عقب‌ماندگی دلار صرافی از بازار آزاد ادامه یافت

جنگ خبر خوب و بد در بازار ارز

کدخبر: ۳۵۹۹۶۰
دیروز دلار در بازار آزاد در حدود 300 تومان نوسان کرد و از 24,800 تا 24,500 تومان رژه رفت. علیرغم پمپاژ خبرهای خوب و سعی بازارساز در کنترل انتظارات، اما به نظر همچنان خبرهای بد که عمدتا متاثر از سیاست هستند، نبض بازار را در دست دارد.
جنگ خبر خوب و بد در بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز، دیروز نرخ صرافی با افزایش 150 تومانی کار را آغاز کرد و این سیگنال را به بازار داد که بازارساز به دنبال تغییر استراتژی برای کنترل بازار است. با اینحال، نرخ تا عصر در همان سطح صبح باقی ماند و هیچ تغییری نکرد(جزئیات). این مسئله موجب شد تا همچنان نرخ صرافی از بازار، 2 هزار تومان عقب‌تر بایستد. کمااینکه امروز صبح نیز نرخ صرافی در همان سطح قبلی به روی تابلو رفته است. 

2 روز از هفته گذشت و بازار نشان داد که به خبر عرضه‌های سنگین بی‌تفاوت است؛ ضمن اینکه با اختلاف نرخ صرافی و بازار، یک عرضه اضافی برای دریافت سود نیز ایجاد شده که می‌توان از آن به عنوان عرضه‌های آربیتراژی نام برد. 

در واقع تصویری که بازارساز از بازار ارز ایجاد کرده، به این شکل است: عرضه‌های سنگین بازارساز به علاوه عرضه‌های آربیتراژی توانسته است که نرخ را زیر 25 هزار تومان نگه دارد؛ اگر یکی از این دو فاکتور حذف شود چه اتفاقی می‌افتد؟ 

از نظر برخی کارشناسان بازار ارز از نظر انتظارات، با خبر عرضه‌های سنگین اقناع نشد و تاریخ مصرف این مدل خبرها رو به اتمام است، ضمن اینکه در صورت جواب نگرفتن از عرضه‌های سنگین یک مسئله هویدا می‌شود: سطح تقاضا به شدت بالا است که علت آن را باید سیاستگذار ارزی توضیح دهد.

برخی تحلیلگران بالا بودن سطح تقاضا را به اخبار سیاسی مربوط می‌دانند؛ در واقع برخی نگران بازگشت مکانیزم ماشه هستند که تا حدود 2 هفته دیگر تعیین تکلیف می‌شود، با اینکه قرائن حاکی از آن است که احتمالا آمریکا در پیشبرد این طرح با شکست مواجه می‌شود. از نظر این دسته از تحلیلگران، آنچه که کنترل بازار را برای سیاستگذار ارزی سخت‌تر از گذشته کرده، این علامت سیاسی برای برخی فعالان اقتصادی است. از آن سو، برخی از رشد نرخ دلار به کانال‌های حتی 30 تا 40 هزار تومان به دلیل ریسک انتخابات آمریکا سخن می‌گویند، این مسئله نیز بر انتظارات منفی برخی از فعالان و حتی مردم دمیده است. اما بزرگ نشان دادن انتخابات آمریکا، و القای این سیگنال که انتخاب بایدن امتیاز بسیار زیادی برای ایران به همراه خواهد داشت، در انتظارات منفی بازار ارز دخیل بوده که کنترل چنین المان‌هایی از دست سیاستگذار ارزی خارج است.

از نظر کارشناسان، بازارساز باید اولویت اول خود را بر این موضوع قرار دهد که چطور فیتیله انتظارات را در بازار ارز خاموش کند، کاری سخت که احتمالا از مسیرهای پیموده شده قبلی نمی‌گذرد.  

اتفاقات بازار ارز، مسیر سکه را نیز رقم خواهد زد؛ چرا که امروز هم بازارهای جهانی به دلیل روز کارگر تعطیل هستند(جزئیات). سکه دیروز در روند نسبتا کاهشی محکمی حرکت کرد. با اینحال همچنان سکه دارای حباب است و ظرفیت کاهش از 11 میلیون و 300 هزار تومان را هم دارد؛ کما اینکه در معاملات پشت خطی این اتفاق افتاده است. با اینحال، رشد سکه از این سطح نشان خواهد داد که بازار سکه، دلار 25 هزار تومانی را پیش‌بینی می‌کند؛ کاهش بهای سکه به زیر 11 میلیون تومان نیز می‌تواند سیگنالی از آمادگی دلار برای ورود به کانال پایین‌تر باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید