تقاضای غیرواقعی از بازار ارز خارج شد

کدخبر: ۳۶۰۴۴۹
اقتصادنیوز :‌در سال جاری بیش از 90 درصد خریداران ارز از صرافی ها کسانی بودند که با هدف کسب سود از این محل وارد بازار شدند و با توجه به اینکه امروز در نرخ بازار آزاد نوسان خاصی رخ نداد ثابت شد که نیاز خاصی وجود نداشته و آن دسته از تقاضا غیرواقعی و کاذب بوده است.
تقاضای غیرواقعی از بازار ارز خارج شد

به گزارش اقتصادنیوز ، مدیرعامل صرافی صادرات با اشاره به حذف سهمیه 2200 دلاری ارزی بر اساس کارت ملی برای هر فرد در سال گفت: زمانی که فروش این ارزها در قبال ردیف 24 دستورالعمل فروش ارزهای خدماتی شروع شد کمک زیادی به پوشش تقاضاهای واقعی مردم و تعدیل نرخ در بازار کرد. اما در سال جاری با توجه به اختلاف نرخ بازار آزاد و  صرافی های بانکی، دریافت ارز از این محل برای گروهی از دلالان جذاب شد و زمینه را برای ورود مجدد آنها به بازار فراهم شد.

محمودرضا گشاده رو مدیرعامل شرکت صرافی سپهر صادرات گفت: در سال جاری بیش از 99 درصد خریداران ارز از صرافی ها کسانی بودند که با هدف کسب سود از این محل وارد بازار شدند. در واقع بخش زیادی از مراجعان شامل افرادی بودند که هر روز در مقابل صرافی دیده می شدند و در بسیاری از مواقع آدرس هایی که در یک روز از خریداران این ارزها ثبت می شد مربوط به یک شهر و منطقه بود.

وی ادامه داد: این دلالان با اجیر کردن گروهی از افراد با پرداخت مبلغی ناچیز و ایجاد صف های خرید در مقابل صرافی ها با استفاده از کارت های ملی آنان نسبت به خرید ارز اقدام کرده و سودهای کلانی را نصیب خود می کردند.

گشاده رو افزود: در واقع عملا نیاز واقعی در بازار نبود و صرافی های بانکی هم تمایلی به پرداخت این ارز نداشتند چرا که نیاز واقعی افراد بر اساس فهرست مصارف 23 گانه خدماتی مانند دارویی، درمانی، دانشجویی و... تامین می شد و در حال حاضر نیز برای پرداخت آن مانعی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: با حذف پرداخت 2200 دلار با کارت ملی، عملا تقاضاهای سفته بازی در بازار از بین رفته است. امروز هم شاهدیم که خبری از صف های طویل خرید ارز نیست و تقاضاهای واقعی به خوبی و در اسرع وقت پوشش داده می شود.

گشاده رو همچنین تاکید کرد:  با توجه به اینکه امروز در نرخ بازار آزاد نوسان خاصی رخ نداد ثابت شد که نیاز خاصی وجود نداشته و آن دسته از تقاضا غیرواقعی و کاذب بوده است.  

وی با بیان اینکه اسکناس هایی که به این شکل توسط دلالان جمع می شود غالبا به صورت غیرقانونی به کشورهای همسایه منتقل و تبدیل به حواله می شود، گفت: این امر نهایتا منجر به خروج سرمایه از کشور می شود. 

مدیرعامل صرافی صادرات همچنین به تشریح عملکد سامانه نیما پرداخت و گفت:  روال تامین ارز در سامانه نیما در حال حاضر عادی است و حجم معاملات روزانه این سامانه نشانگر این است که صادرکنندگان ارزهای خود را در آن عرضه و واردکنندگان نیز نسبت به تامین ارز مورد نیازشان اقدام می کنند و اگر کلیه نهادهای مربوطه ارزهای ورودی به کشور را به شکل صحیح مدیریت کنند حتی با وجود کاهش درآمدهای نفتی، نرخ ارز نوسان زیادی نخواهد داشت و بازار با ثباتی خواهیم داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید