افزایش جرائم سایبری به علت ناآگاهی

کدخبر: ۱۵۵۴۷۲
رئیس پلیس فتا استان آذربایجان‌شرقی در باره افزایش جرائم سایبری گفت: امروزه کلاهبرداران با سوء‌استفاده از ناآگاهی و سادگی افراد از فضای مجازی به راحتی کاربران را فریب داده و از آنها سوء استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اخبار داغ فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان: پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ ‌محسن محمودی‌ در تشریح این خبر اظهار کرد: امروزه سوء استفاده کلاهبرداران و افراد ناباب از فضای سایبری برای دستیابی به اهداف ناصحیح و پلیدشان افزایش یافته و با سوء‌استفاده از ناآگاهی و سادگی افراد در این فضا مرتکب جرائمی می‌شوند که می‌تواند جنبه‌های مختلف این افراد قربانی را تحت الشعاع قرارداده و گاهاً منجر به نابودی آنان شود .

 
 وی افزود: با بررسی پرونده‌های متشکله در پلیس فتا استان متوجه  می‌شویم، اعتماد بیش از حد به دیگران در فضای مجازی‌، نشراطلاعات خصوصی در فضای مجازی‌، عدم داشتن اطلاعات کافی در نحوه انجام اقدامات مالی در بانکداری الکترونیک، در اختیار دیگران قراردادن اطلاعات توسط خود افراد، عدم استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای مطمئن و امن‌، اعتماد بیش از حد به سایت‌های خارجی و... مواردی هستند که منجر به سوء‌استفاده ‌مجرمان سایبری از کاربران می شود و افراد در دام کلاهبرداران سایبری گرفتار می‌شوند .
 
این مقام انتظامی تصریح‌کرد: برخی از افراد احساس می‌کنند جرائم فضای مجازی جرائم بسیار محدود و کوچک بوده و شاید آنان در این جرائم گرفتار نشوند درحالیکه این جرایم در صورت عدم رعایت نکات ایمنی توسط افرادی که در فضای مجازی حضور دارند به این افراد نیز ضربه خواهند زد حتی پرونده‌هایی تشکیل شده است که قربانیان در شبکه‌های اجتماعی حضور نداشته‌اند و در فضای حقیقی اطلاعاتی از خود را در اختیار دیگران قرارداده بودند که مورد سوء‌استفاده قرارگرفته‌اند.
 
رئیس پلیس فتا آذربایجان‌شرقی خاطرنشان‌کرد: به عنوان مثال بعضی از افراد تصاویر شخصی خود را به راحتی در اختیار دیگران قرار می‌دهند و یا مطالب خصوصی و خانوادگی خود را در حضور افراد ناآشنا مطرح ‌می‌کنند که بعداً این افراد از آن سوء‌استفاده نموده‌اند که لازم است این موارد را در نظر داشته باشیم که کوچکترین اطلاعات ما که به نحوی در اختیار دیگران قرار می‌گیرد می‌تواند به راحتی توسط افراد سودجو در فضای مجازی منتشر گردد که گاهاً جبران خسارات وارده از نظر حیثیتی بسیارسخت و گاهاً غیرممکن می‌باشد.
 
سرهنگ محمودی در پایان گفت: شهروندان عزیز می‌توانند جهت کسب اطلاعات و ارتقاء آگاهی ‌های خود در این زمینه و یا در صورت برخورد با مواردی که در خصوص آن تخصص و دانش لازم را ندارند به سایت www.cyberpolice.ir مراجعه تا اطلاعات جامع و کافی کسب نمایند که به طور حتم مطالعه آن‌ها می‌تواند از وقوع جرم و قربانی شدن افراد در جرایم سایبری جلوگیری نماید.
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید