غافلگیری ارتش عراق برای داعشی‌ها

کدخبر: ۱۵۷۸۲۹
نیروهای عراقی برای اولین بار از شمال وارد شهر موصل شدند. این نیروها در عملیات پاکسازی در شرق موصل نیز چند زندان و یک بیمارستان میدانی داعش را کشف کردند. فرمانده عملیات "نینوا می‌آییم" نیز از هلاکت ۴۴۹ داعشی در حملات نیروهای عراقی و جنگنده‌های ائتلاف و آزادی ۵۰ محله جدید در موصل خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، نیروهای عراقی برای اولین بار روز جمعه از شمال وارد موصل شدند این اقدام در قالب مرحله جدید عملیات موصل انجام شده است. درگیری‌های بازپس‌گیری موصل که از ۱۷ اکتبر گذشته آغاز شد شاهد دو اتفاق جدید بوده یکی اولین یورش نیروهای عراقی به موصل از سمت شمال و دوم اولین عملیات شبانه که با بازپس‌گیری محله‌ای دیگر در شرق موصل خاتمه یافت.

این عملیات در قالب حمله بزرگی انجام شد که از هفته گذشته برای نفوذ به شهر پس از حدود چند هفته وقفه کلید خورد.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در این راستا تاکید کرد: نیروهای عراقی به زودی "سر افعی" را قطع کرده و داعش را از بزرگترین پایگاهش بیرون خواهند راند.

عملیات آزادسازی شهر موصل بزرگترین عملیات زمینی در عراق از سال ۲۰۰۳ تاکنون است که در آن ۱۰۰ هزار نیروی عراقی مشارکت دارند.

این افراطی‌ها که تعدادشان حدود چند هزار تن در موصل است با حملات انتحاری، خودروی‌های بمب‌گذاری شده و تک تیراندازها تلاش می‌کنند موقعیت خود را حفظ کنند.

صباح النعمان،‌ سخنگوی سازمان مبارزه با تروریسم عراق از حمله شبانه نیروهای عراقی از یکی از مسیرهای رودخانه دجله در شرق موصل و غافلگیری داعش خبر داد.

النعمان افزود: نیروها از تجهیزات ویژه استفاده کرده و دشمن انتظار عملیات در شب را نداشت چون تمامی حملات قبلی در روز انجام شده بود.

رائد جودت، فرمانده پلیس فدرال عراق نیز در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که نیروهای پلیس عراق طی عملیات پاکسازی در محله الوحده در بخش شرقی موصل چند زندان و یک بیمارستان متعلق به داعش را کشف کردند.

پیشتر نیروهای عراقی اوایل دسامبر گذشته زندانی متعلق به داعش در محله الرحمه واقع در شرق موصل را کشف کردند که دارای سلول‌های انفرادی برای زنان و مردان و نیز اتاق‌های ویژه شکنجه بود.

در بخش تحولات میدانی عراق، وزارت دفاع این کشور در بیانیه‌ای از کشته شدن ۲۰ داعشی در بمباران نیروهای هوایی عراق علیه پایگاه‌های این گروه تروریستی در ۱۱ منطقه در شهرستان تلعفر و موصل خبر داد.

در این بیانیه آمده است، نیروهای عراق در این حمله یک کارگاه ساخت راکت، انبار اسلحه و مهمات و چند خودروی بمب‌گذاری شده را هدف قرار داده و منهدم ساختند.

عبدالامیر یارالله، فرمانده عملیات "نینوا می‌آییم" در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: نیروهای تیپ ۱۶، لشگر ۷۱ و تیپ ۱۵ ارتش عراق در محور شمالی موصل به سمت شرق موصل پیشروی کرده و موفق به آزادسازی محله الزارع و مجتمع مسکونی الحدباء شدند.

یارالله افزود: ۴۹۹ داعشی در حملات نیروی زمینی مشترک عراق و جنگنده‌های این کشور و ائتلاف ضد داعشی در محورهای مختلف عملیات موصل کشته شدند. همچنین دو محله جدید آزاد شدند و به این ترتیب تعداد محله‌های آزاد شده در شرق موصل به ۵۰ محله رسیدند.

فرمانده عملیات "نینوا می‌آییم" ادامه داد: نیروهای عراقی موفق به انهدام شش خودروی بمب‌گذاری شده، دو خودروی مجهز به مسلسل، سه موشک انداز، یک بلدوزر بمب‌گذاری شده و سه توپخانه شدند و بیش از ۵۵ تروریست نیز در حملات آنها از پای درآمدند.

این نیروها در ادامه پیشروی‌های خود موافق به عبور شبانه از رودخانه الخوصر و آزادسازی محله المثنی، انهدام چهار خودروی بمب‌گذاری شده، دو راکت انداز، سه مسلسل و هلاکت ۷۵ تروریست شدند.

همچنین این نیروها موفق به پیشروی محور جنوبی منطقه صنعتی واقع در شمال محله الوحده و سپس محله البعث شدند. در این عملیات نیز دو خودروی بمب‌گذاری شده، دو خودروی مجهز به مسلسل منهدم شده و ۷۰ تروریست به هلاکت رسیدند.

نیروهای پلیس فدرال و تیپ نهم ارتش عراق با کمک جنگنده‌های ارتش و ائتلاف ضد داعش موفق به پیشروی در محور جنوب و در محله‌های السلام، فلسطین، الشیماء، الدومنیر و سومر شده و خود را به نزدیکی بیمارستان السلام رسانده و کنترل چند ساختمان را در دست گرفته و ۲۴۹ تروریست را از پای در آوردند. در این عملیات ۱۴ خودروی بمب‌گذاری شده و چهار خودروی زرهی تروریست‌ها منهدم شده و دو پهپاد جاسوسی آنها سرنگون شد. همچنین یک خمپاره انداز، تخریب شده و سه خانه بمب‌گذاری شده پاکسازی شدند.

در عملیات مذکور یک انبار مهمات داعش کشف شده و ۱۱ دستگاه موتور سیکلت آنها منهدم شدند و همچنین یک بیمارستان میدانی یک زندان و یک مرکز اطلاعاتی تروریست‌ها کشف شد.

جنگنده‌های ائتلاف نیز طی ۱۰ حمله هوایی تعدادی از استحکامات داعش را هدف قرار داده و تعدادی را از پای درآوردند. همچنین این جنگنده‌ها چهار پرواز شناسایی انجام دادند.

جنگنده‌های نیروهای هوایی عراق نیز شش پرواز تاکتیکی، دو پرواز شناسایی و سه پرواز دیگر انجام دادند. جنگنده‌های ارتش نیز ۲۸ پرواز تاکتیکی در راستای حمایت از نیروهای زمینی در شرق موصل و حشد شعبی در محور غربی انجام داده و موفق شدند تعدادی تروریست را از پای درآورده و خساراتی را به استحکامات آنها وارد سازند.

با آزاد شدن دو محله المزارع و المثنی تعداد کل محله‌هایی که نیروهای عراقی از ابتدای مرحله دوم عملیات موصل در ۲۹ دسامبر آزاد ساخته‌اند، به هشت محله رسید.

نیروهای مبارزه با تروریسم در مرحله اول عملیات که ۱۵ دسامبر به پایان رسید موفق به آزادسازی ۴۰ محله از مجموع ۵۶ محله موجود در شرق شهر موصل شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید