ریسک معامله ارز به اوج رسید

نبرد متحدین و متفرقین در بازار دلار

کدخبر: ۳۶۲۲۲۷
عقربه‌ها در حال حرکت به ساعتی است که بسیاری از دلالان ارزی در هفته‌های اخیر منتظر آن بوده‌اند. تکلیف ماشه بامداد یکشنبه مشخص می‌شود و بازار ارز به صحنه تقابل بازارساز و نوسانگیران بدل شده است.
نبرد متحدین و متفرقین در بازار دلار

به گزارش اقتصادنیوز،  بازارساز با تجهیزات کامل به پیشواز هر اتفاقی رفته و با متحد کردن قیمت‌ها در نیما و فردوسی و آزادی کامل صادرکنندگان بزرگ(جزئیات)، عرضه ارز را به بالاترین سطح ماه‌های اخیر رسانده است.

از آن سمت بین نوسانگیران تفرقه جدی وجود دارد. برخی معتقد به عقب‌نشینی هستند و گروهی دیگر اصرار بر حداکثر نوسانگیری در 2 روز داغ خبری دارند. 

قیمت دلار

با اقدام بازارساز ارزی رکورد معامله ارز در بازار نیما شکسته شد(جزئیات). این یعنی جیب صرافی‌ها از ارز پر شده و آنها می‌توانند با قدرت بیشتری در بازار فیزیکی مانند فردوسی اقدام به تزریق کنند. می‌توان گفت که بازار ارز در بهترین شرایط از نظر موجودی اسکناس و حواله قرار گرفته است و این یعنی، سمت عرضه، خود را برای هر تحولی در بازار آماده کرده است. 

علاوه بر این، برخی از معامله‌گران معتقدند که در این شرایط حساس، قطعا بانک مرکزی با همه قوا اقدام به تزریق ارز کرده و حتی در صورت فعال شدن مکانیزم ماشه نیز نرخ ارز ریزش خواهد کرد. به همین دلیل این دسته در شرایط فعلی تاکید بر کمین گرفتن، تا تعیین تکلیف شرایط دارند. ضمن اینکه تروئیکای اروپا نیز بامداد امروز مخالفت صریح خود با فعال کردن تحریم‌های قبلی را اعلام کردند. یک مقام سازمان ملل نیز امروز تاکید کرد که هیچ اجماعی برای بازگشت تحریم‌ها در شورای امنیت وجود ندارد. بر این اساس، حتی ریسک کاهش نرخ ارز در این هفته برای معامله‌گرانی که در قیمت‌های بالای 26 هزار تومان دست به خرید زده‌اند، وجود دارد. ضمن اینکه از نظر این دسته از نوسانگیران، حتی اگر مکانیزم ماشه فعال شود، بازار ارز این خبر را تا حدودی پیشخور کرده و نمی‌تواند اثر افزایشی قابل توجهی در این هفته به جا گذارد، در حالیکه اگر آمریکا شکست بخورد، احتمال ریزش وجود خواهد داشت. به همین دلیل، این دسته از نوسانگیران ترجیح می‌دهند هفته جاری را استراحت کنند. 

اما اینکه گروهی قائل به نوسان بیشتر در 2 روز ابتدایی هفته هستند، از این مسئله نشات می‌گیرد که رئیس جمهور آمریکا یک طرفه فرمان اجرایی جدیدی برای تحریم‌های سازمان ملل صادر کند. این مسئله در انتظارات می‌تواند اثر منفی داشته باشد. اما باید در نظر داشت که در یک تقابل سیاسی، بانک مرکزی نیز در آماده‌باش کامل برای حفظ ارزش پول ملی قرار می‌گیرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید