رئیس کل بانک مرکزی تشریح کرد

سرنوشت اسکناس های کنونی پس از تغییر ریال به تومان

کدخبر: ۱۵۵۳۴۷
یکی از اصلی ترین سوالاتی که پس از اعلام تبدیل واحد پول رسمی کشور از ریال به تومان برای افکار عمومی مطرح شده این است که سرنوشت اسکناس های ریالی کنونی بعد از این تغییر چه خواهد شد و آنها باید با اسکناس های در دستشان چه کنند. ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی بانک مرکزی به این سوال پاسخ داده است.
سرنوشت اسکناس های کنونی پس از تغییر ریال به تومان

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تبدیل واحد پول ایران به تومان جای نگرانی ندارد، گفت: این موضوع هزینه چندانی در بر ندارد.

به گزارش تسنیم ولی‌الله سیف در پاسخ به برخی اظهار نظرها پیرامون هزینه‌های بالای تبدیل واحد پول ایران به تومان اظهار داشت: در گذشته بحثی داشتیم با عنوان رفرم پولی که حذف سه صفر و یا چهار صفر در آن زمان مورد نظر بود که این مطلب سر جای خودش است و به هیچ وجه نباید با این موضوع تداخل داشته باشد.

وی افزود: تبدیل واحد پول ایران به تومان، تنها تطبیق قانون، براساس عرف جامعه است و برای ایجاد سهولت و احترام قائل‌شدن به فرهنگ و در حقیقت ایجاد سهولت روانی برای مردم بود.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: به همین دلیل وقتی که لایحه قانونی بانک مرکزی در دولت بررسی ‌می‌شد در آن ماده‌ای بود که اشاره داشت که واحد پول ریال و از 100 دینار تشکیل می‌شود، این بحث مطرح شد که ریال برمی‌گردد به 70 تا 80 سال قبل و در آن زمان هم مردم هیچ‌گاه با آن کنار نیامدند و همیشه تومان واحدی است که مردم در محاوره‌ها و به‌صورت لفظی استفاده می‌کنند.

سیف خاطرنشان کرد: این موضوع جنبه احترام گزاردن به ذهنیت در جامعه بود و براین اساس آن ماده به این نحو اصلاح شد که واحد پول در ایران تومان و مرکب از 10 ریال باشد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: این اقدام در حال حاضر هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند و به نظر نمی‌آید که هزینه چندانی هم داشته باشد، در صورتی که این پیشنهاد و لایحه در مجلس تصویب شود از اسکناس‌های چاپ‌شده می‌توان تا آخرین لحظه استفاده کرد. به‌تدریج ‌اسکناس‌های جدید به‌جای ریال به تومان چاپ و تا زمانی که اسکناس‌های قدیمی وجود دارد، می‌تواند همزمان استفاده شود. بقیه آن موارد پیچیده‌ای نیست و با دستورالعمل‌هایی می‌تواند حل و فصل شود که جای نگرانی نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید