افشای مذاکرات پنهانی ایران و ترکیه بر سر سوریه

کدخبر: ۱۵۵۷۱۴
بر اساس گزارشی که روز سه شنبه منتشر شده است، ایران و ترکیه، مذاکرات پنهانی را بر سر پیشنهاد صلح در سوریه در سال 2013 و سال جاری میلادی برگزار کرده بودند اما این مذاکرات به دلیل بدگمانی های دوطرفه با شکست مواجه شد.

به گزارش نامه نیوز به نقل از گاردین، این گزارش که درباره روابط ایران و ترکیه است، از سوی گروه بین المللی بحران و بر اساس مصاحبه با مقامات ارشد منتشر شده است. این گزارش در شرایطی منتشر شده است که نیروهای هوادار دولت بشار اسد شامل نیروهای ایرانی کنترل شهر حل برا به دست گرفته اند.

این گزارش تازه ترین تلاش های دیپلماتیک شکست خورده برای حل و فصل بحران سوریه در 6 سال گذشته را نشان می دهد. این گزارش می گوید که در سپتامبر سال 2013، نزدیک به 3 ماه پس از روی کار آمدن حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، تهران به آنکارا پیشنهاد صلحی ارائه کرده است که با مشورت با قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران تهیه شده بود.

در این طرح برقراری آتش بس به دنبال تشکیل دولت وحدت ملی، اصلاح قانون اساسی و با هدف محدود کردن قدرت ریاست جمهوری سوریه را در نظر گرفته بود. موضوع مهم این است که بر اساس این طرح قرار بود انتخابات مجلس و ریاست جمهوری سوریه تحت نظارت سازمان ملل متحد برگزار شود.

این طرح موضوع چندین ماه دیپلماسی میان محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و همتای ترک وی احمد داوداغلو بود که به دلیل نقش بشار اسد در آینده سیاسی سوریه با شکست مواجه شد.

در این گزارش به نقل از ظریف آمده است که : ما بر سر همه جزئیات به توافق رسیدیم، به جز بر سر بند آخر این طرح که خواستار نظارت سازمان ملل بر انتخابات سوریه شده . رهبران ترکیه خواستار کنار رفتن بشار اسد بودند. ظریف در ادامه می گوید: در یک انتخابات با نظارت بین المللی هیچ نگرانی وجود ندارد، اما ترکیه این موضوع را رد و تلاش های ما بی نتیجه ماند.

بر اساس این گزارش که عنوان آن «ترکیه و ایران: دوستان تلخ، رقبای نزدیک» است، آمده: دولت ترکیه معتقد است که بشار اسد هرگونه روند انتقال قدرتی را که موجب کاهش قدرت وی خواهد شد را  نخواهد پذیرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید