سیمانی‌ها لیدر ساعت اولیه معاملات بورس

کدخبر: ۱۵۴۱۹۵
معامله‌گران بورس تهران امروز شاهد معاملاتی آرام و متعادل در کلیت معاملات تالار شیشه‌ای بودند، بازاری که زیر سایه معاملات کد به کد حقوقی‌ها، لیدرهای صنعت به صنعت را با نوسان‌های کوتاه‌مدت محک می‌زنند.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه 26 آبان‌ماه 95 با افزایش 32 واحدی به رقم 79 هزار و 268 واحد رسید. 

شاخص کل هم‌وزن اما با 13 واحد افزایش عدد 15 هزار و 919 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با 23 واحد کاهش روی رقم 88 هزار و 505 واحد ایستاد. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 119 واحدی به عدد 56 هزار و 37 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 880 واحد افزایش به عدد 170 هزار و 17 واحد رسید. امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش 9 واحدی به عدد 931 واحد رسید. 

براساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با 82 واحد، پتروشیمی جم با 68 واحد و مخابرات ایران با 28 واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل،‌ معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت فولاد مبارکه با 34 واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر با 22 واحد و معدنی و صنعتی چادرملو با 18 واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. 

به گزارش فارس، ارزش کل امروز معاملات بورس تهران در حالی به بیش از 757 میلیارد تومان رسید که در بازار نقدی بورس این عدد از 253 میلیارد و 334 میلیون تومان فراتر نرفت که حاصل دست به دست شدن بیش از یک میلیارد سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 63 هزار و 604 نوبت داد و ستد بود. 

طی معاملات امروز، نماد معاملاتی شرکت‌های پخش البرز، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، صنایع بهداشتی ساینا، اوراق گواهی سپرده عام بانک گردشگری، اوراق مشارکت شهرداری کرج، پارس خودرو، واسپاری ملت، سرمایه‌گذاری توکافولاد، سیمان قاین، سیمان شمال از سوی بازار ناظر سهام متوقف و در مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های قاسم ایران، اوراق مشارکت میدکو و فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران بازگشایی شدند. 

امروز همچنین برای نخستین‌بار 5 میلیون برگه از اوراق مرابحه شرکت سایپا در دو نماد معاملاتی سایپا 908 و سایپا 998 در بازار اوراق بدهی بورس تهران به ارزش کل 500 میلیارد تومان با سررسید چهارساله و نرخ سود روزشمار 18 درصدی پذیره‌نویسی شد. 

این در حالی است که شرکت سایپا به تازگی مصوبه مجمع سهامداران خود برای خروج سهام سایپاکاشان را به درخواست پژو سیتروئن فرانسوی از بازار سهام دریافت کرده است،مصوبه‌ای که خلاف الزام قانون برنامه پنجم توسعه برای درج شرکت های سهامی عام و نظارت بورس است. 

برخی کارشناسان معتقدند وقتی سایپا به راحتی با زیر پا گذاشتن قانون کشور اقدام به خروج سهام سایپا کاشان از نظارت سازمان بورس و فاصله گرفتن از شفافیت می کند بر اساس کدام تصمیم و پشتوانه ای می تواند به ایفای تعهدات خود در سررسید اوراق بهادار جدیدی که برای تامین نقدینگی در گردش از بازار سهام منتشر می کند پای بند باشد؟

طی معاملات امروز، بیش از 162.5 میلیون سهم گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی به صورت بلوکی به قیمت هر سهم 4034 ریال از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان‌شهر روانه میز فروش فرابورس شد که به ارزش بیش از 65.5 میلیارد تومان از سوی شرکت حقوقی خریداری شد.

امروز بیش از 137 میلیون سهم سرمایه‌گذاری بهمن نیز به ارزش 18.5 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده حقوقی به کدهای درون‌گروهی منتقل شد. 

در سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی اما 50 میلیون سهم به ارزش بیش از 8 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده حقوقی منتقل شد. 39 میلیون سهم ماشین‌سازی اراک به ارزش 10 میلیارد تومان به منظور تجمیع سهام کد به کد شد. کمتر از 30 میلیون سهم صنعتی دریایی ایران نیز به ارزش بیش از 8 میلیارد تومان کد به کد شد. 

امروز همچنین کمتر از 12 میلیون سهم ایران‌ترانسفو به ارزش بیش از 17.5 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده کد به کد شد. 8 میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذرآب نیز به ارزش بیش از 1.5 میلیارد تومان کد به کد شد. 

براساس این گزارش، امروز بورس تهران در حالی شاهد معاملاتی متعادل و کم‌نوسان در اغلب نمادهای معاملاتی بود که زیر سایه معاملات کد به کد برخی حقوقی‌ها در نمادهای معاملاتی پیش‌رو، معامله‌گران حرفه‌ای بازار به دنبال شناسایی صنایع برخوردار از پتانسیل بازدهی کوتاه‌مدت بودند. 

آنچه که در بازار امروز می‌توان به وضوح دید اینکه سرمایه‌گذاران حرفه‌ای این بازار این روزها تلاش می‌کنند تا برای شناسایی بازدهی کوتاه‌مدت به جابجایی میان صنایع مختلف و تک‌ به تک بپردازند. 

به گزارش فارس، امروز در میان صنایع برخوردار از پتانسیل بازدهی همچون گروه ساختمانی‌ها در گروه سیمانی‌ها هم‌زمان با افزایش تحلیل‌های تکنیکالی و در عین حال انتظار برای تعدیل‌های درآمدی در برخی از شرکت‌های این گروه، بازار سهام شاهد اقبال خریداران با وجود عرضه‌های کم‌حجم حقوقی‌ها در این گروه بود. 

در گروه فلزات اساسی اما لزوم اصلاح قیمتی در حالی معاملاتی متعادل را در بازه نزولی قیمت‌ها بر این گروه حاکم کرد که گروه فلزات اساسی همچنان معاملاتی پرحجم‌تری را نسبت به سایر گروه‌های بازار تجربه می‌کند. امروز نماد معاملاتی تاپیکو نیز با وجود معاملاتی کم‌حجم برای دومین روز متوالی توانست صف خرید ناپایداری را تجربه کند. به گزارش فارس امروز بازار سهام بازاری متعادل و کم‌نوسان بود که پا به پای معاملات کد به کد برخی حقوقی‌ها شاهد پیشرو شدن صنایع گمنام بازار همچون سیمانی‌ها و برخی از شرکت‌های غذایی بود، بازاری که به گروه ساختمانی‌ها و برخی پتروشیمی‌ها در روزهای آینده نیز خوشبین شده است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید