انتخابات اسرائیل؛ اشغال‌پرستان و روشنفکران!

کدخبر: ۳۰۳۳۱۹
در حالی که بنیامین نتانیاهو برای جلب آراء یهودیان افراطی به صوت جنون‌آمیزی هر روز وعدۀ الحاق بخشی از کرانۀ باختری رود اردن به اسرائیل را می‌دهد، بیش از 80 تن از استادان یهودی دانشگاه‌های تل‌آویو، بن‌گوریون، حیفا و دیگر آموزشگاه‌های آکادمیک اسرائیلی طی بیانیه‌ای از مردم اسرائیل خواسته‌اند که رأی خود را به نفع ائتلاف عربی "فهرست مشترک" به صندوق‌ها بیاندازند. "فهرست مشترک" ائتلافی از چند حزب عربی در اسرائیل است که پیش‌بینی می‌شود به عنوان سومین حزب بزرگ اسرائیل در انتخابات فردا ظاهر شود.

استادان یهودی دانشگاه‌های اسرائیل در بیانیۀ خود نوشته‌اند که "فهرست مشترک خانۀ همۀ کسانی است که به برابری مدنی و ملی کامل برای عرب‌ها و یهودیان در پرتو پایان دادن به اشغال، دمکراسی حقیقی، صلح و عدالت اجتماعی باور دارند."

صدای این قشر از جامعۀ اسرائیل در دهه‌های پیش بسیار بلندتر بود اما در سال‌های اخیر به علت رواج ملی‌گرایی نژادپرستانه در بین قشر وسیعی از یهودیان و سلطۀ سیاست‌های عوامفریبانۀ نتانیاهو بر جامعۀ اسرائیل به حاشیه رفته است.

در واقع، رفتار سیاسی نتانیاهو در اسرائیل به صورت اپیدمی در آمده و گریبان رهبران سایر احزاب میانه و حتی چپ را هم گرفته است. به استثنای حزب مرتز که همچنان به اصول صلح‌طلبی خود وفادار مانده است، سایر احزاب اسرائیلی از جمله حزب آبی - سفید و حزب کارگر عملاً مقهور سلطۀ نگاه "اشغال‌پرستی" در بین اقشار مهمی از جامعۀ اسرائیل شده‌اند و برای جلب رضایت و آراء آنها نه فقط در تبلیغات انتخاباتی خود حرفی از حقوق فلسطینی‌ها به میان نمی‌آورند بلکه در مقابل ادعای نتانیاهو برای الحاق بخش‌های هر چه بیشتری از کرانۀ باختری به اسرائیل، از موضعی بدهکارانه و احساس عقب‌ماندگی از او برخورد می‌کنند.

از نگاه بسیاری از روشنفکران یهودی از جمله استادانی که بیانیۀ حمایت از "فهرست مشترک" را امضا کرده‌اند، این وضعیت مثل خوره‌ای است که به جان اسرائیل افتاده و روح آن را تباه کرده است.

آیا این تباهی تا سرحد نهایی خود پیش می‌رود و به صورت بیماری لاعلاج و کشنده‌ای در می‌آید و یا اینکه نیروهای صلح‌جو و روشنفکر داخل اسرائیل و جوامع یهودی انسانگرا در سطح جهان با آن به مقابله برمی‌خیزند؟

به هر حال، اسرائیلی‌ها فردا تصمیم می‌گیرند که چه کسانی را بر سرنوشت خود حاکم کنند. اگر اکثریت آنها به ائتلافی از اشغال‌پرستان افراطی رأی دهند به خلاف تصور همگانی، نه فلسطینی‌ها بلکه کل جامعۀ یهودیان در سرتاسر جهان نخسیتن قربانی آن خواهد بود.

منبع: کانال تلگرامی نویسنده

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید