واکسیناسیون زائران عتبات عراق الزامی نیست

کدخبر: ۱۵۶۱۰۴
رئیس مرکز پزشکی حج وزیارت جمعیت هلال‌احمر بابیان اینکه دستورالعمل واکسیناسیون از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌شود، گفت: درباره واکسیناسیون زائران عتبات عراق هیچ دستورالعملی صادر نشده است

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سید علی مرعشی روز دوشنبه در نشست خبری با تشریح اقدامات مرکز پزشکی جمعیت هلال‌احمر در مراسم اربعین امسال اظهار داشت: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شد به دلیل اعزام نشدن زائران مراسم حج، استقبال از مراسم اربعین بیش از سال گذشته باشد، برنامه‌ریزی‌های خود را برای بهترین پوشش امدادی و درمانی انجام دادیم.

وی با اعلام اینکه حجم زائران اربعین امسال دو برابر سال گذشته بود، افزود: در سال ۹۴ در مجموع ۹۵۰ نیرو در عراق داشتیم که امسال به ۲۳۰۰ نفر رسید.

مرعشی با اعلام اینکه امسال تمامی نیروهای امدادی و درمانی را از طریق هوایی به عراق انتقال دادیم، اظهار داشت: عملیات مراسم اربعین امسال از دهم صفر در خاک عراق شروع شد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر اینکه داروهای مورد نیاز از طریق زمینی و خیلی زودتر از موعد مقرر به خاک عراق منتقل شد، گفت: امکانات چادرهای درمانی بین‌راهی نیز در مراسم امسال افزایش یافت؛ به طوری که حضور پزشکان متخصص را داشتیم و خدمات به صورت ۲۴ ساعته بود.

وی با اعلام اینکه در هر چادر درمانی بین ۸۰ تا ۱۰۰ نیرو حضور داشتند، گفت: ۶ اتوبوس آمبولانس نیز برای پوشش خدمات درمانی به داخل خاک عراق منتقل کردیم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر از انجام یک میلیون و ۲۰۰ هزار ویزیت زائران خبر داد و گفت: بیش از ۶۰ تن دارو بر اساس فارماکوپه کشور و همچنین تجربه سال‌های قبل به عراق ارسال شد.

به گفته مرعشی، بیماری‌های تنفسی، گوارشی و کوفتگی عضلات از شایع‌ترین مشکلات زائران بود.

وی با اعلام اینکه انجام واکسیناسیون بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی صورت می‌گیرد، گفت: در مورد عراق چنین دستورالعملی صادر نشده و الزام به انجام واکسیناسیون زائران نبود، بلکه توصیه کردیم که زائران می‌توانند واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

در ادامه شاهین فتحی معاون عملیات سازمان امداد و نجات به تشریح خدمات امدادی برای زائران اربعین پرداخت و گفت: با ایجاد سه قرارگاه مرکزی با هماهنگی ستاد مرکزی اربعین در مرزهای کشور، برنامه‌های خود را برای ارائه خدمات امدادی به زائران در داخل و خارج از خاک کشور انجام دادیم.

وی با اعلام اینکه بالغ بر ۴۹ هزار و ۹۸۰ نفر از خدمات امدادی شامل اسکان اضطراری، تغذیه و کنترل فشارخون و قندخون برخوردار شده‌اند، افزود: ۶۶ هزار و ۱۳۰ نفر به پایگاه‌های امداد و نجات مراجعه کرده‌اند.

فتحی از انتقال ۳۴۲ نفر به مراکز درمانی با ۵ بالگرد خبر داد و گفت: در موج بازگشت زائرین، موضوع اسکان اضطراری و تغذیه که در حیطه وظایف ما نبود نیز انجام شد، به طوری که دو میلیون قوطی کنسرت در مرز مهران در بین زائران توزیع گردید. همچنین بالغ بر ۱۳ هزار پتو آماده اسکان اضطراری و ۵۰۰ دستگاه چادر امدادی تجهیز شد.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات در مجموع تعداد عملیات‌های اربعین امسال را بیش از ۵۵۵ عملیات اعلام کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید