فیلترینگ فضای مجازی راه به جایی نمی برد!

کدخبر: ۱۵۶۴۴۵
یک پژوهشگر با بیان اینکه برخورد منفعلانه یا فیلترینگ فضای مجازی در عصر تکنولوژی راهکار مناسبی نیست، گفت: طراحی و راه اندازی شبکه های اجتماعی متناسب با قوانین اسلام از اقدامات موثر در ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی در فضای مجازی است.

زهرا احتشام، پژوهشگر و کارشناس فناوری ارتباطات و اطلاعات در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبستان درباره تاثیر فضای مجازی بر سبک زندگی گفت: فضای مجازی آثار و پیامدهای مثبت و منفی زیادی در زندگی افراد جامعه دارد که می توان با ارائه برنامه، طراحی، تولید محتوا و مدیریت از میزان آسیب های فضای مجازی بر جامعه کاست و از زمینه ایجاد شده به عنوان فرصتی برای ترویج ارزش ها و تفکرات اسلامی و ایرانی استفاده کرد.

 

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درباره عوامل تاثیرگذار بر سبک زندگی ایرانیان و به ویژه نسل جوان، خاطرنشان کرد: «تاثیر فضای مجازی بر سبک زندگی اسلامی» یکی از موارد مورد تاکید مقام معظم رهبری است که باید مورد توجه مسئولان و برنامه ریزان قرار گیرد.

 

احتشام با بیان اینکه افراد مختلف در سنین و سطح تحصیلات، فرهنگ و جنسیت متفاوت در فضای مجازی و از طریق شبکه های اجتماعی، افکار و عقاید خود را منتشر می کنند، اذعان داشت: تاثیر فضای مجازی بر زندگی ایرانی اسلامی یکی از مهم ترین دغدغه های برنامه ریزان و سیاست گذاران کشور است.

 

پژوهشگر و کارشناس فناوری ارتباطات و اطلاعات با بیان اینکه حوزه دین، ظرفیت ناشناخته ای در فضای مجازی دارد، خاطرنشان کرد: می توانیم با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای ترویج شاخص های سبک زندگی ایرانی اسلامی استفاده کنیم.

 

احتشام با اشاره به تاثیرات فضای مجازی در زندگی فردی و اجتماعی اذعان داشت: گفتمان، پوشش، رفتار، همسریابی، تحصیل و .. همه تحت تاثیر فضای مجازی قرار دارد و این در حالی است که می توانیم از شرایط به وجود آمده استفاده کنیم و تهدید فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنیم.

 

وی با اشاره به ویژگی هایی که فضای مجازی را برای مخاطبان جذاب کرده است، تصریح کرد: فضای تعاملی و محاوره ای، امکان شخصی سازی و آزادی بیان در شبکه های اجتماعی، دسترسی آسان، عدم نیاز به تخصص و مهارت، کم هزینه بودن و داشتن رسانه های شخصی از جمله ویژگی هایی است که فضای مجازی را برای کاربران جذاب می کند.

 

پژوهشگر و کارشناس فناوری ارتباطات و اطلاعات ادامه داد: تحت الشعاع قرار گرفتن سنت ها، ارزش ها، اخلاق و باورهای اعتقادی توسط فضای مجازی محدود به ایران نیست و همه جوامع را تحت تاثیر قرار می دهد منتها نحوه مواجهه با هجمه های فضای مجازی در میزان تاثیرات منفی و مثبت تعیین کننده است.

 

وی با بیان اینکه ذات شبکه های اجتماعی گفتگو و تضارب آرا است، تصریح کرد: شبکه های اجتماعی می توانند به مرور زمان، نگرش و اندیشه افراد جامعه را به سمتی هدایت کنند که مورد نظر گردانندگان شبکه مجازی مورد نظر است.

 

احتشام با اشاره به جایگاه فضای مجازی در جنگ نرم، تاکید کرد: الگوهای ذهنی و فکری که بیشترین تاثیرگذاری را بر کاربران داشته باشد، می تواند منافع مادی و معنوی زیادی داشته باشد بنابراین جوامعی که از این فرصت ایجاد شده بتوانند با برنامه ریزی بهترین استفاده را داشته باشند، به دستاوردهای مادی و معنوی قابل توجهی خواهند رسید.

 

این پژوهشگر با اشاره به پیامدهای منفی فضای مجازی، خاطرنشان کرد: برخورد منفعلانه و یا فیلترینگ فضای مجازی در شرایط کنونی پیشرفت تکنولوژی نمی تواند آسیب ها و پیامدهای منفی فضای مجازی را کاهش دهد بلکه باید با ایجاد راهکارهای جایگزین، تولید محتوای متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی، حضور گسترده در فضای مجازی براساس داده های ارزشی و فرهنگی کشورمان به مقابله با تهدیدات فضای مجازی بپردازیم؛ در چنین شرایطی است که می توان از فضای تهدید به فرصت رسید.

 

پژوهشگر و کارشناس فناوری ارتباطات و اطلاعات تصریح کرد: طراحی و راه اندازی شبکه های اجتماعی متناسب با قوانین اسلامی یکی از راهکارهایی است که می تواند در ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی از طریق شبکه های اجتماعی موثر باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید