جدیدترین گزارش بانک مرکزی نشان داد

دور برگردان در تورم خوراکی ها

کدخبر: ۱۸۳۵۹۳
گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در هفته منتهی به 24 شهریورماه نشان از افت شتاب قیمت اقلام خوراکی دارد. براساس این گزارش، در هفته مذکور در میان 3 گروه غذایی با تورم مثبت، تنها گروه سبزی‌های تازه تورم بالای یک درصد داشته است. همچنین 4 گروه غذایی تورم منفی و تغییرات قیمتی 4 گروه صفر بوده است.
دور برگردان در تورم خوراکی ها

به گزارش اقتصادنیوز ، بانک مرکزی گزارش جدید خود از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 24 شهریورماه را منتشر کرد. نتایج به دست آمده از گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در میان 11 گروه غذایی «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» متوسط قیمت 3 گروه غذایی افزایش، 4 گروه غذایی کاهش و 4 گروه غذایی نیز بدون تغییر باقی مانده است.

براساس آخرین گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به 24 شهریور سال‌جاری، سه گروه «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز» و «روغن نباتی» با رشد قیمتی مواجه بوده‌اند که تنها گروه سبزی‌های تازه تورم بالای یک درصد را ثبت کرده است. به این ترتیب در گروه سبزی‌های تازه قیمت پیاز معادل 9/3 درصد کاهش و قیمت بادنجان 5/9 درصد افزایش داشت، ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 5/0 تا 5/8 درصد افزایش داشت که در مجموع تورم هفتگی 2 درصدی را برای این گروه به همراه داشته است. در گروه گوشت قرمز، هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان به قیمت متوسط 45 هزار و 280 تومان عرضه شد که رشد قیمتی 6/0 درصد را ثبت کرد و هر کیلو گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان به قیمت متوسط 41 هزار و 365 تومان رسید که رشد هفتگی 5/0 درصدی داشت و در مجموع تورم هفتگی 6/0 درصد را برای گروه گوشت قرمز فراهم کرد. علاوه‌بر این، گروه روغن نباتی نیز در هفته منتهی به 24 شهریورماه رشد 5/0 درصدی را ثبت کرد.

از سوی دیگر، براساس گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت برخی اقلام خوراکی در شهر تهران، در میان یازده گروه مواد غذایی، 4گروه تخم مرغ، میوه‌های تازه، گوشت مرغ و قند و شکر با تورم هفتگی منفی مواجه بوده‌اند. در میان این 4 گروه با تورم هفتگی منفی، گروه گوشت مرغ تورم منفی 3 درصد، تخم مرغ منفی 7/2درصد، میوه‌های تازه منفی 6/2 درصد و گروه قند و شکر تورم منفی 4/0 درصد را ثبت کرده‌اند. به این ترتیب هر کیلو گوشت مرغ در سطح شهر تهران به قیمت متوسط 7 هزار و 860 تومان عرضه شد که به نسبت هفته ماقبل خود 3 درصد کاهش قیمت داشت. در گروه میوه‌های تازه نیز بهای انگور معادل 3/4 درصد، طالبی 6/5 درصد و موز 2/1 درصد افزایش داشت ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 2/2 درصد تا 7/20 درصد کاهش یافت. همچنین، در گروه تخم مرغ، هر شانه حدود 2 کیلوگرمی به قیمت 11 هزار و 600 تومان رسید که به نسبت هفته قبل از تاریخ مذکور کاهش 7/2 درصدی را ثبت کرده است. در گروه قند و شکر نیز قیمت قند 4/0 درصد افت هفتگی و قیمت شکر 5/0 درصد کاهش داشت که در مجموع تورم 4/0 درصدی را برای گروه قند و شکر به وجود آورد. براساس گزارش رسمی بانک مرکزی در هفته منتهی به 24 شهریورماه، متوسط قیمت 4 گروه لبنیات، برنج، حبوب و چای بدون تغییر بوده است. 

  رکود در بازار خوراکی 

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در یک ماه منتهی به 24 شهریورماه بیانگر آن است که در بازه زمانی مورد بررسی در میان 11 گروه غذایی، 2 گروه تورم مثبت، 5 گروه غذایی تورم منفی بوده  تغییرات قیمتی ماهانه 4 گروه نیز بدون تغییر بوده است. از میان 2 گروهی که تورم مثبت داشته‌اند، تنها گروه «گوشت قرمز» تورم  ماهانه بالای یک درصد را ثبت کرده و رشد قیمتی آن به 4 درصد رسیده است. براساس این گزارش، گروه «روغن نباتی» تورم ماهانه 5/0 درصدی داشته است. از سوی دیگر، 5 گروه مواد غذایی «تخم مرغ»، «گوشت مرغ»، «سبزی‌های تازه»، «میوه‌های تازه» و «قند و شکر» تورم بالای منفی را ثبت کرده‌اند. بر همین اساس متوسط قیمت تخم مرغ، منفی 9/9 درصد، گوشت مرغ منفی 5/3 درصد، سبزی‌های تازه منفی 2/7 درصد، میوه‌های تازه منفی 1/5 درصد و قند و شکر منفی 3/1 درصد در بازه‌ماهانه تغییر کرده است. علاوه‌بر این، تغییرات قیمتی ماهانه 4 گروه لبنیات، برنج، حبوب و چای نیز بدون تغییر بوده است. براساس آخرین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 24 شهریور سال‌جاری، در گروه لبنیات، هر کیلو ماست غیرپاستوریزه و ماست پاستوریزه به قیمت 3 هزار و 470 تومان، هر کیلو پنیر غیرپاستوریزه به قیمت متوسط 24 هزار و 580 تومان، هر بسته 450 گرمی پنیر پاستوریزه به قیمت 5 هزار و 100 تومان، هر کیلو کره پاستوریزه به قیمت متوسط 32 هزار تومان و هر لیتر شیر پاستوریزه به قیمت 2 هزار و 900 تومان عرضه شد که به نسبت مدت مشابه ماه قبل بدون تغییر بوده است. 

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد غذایی نشان می‌دهد در یک‌سال منتهی به 24 شهریورماه، متوسط قیمت 2 گروه غذایی کاهش و سایر 9 گروه غذایی افزایش یافته است. براساس این گزارش، تورم نقطه‌به‌نقطه 3 گروه «سبزی‌های تازه»، «تخم‌مرغ» و «چای» بیش از 20 درصد بوده است. در میان این گروه‌ها با تورم مثبت، گروه سبزی‌های تازه با 4/24 درصد بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه را ثبت کرده است. پس از آن گروه چای افزایش قیمتی 8/22 درصد و گروه تخم مرغ تورم 9/21 درصد را ثبت کرده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید