2 دلیل اصلی حاکم شدن فضای احتیاطی بر بورس تهران

وقتی بورسی ها «انبوه سازان» را تست می کنند!

کدخبر: ۱۶۱۱۸۷
بازار سهام پس از افت‌ نسبتا شدید قیمت‌ها در میانه بهمن ماه، از اواسط هفته گذشته شرایط متعادل‌تری را تجربه کرد و نشانه‌هایی از توازن نسبی عرضه و تقاضا را به نمایش گذاشت. توازن عرضه و تقاضای سهام را می‌توان در نوسان‌های شاخص کل به وضوح مشاهده کرد. شاخص کل بورس تهران در 5 روز کاری گذشته رشد حدود 28/ 0 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است. به عبارتی به‌طور میانگین نماگر این بازار در این 5 روز، نوسان کمتر از 06/ 0 درصدی را تجربه کرده است. دلایل نوسان اندک قیمت سهام مطابق آنچه پیش از این گفته شد، را باید در فضای احتیاطی به وجود آمده در بازار جست‌وجو کرد.
وقتی بورسی ها «انبوه سازان» را تست می کنند!

به گزارش اقتصادنیوز ، نااطمینانی نسبت به شرایط بازارهای جهانی با توجه به نوسانات اخیر این بازارها و انتظار فعالان تالار شیشه‌ای برای دریافت اولین نشانه‌ها از وضعیت شرکت‌ها در گزارش‌های پیش‌بینی بودجه شرکت‌ها در سال جدید دو دلیل عمده در ایجاد فضای محتاطانه و در نتیجه نوسان‌های اندک شاخص سهام به شمار می‌روند.

ضمن اینکه مواردی همچون ریسک سیاسی ترامپ و اتخاذ سیاست‌های وی، نگاه‌ها نسبت به روند قیمتی آتی سهام را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. به این ترتیب، با افزوده شدن عامل نااطمینانی در عرصه سیاست‌های رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، به نظر می‌رسد فضای احتیاط و تردید در بین سرمایه‌گذاران تا زمان دریافت سیگنال خاص از تحولات پیرامون بازار سهام در کوتاه‌مدت ادامه یابد.

همان‌طور که اشاره شد یکی از دلایل ایجاد فضای محتاطانه کنونی بورس تهران به انتظار فعالان تالار شیشه‌ای برای انتشار گزارش‌های پیش‌بینی بودجه سال آینده شرکت‌ها باز‌می‌گردد. در این راستا به نظر می‌رسد غالب معامله‌گران بازار سهام منتظر رصد تغییر وضعیت بنیادی شرکت‌ها نسبت به سال‌های قبل هستند. «دنیای اقتصاد»در گزارشی درصفحه 10 همین شماره به پیش‌بینی اولین بودجه شرکت‌ها از منظر 8 کارشناس بازار سهام پرداخته است.

دیگر دلایل احتیاطی موجود در بازار سهام همان‌طور که در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» به آن اشاره شد، رصد تغییرات بازارهای جهانی است. همان‌طور که گفته شد قیمت‌های جهانی در چند هفته اخیر نوسانات شدیدی را تجربه کرده‌اند. این امر سبب شده سهامداران نسبت به وضعیت بازارهای جهانی با نوعی عدم اطمینان برخورد کنند، موضوعی که به ایجاد فضای احتیاطی بازار سهام دامن زده است. آمارهای مثبت از اقتصاد چین، وعده کاهش مالیاتی ترامپ و تعهد بالای اوپک به کاهش سطح تولیدات نفت در اواخر هفته گذشته منجر به رشد قیمت‌ها در بازار‌های جهانی شد. تغییراتی که بر خلاف همیشه چندان مورد توجه سهامداران بازار سهام کشور قرار نگرفت.به هر ترتیب باید دید در بازگشایی این بازارها در جریان معاملات امروزسهامداران چه سیگنالی از وضعیت این بازارها دریافت می‌کنند.

در جریان معاملات دیروز همچنین نشانه‌هایی از بهبود تقاضا در گروه انبوه‌سازی قابل مشاهده بود. همه نمادهای زیر مجموعه گروه انبوه‌سازی روز گذشته با رشد قیمت سهام به کار خود پایان دادند. نماگر این گروه نیز در نهایت رشد03/ 3 درصدی را تجربه کرد. نمادهای « ثفارس»، «ثامان» و «ثشاهد» با رشد به ترتیب 98/ 4، 68/ 4 و 65/ 4 درصدی در صدر نمادهای این گروه با بیشترین رشد قیمت قرار گرفتند. کارشناسان در این باره می‌گویند: تحرکات مثبت روز گذشته در این گروه نمی تواند نشانه هایی جدی و خاص از بازگشت شرایط رونق تحت تاثیر یک عامل بنیادی به این گروه تلقی شود. به اعتقاد کارشناسان توجه دوباره بازار به نمادهای زیر مجموعه این گروه پس از یک دوره طولانی مدت رکود توام با افت قیمت، امری طبیعی است و در مقاطع مختلفی در بازار سهام در گروه‌های مختلفی مشاهده شده است.

در گروه خودرویی دیروز، عمده شرکت‌های زیرمجموعه این گروه در ابتدای ساعات معاملات شاهد رشد تقاضا و در نتیجه رشد قیمت بودند اما در ساعات میانی بازار این نمادها وارد مسیر نزولی شدند و در پایان معاملات در محدوده مثبت به کار خود پایان دادند. کارشناسان معتقدند سطوح کنونی قیمت خودرویی‌ها در شرایط کنونی مانع از نوسانات چشمگیر شده است. این کارشناسان می‌گویند سهامداران خودرویی در انتظار انتشار گزارش‌های پیش‌بینی بودجه سال جدید و اولین نشانه‌ها از تغییرات این شرکت هستند. جایی که باید دید اخبار پیرامون انعقاد قراردادهای جدید با خارجی‌ها در نهایت چه تغییری در وضعیت بنیادی این شرکت‌ها به وجود می‌آورد.

گزارش از زهرا رحیمی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید