بررسی می‌کنند و قیمت محصولات در اختیار خودرو را به‌نوعی با روند نرخ ارز در بازار منطبق می‌کنند.

در روزهای عادی، بازار خودرو با شروع تعطیلات نوروز یا آغاز فصل تابستان داغ می‌شد و مناسباتی مانند محرم یا آغاز سال تحصیلی بر روند بازار اثر منفی می‌گذاشت اما در شرایط فعلی دیگر این مؤلفه‌های فصلی و مناسبتی تأثیر خود را در بازار به‌نوعی ازدست‌داده است و مؤلفه‌ای مانند نرخ ارز به‌نوعی جایگزین آن شده است.

دلیل دوم:اثر سهام؛در کنار افزایش نرخ ارز برخی به نوسانات بازار سهام نیز اشاره دارند.ریزش‌های ادامه‌دار بازار سهام سبب شده دارندگان خودرو با این تحلیل که تقاضا برای خرید خودرو از سوی دارندگان سرمایه طی روزهای آینده رشد می‌کند، از حضور در بازار و عرضه خودرو امتناع کنند و آن دسته از فروشندگان نیز که در بازار حضور دارند برای محصولات خود قیمت‌های نجومی طلب می‌کنند.

دلیل سوم:تنگنای سمت عرضه؛ اما دلیل آخری که تحلیل گران برای نوسان بازار خودرو عرضه می‌کنند متفاوت از سایر بازارها نیست.بر اساس این رویکرد شوک منفی سمت عرضه موجب شده که  توان و ظرفیت تولید کاهش یابد.با توجه به انتظارات منفی مصرف‌کنندگان تمایل برای تبدیل ریال به کالا کماکان وجود دارد.ورود این پول به بخش خودرو نیز در هرزمانی رخ دهد می‌تواند موجب افزایش نوسان در بازار شود.

برای تعدیل نوسان در این بازار هم دو راه وجود دارد یا انتظارات تعدیل شود یا اینکه قیمت واقعی خودرو با نرخ تورم سازگار شود.برخی فعالان بازار هم این گزاره را تائید می‌کنند و اعتقاددارند: وضعیت عرضه شرکت‌های خودروساز نامناسب است و در شرایط حاضر خودروسازان سرگرم عمل به تعهدات معوق و همچنین تعهدات جدید ایجادشده از مسیر طرح‌های فروش خود هستند.خودروهای تحویل داده‌شده نیز به دلیل رویکرد خریداران به‌طور مستقیم وارد بازار نمی‌شود و دپوی این خودروها موجب شده ورودی بازار کم شود.درمجموع این وضعیت سبب شده تا دارندگان خودرو دست بالا را در تعیین قیمت‌ها در بازار داشته باشند.

ورود پراید 111 به کانال قیمتی 100 میلیون تومانی

در شرایطی که سایپا عزم خود را جزم کرده تا تولید خانواده پراید را متوقف کند و تاکنون طبق اخبار منتشرشده توسط این خودروساز تولید دو عضو از سه عضو این خانواده یعنی پراید 111 و پراید 132 به‌طور کامل متوقف‌شده و تولید مدل 131 نیز با افت شدید مواجه شده است بااین‌حال این خودرو همچنان در بازار حضور دارد و به‌نوعی کف قیمت را تشکیل می‌دهد.

 طی هفته‌ای که گذشت اخباری در ارتباط با پلاک نشدن پراید در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شد و همین مساله احتمالاً روی رشد قیمت خانواده پراید مؤثر بوده است.

سایپا

از اخبار مهم این هفته می‌توان به رشد قیمت پراید 111 و ورود این خودرو به کانال 100 میلیون تومانی اشاره کرد.قیمت پراید 131 نیز که طی سه هفته گذشته به‌نوعی در کانال 70 میلیون تومانی جا خوش کرده بود این هفته به کانال 80 میلیون تومانی بازگشت. البته در شرایط حاضر که وضعیت عرضه خودرو از سوی خودروسازان به‌صورت قطره‌چکانی اتفاق می‌افتد و به‌نوعی تحویل‌گیرندگان خودرو از شرکت‌های خودروساز نیاز بازار به خودروی صفر را تأمین می‌کنند. طبیعی است که قیمت‌های اعلامی برای محصولات مختلف از یک دامنه نوسان 2 تا 3 میلیون تومانی برخوردار باشد.

سبقت قیمت 206 تیپ 5 از 206 میلیون تومان

خانواده 206 افزایش قیمت را تجربه کردند. بااین‌حال 206 صندوقدار به نسبت دو عضو دیگر با سرعت کمتری در جاده افزایش قیمت حرکت کرد بااین‌حال این خودرو توانست با رشد 9 میلیون تومانی وارد کانال 200 میلیون تومانی شود. 

اما پژو 206 تیپ 2 در هفته دوم شهریورماه بیشترین افزایش قیمت را به نسبت هفته گذشته به خود دید.

این خودرو که هفته‌های گذشته از کانال 170 میلیون فاصله گرفته بود و قیمتش در کانال 160 میلیون تومان نوسان می‌کرد این هفته بار دیگر وارد کانال 170 میلیون تومانی شد و باقیمت 174 میلیون تومان در روز پایانی هفته عرضه شد. بنابراین 206 تیپ دو 13 میلیون تومان رشد قیمت را به خود دید.

تیپ 5 این خودرو نیز همانند دو عضو دیگر رشد قیمت را تجربه کرد. پژو 206 تیپ 5 در پایان دومین هفته از آخرین ماه تابستان قیمت جدیدی را به خود دید. این مدل 206 با عبور از قیمت 206 میلیون تومان باقیمت 207 میلیون تومان در روز پایانی هفته در بازار موجود بود.

پژو

حرکت تخت گاز قیمت خانواده سمند در بازار

در میان خانواده سمند شامل سمند LX ساده و سمند LX با موتور EF7 و سمند سورن این هفته بیشترین رشد قیمت را سمند LX ساده تجربه کرد این خودرو با رشد 15 میلیون تومانی هفته دوم شهریور را باقیمت 155 میلیون به پایان رساند. سمند LX طی سه هفته گذشته قیمت خود را در کانال 140 میلیون تومان تثبیت کرده بود.

سمند LX با موتور EF7  و همچنین سمند سورن با شرعت کمتری پشت سر مدل LX ساده در جاده افزایش قیمت حرکت کردند.

قیمت سمند LX با موتور EF7  این هفته 12 میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کرد و فروشندگان روی این خودرو قیمت 180 میلیون تومان گذاشتند. مدل سورن سمند نیز با رشد 14 میلیون تومانی وارد کانال 200 میلیون تومانی شد.هر دو مدل یادشده طی هفته‌های گذشته به‌نوعی ثبات قیمت را در دستور کار قرار داده بودند و در جاده افزایش قیمت نه به جلو می‌رفتند نه دنده‌عقب می‌گرفتند.

 

سمند

خیز تیبا صندوقدار برای ورود به کانال 100 میلیون تومان

خانواده تیبا این هفته همانند خانواده سمند رشد قیمت را به خود دید. دو عضو خانواده تیبا یعنی تیبا صندوقدار و تیبا 2 ( تیبا هاچ بک) درحالی‌که هفته گذشته تغییر قیمت نداشتند و جز معدود محصولاتی بودند که توانسته بودند قیمت خود را حفظ کنند. در پایان هفته دو شهریور رشد قیمت را در برنامه داشتند.

مدل صندوقدار تیبا با رشد 9 میلیون تومانی قیمت خود را به نزدیکی 100 میلیون تومان رساند و از سوی فروشندگان باقیمت 99 میلیون تومان به بازار عرضه شد.

تیبا 2 نیز رشد 11 میلیون تومانی به خود دید و با عبور از کانال 110 میلیون تومان باقیمت 112 میلیون تومان در بازار حضور داشت.

A7FB393C-1378-4246-B294-E6E79A632F39

رشد قیمت ساینا در دومین هفته شهریور

ساینا نیز همانند خانواده تیبا در هفته‌ای که رو به اتمام است رشد قیمت را تجربه کرد و از کورس عقب نماند.این خودرو طی هفته دوم شهریور 11 میلیون به قیمت هفته پیش خود اضافه کرد و باقیمت 114 میلیون تومان در بازار موجود بود.ساینا در هفته‌های پیش به‌نوعی قیمت خود را در کانال 100 میلیون تومان تثبیت کرد بود و در همین کانال قیمتش نوسان می‌کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک