حفاظت از پلنگ به شرط قربانی شدن گله ها‍ و اشخاص!

کدخبر: ۱۵۴۹۰۵
طی جلسات مختلف مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد تا کنون55 پرونده خسارات پلنگ به دام در 4 استان تشکیل شده که علاوه بر دام به شخاص نیز حمله کرده و قرار است در چهارشنبه هفته جاری در استان مازندران آئین پرداخت خسارت توسط بیمه مشخص شود.

علی تیموری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه روز چهارشنبه 17 آذر، آئین پرداخت خسارت پلنگ به دام و تلفات پلنگ را در استان مازندران با حضور محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست و مدیر عامل شرکت بیمه "ما" و مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست برگزار خواهیم شد، گفت: بیش از 55 پرونده خسارات پلنگ به دام به اشخاص و افراد مختلف برای چهار استان مازندران، گیلان، ایلام و یزد وجود دارد که بیش‌ترین این خسارات برای استان مازندران است. این خسارات روز چهارشنبه توسط بیمه"ما" و صندوق ملی محیط زیست پرداخت خواهد شد. 

وی با بیان اینکه اولین سری خسارات تحت پوشش بیمه پلنگ ایرانی به دام، مردادماه امسال در استان بوشهر برگزار شد، افزود: دو قلاده پلنگی که در استان مازندارن تلف شده‌اند یکی توسط شکارچی متخلف و دیگری از طریق تصادف با خودور از بین رفته‌اند که بیمه "ما" برای هر قلاده 60 میلیون تومان خسارت پرداخت خواهد کرد و این مبالغ دریافتی برای حفظ گونه پلنگ و حفظ زیستگاه و پرداخت خسارت پلنگ هزینه می‌شود.

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بیش از 50 دامدار از ناحیه پلنگ در استان‌های مازندران، گیلان، ایلام و یزد خسارت دیده‌اند، گفت: روز چهارشنبه نسبت به پرداخت خسارت این دامداران اقدام می‌شود. استان‌هایی که خسارت پلنگ دیده‌اند، باید بر اساس شیوه‌نامه‌ تعریف شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست و بیمه، صورتجلسه لازم را تنظیم کنند و به سازمان ارسال کنند تا شرکت بیمه نسبت به پرداخت خسارت اقدام کند.

به گفته تیموری، کارشناس بیمه و کارشناس محیط زیست یک نفر است و باید صورتجلسه را که فرمت خاصی دارد، تکمیل کند. این صورتجلسه سپس باید به امضای نیروی انتظامی منطقه برسد و برای سازمان محیط زیست ارسال شود تا اقدامات لازم برای پرداخت خسارت انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه شرط پرداخت خسارت پلنگ به دام، تکمیل پرونده توسط ادارات محیط زیست استان‌ها است، گفت: خسارت هر بز و گوسفند بین 400 تا 500 هزار تومان، خسارت هر گاو 2 میلیون تا 2 میلیون و 400 هزار تومان است و همچنین خسارت هر شتر 3 تا 3.5 میلیون است.

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پلنگی که روز گذشته در استان سمنان با شلیک گلوله شکارچی غیرمجاز تلف شد، گفت: شکارچی متخلف هنوز دستگیر نشده و پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد اما با اداره محیط زیست استان سمنان نامه‌نگاری کرده‌ایم تا صورتجلسه مربوط به پرداخت خسارت تلف شدن پلنگ را پر کرده و برای سازمان محیط زیست ارسال کنند تا بیمه "ما" نسبت به پرداخت خسارت پلنگ اقدام کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید