نگرانی از افت بیشتر قیمت، معامله گران را در موقعیت فروش قرار داد

دست حمایت دلار از پشت بورس برداشته شد

کدخبر: ۱۵۷۱۸۶
شاخص بازار سهام در نخستین روز کاری این هفته بورس تهران 205 واحد دیگر کاهش یافت. فضای کم‌رمق معاملات بورس تهران در کنار تلاش‌های ناکام شاخص در ابتدای معاملات روزانه و در ادامه ورود این نماگر به مدار منفی تشدید رکود معاملاتی را به دنبال داشته است.
دست حمایت دلار از پشت بورس برداشته شد

به گزارش اقتصاد نیوز دیروز شاخص بورس در شرایطی افت کرد که قیمت دلار نیز روند کاهشی یافته بود. روندی که از عصر چهارشنبه آغاز شده بود در ادامه سیگنال های مهمی را برای معامله گران ارسال کرد. در همین حال خسته شدن معامله‌گران از معاملات کم‌رمق بورس تهران، هراس از افت بیشتر قیمت‌ها و همچنین تامین نقدینگی، سهامداران را به نقد کردن اوراق بهادار خود واداشته است.

نرخ دلار دیروز نیز به روند نزولی خود ادامه داد و در ساعات ابتدایی کانال 4 هزار تومانی را ترک کرد. پیش از این کارشناسان به لزوم در نظر گرفتن ریسک‌های موجود در بازارهای اثرگذار بر سودآوری احتمالی شرکت‌ها اشاره کرده بودند. جهش نرخ دلار و رشد مداوم قیمت‌های جهانی در ماه‌های گذشته عاملی برای حمایت از سهام کالایی‌ بورس تهران بود. در این خصوص تحلیلگران بورسی نیز تحت‌تاثیر فضای خوش‌بینی به وجود آمده، تخمین خود از سودآوری شرکت‌ها را در خوش‌بینانه‌ترین حالت بازارهای اثرگذار ارائه دادند. در این خصوص رکوردزنی فلزات جهانی در مسیر صعودی یکی از مثال‌های بارز این موضوع است. در کنار جهش قیمت فلزات، نرخ دلار نیز با رشدهای مداوم به سطح 4هزار تومان رسید. به این ترتیب فعالان بازار با خوش‌بینی نسبت به بهبود چشمگیر سودآوری شرکت‌های بورسی به خریدهای بی‌محابای سهام پرداختند. در این خصوص قیمت سهام تا سقف انتظارات بر‌اساس خوش‌بینانه‌ترین حالت شاخص‌های بازارهای اثرگذار، رشد کرد. در این شرایط خریداران پیشین و همچنین حقوقی‌های منتظر به دنبال شناسایی سود و تامین نقدینگی پس از رکود طولانی‌مدت در این صنایع برآمدند و عرضه‌های سنگین در سقف قیمتی مورد انتظار مسیر قیمت سهام را نزولی کرد.

همان‌طور که اشاره شد به نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر با رشدهای مداوم قیمت‌های جهانی و همچنین نرخ دلار تحلیلگران بازار نیز قیمت‌گذاری سهام را بر اساس خوش‌بینانه‌ترین حالت سودآوری تنظیم کرده بودند. در این میان ریزش قیمت جهانی کالاها و همچنین عقب‌نشینی دلار از سقف چندین ساله باعث شده که انگیزه خرید در بازار سهام کمرنگ شود. به این ترتیب امیدواری هایی که برای نمادهای صادراتی و مرتبط با بازارهای جهانی ایجاد شده بود در نزد سهامداران کمرنگ شد و آنها را در موقعیت فروش از بیم کاهش بیشتر قیمت دلار قرار داد.

در این شرایط عدم ریزش شدید قیمت سهام و به دنبال آن شاخص کل را می‌توان به ارزیابی فعالان از ارزندگی نسبی کنونی قیمت سهام و همچنین امیدواری به بهبود شرایط در آینده نسبت داد. این موضوع باعث شده که فشار فروش چندانی را در سهام شاهد نباشیم، با این حال همچنان تحت سه عامل اشاره شده (خسته شدن از روند فرسایشی معاملات، هراس از افت بیشتر و همچنین تامین نقدینگی مورد نیاز) شاهد نزول آرام قیمت‌ سهام هستیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید