سریع‌ترین پیامد مداخله در بازار سهام آشکار شد

واکنش نرخ سود به مثبت شدن بورس

کدخبر: ۳۵۷۷۷۲
اقتصادنیوز: امروز شاخص کل بورس پس از 11 روز کاری مثبت شد، سریع‌ترین واکنش در بازار بدهی رخ داد، بازدهی اوراق دولتی با سررسید شش ماهه در پایان معاملات امروز نیم واحد درصد افزایش یافت.
واکنش نرخ سود به مثبت شدن بورس

به گزارش اقتصادنیوز،پس از انکه شاخص کل بورس تهران 2.6 درصد رشد کرد در بازار بدهی نیز نرخ بازدهی برای اوراق با سررسید شش ماهه نیم واحد درصد بالا رفت.

در معاملات روز گذشته نرخ بازدهی اوراق با سررسید شش ماهه کاهش یافته بود.این کاهش پس از آن صورت گرفت که شاخص بورس روند نزولی در پیش گرفته بود اما با رشد مثبت شاخص بورس نرخ های بازدهی در بازار بدهی نیز روند صعودی گرفت.

درهمین زمینه

نمودار منحنی بازدهی اوراق در ۳ شهریور؛ کاهش نرخ بازدهی سه ماهه؛ ردیابی پول‌های خارج شده از بازار سهام

چشم سهامداران به دست دولت دوخته شد؛ پول‌پاشی؛ بورس را نجات می‌دهد؟

 

دو دلیل برای افزایش نرخ سود

در بازار اوراق دولتی قیمت و نرخ رابطه معکوس دارند وقتی عرضه اوراق زیاد شود قیمت آن پایین می آید و طبیعتا با کاهش قیمت اوراق نرخ سود آنها افزایش می یابد.اما در زمانی قیمت اوراق بالا رود از نرخ سود اوراق کاسته می شود.در روزهای گذشته به دلیل تقاضای بالای خرید اوراق در بازار بدهی قیمت اوراق بالا رفت و به دنبال این افزایش قیمت نرخ اوراق پایین آمد.اما در روز گذشته به دلیل عرضه اوراق، قیمت پایین آمد اما در مقابل نرخ بازدهی اوراق بالا رفت.

منحنی روز سه شنبه بازار اوراق

تحلیل گران برای افزایش نرخ بازدهی در سررسید شش ماهه دو دلیل متصور هستند.

دلیل نخست: مدافعان این دلیل اعتقاد دارند بخشی از خریداران اوراق وقتی اراده دولت برای حمایت از بازار سهام را متوجه شده اند و احتمال داده اند بازار مجدد افزایشی شود مجددا از بازار اوراق به بازار سهام کوچ کرده اند.همین جابجایی نقدینگی نیز موجب شده عرضه اوراق بالا رود و با کاهش قیمت آن نرخ بازدهی صعودی شود.

دلیل دوم:مدافعان این دلیل اعتقاد دارند دولت با حقوقی‌ها توافق کرده بود در حدود 10 هزار میلیارد تومان منابع امروز به بورس تزریق شود.احتمالا برای روزهای آینده نیز این اتفاق رخ دهد یکی از منابع حقوقی برای تامین این اعتبار، فروش اوراق موجود در سبد دارایی آنها است.با عرضه اوراق خریداری شده از سوی این گروه قیمت اوراق در بازار بدهی کاهش یافته است و در نهایت منحنی بازدهی صعودی شده است.

پیامدهای افزایش نرخ بازدهی

نرخ بازدهی اوراق دولتی حداقل سه کارکرد دارد؛هزینه تامین مالی دولت را نشان می دهد،به جهت انکه در یک بازار بدون ریسک کشف می شود نرخ معیار بازدهی برای سایر بازارها است و در نهایت این نرخ می تواند تبلور انتظارات باشد.

پول پاشی دولت در بازار سهام به قیمت کوچ حقوقی ها از بازار اوراق به بازار سهام حداقل دو پیامد دارد:

نخست:هزینه تامین مالی دولت را بالا می برد

دوم:با افزایش نرخ معیار بازدهی طبیعتا انتظارات از بازدهی در سایر بازارهای داریی نیز بالا می رود و این افزایش نرخ می تواند محرک انتظارات باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید