تورم پیشنگر به بالاترین میزان از اردیبهشت 93 رسید

بازتاب مثبت افزایش قیمت دلار در بخش تولید

کدخبر: ۱۵۶۷۳۹
شاخص بهای تولید‌کننده، در آبان‌ماه به اندازه 2 درصد رشد کرد که این مقدار بیشترین مقدار پس از تعدیل قیمت‌های انرژی، در اردیبهشت سال 1393 است. در آخرین ماه آذر سال‌جاری نرخ تورم ماهانه شاخص بهای گروه صنعت نیز 1/ 3 درصد رشد کرده است. نرخ تورم نقطه‌به‌‌نقطه در آذرماه به 8/ 6 درصد رسیده و نسبت به آبان، 9/ 1 واحد درصد رشد کرده است. این در حالی است که در 9 ماه نخست نرخ تورم نقطه‌به‌‌نقطه تولید تنها 4/ 1 واحد درصد افزایش یافته بود.
بازتاب مثبت افزایش قیمت دلار در بخش تولید

به گزارش اقتصادنیوز ، اگر چه می‌تواند بخشی از این افزایش به دلیل افزایش قیمت دلار باشد، اما این موضوع می‌تواند یک سیگنال مثبت در بخش صنعت نیز تعبیر شود. افزایش نرخ ارز در کوتاه مدت می‌تواند هزینه‌های تولید را برای صنایع داخلی کمی افزایش دهد، اما اگر صنایع از کارآیی برخوردار باشند، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و قدرت صادرات کالای خود را در مقابل رقبای خارجی افزایش دهند.

به‌طور کلی افزایش نرخ دلار و تضعیف نرخ ریال، باعث می‌شود که قیمت محصولات داخلی برای واردکنندگان خارجی از داخل کشور، کاهش یابد و این روند باعث افزایش صادرات خواهد شد. از سوی دیگر کارشناسان معتقدند افزایش نرخ تورم تولید‌کننده باعث می‌شود که سطح قیمت کالاهای تولیدی در مقابل هزینه‌های تولید حفظ شود که این موضوع به نفع بنگاه‌های تولیدی است. با توجه به وجود نرخ تورم بالاتر نسبت به سایر کشورها، افزایش نرخ ارز‌ یک امر گریزناپذیر است؛ اما عکس‌العمل مناسب در مقابل این افزایش می‌تواند اقتصاد یک کشور را نجات دهد یا آن را در موقعیت نامناسب قرار دهد.

آخرین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که رقم تورم ماهانه شاخص بهای تولید‌کننده در آذرماه سال‌جاری به 2 درصد رسیده است. این رقم در ماه آبان معادل 9/ 0 درصد گزارش شده بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد 2 درصدی تورم تولید‌کننده در مقایسه با ماه‌های گذشته، از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال 93 (حدود دو سال و نیم اخیر) بیشترین مقدار ثبت شده است. در اردیبهشت سال 93، تورم تولید‌کننده به‌دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی، رشد مقطعی را پشت‌سر گذاشت؛ اما در ماه‌های پس از آن از سطح رشد ماهانه شاخص بهای تولید‌کننده و همواره این متغیر در آرامش به سر می‌برد. این روند کاهشی به نحوی شده بود که تورم نقطه‌به‌‌نقطه یا متوسط، به کمترین میزان از ابتدای انتشار آن رسیده بود. اما در ماه‌های اخیر، مسیر تورم تولید‌کننده تغییر کرده است.بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در 9 ماه نخست سال‌جاری «میانگین تورم ماهانه» شاخص بهای تولید‌کننده معادل با 8/ 0درصد بوده است. این رقم با میانگین شاخص بهای مصرف‌کننده در این مدت برابری می‌کند که نشان می‌دهد سطح تورم تولید‌کننده و مصرف‌کننده در سال‌جاری تقریبا به یک اندازه افزایش پیدا کرده است.

شاخص بهای تولید‌کننده، یکی ازشاخص‌های قیمتی است که اطلاعاتی را درخصوص قیمت دسته‌ای از کالاها و خدمات ارائه می‌کند. این شاخص میزان تغییر قیمت کالا و خدمات را که توسط تولیدکنندگان خرید و فروش می‌شود را اندازه‌گیری می‌کند. از این رو، برای برخی از سرمایه‌گذاران، صاحبان صنایع و سیاست‌گذاران اقتصادی شامل اطلاعات مفیدی خواهد بود. ادبیات اقتصادی از این شاخص به‌عنوان یک شاخص پیش‌نگر (Leading Indicator) یاد می‌شود؛ به این معنی که هر افزایش یا کاهش قیمت در شاخص بهای تولید‌کننده می‌تواند با یک وقفه زمانی در شاخص بهای مصرف‌کننده نیز مشاهده شود. از این رو از تغییرات شاخص بهای تولید‌کننده به‌عنوان حسگر شاخص بهای مصرف‌کننده نیز نام‌گذاری می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید