در انتظار توافق بزرگ برای فوتبال ایران

کدخبر: ۱۶۰۰۴۳
ماجرای همکاری زیرساختی همراه اول و فدراسیون فوتبال هیچ ارتباطی با ورزشگاه آزادی ندارد، این امر فعلا در حد پیشنهاد است و شاید در آینده به ساخت هتل و ساختمان برای تیم های ملی و فدراسیون تبدیل شود.

به گزارش "ورزش‌سه"،  «قرار است مانند ورزشگاه امارات آرسنال یا دیگر اقداماتی که در دنیا شده است، ساختمان فدراسیون فوتبال و چند باشگاه به همراه ورزشگاه آزادی به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال به نام همراه اول نام‌گذاری شود. مباحث مطرح شده در این باره در حال پیگیری است. قرار است موضوع به هیات رییسه برود تا در صورت تایید نهایی فاز اجرایی آن انجام شود.» وقتی دیروز این جملات از زبان مهدی تاج بعد از جلسه با وزیر ارتباطات مطرح شد، خیلی ها به اصل موضوع شک کردند؛ اینکه چطور بعد از این همه سال به ورزشگاه آزادی بگوییم ورزشگاه همراه اول و یا اینکه چرا باید ساختمانی که در آن کارهای مربوط به فوتبال انجام می شود، نامش به همراه اول تغییر کند. خیلی ها نیز از قرار گرفتن در مسیر حرفه ای گری خوشحال شدند؛ با این حال تاج خیلی زود با تکذیب ماجرا تفکرات را نیمه تمام گذاشت.

رییس فدراسیون فوتبال بعد از مطرح شده خبر تغییرنام ورزشگاه آزادی به همراه اول عنوان کرد: «هیچ گاه نگفتم نام ورزشگاه آزادی به نام همراه اول تغییر کند. این شایعه را تکذیب می‌کنم. مجموعه بزرگ آزادی ملی است و این را همه می‌دانیم. تفاهم ما با همراه اول پیشنهاد من به وزیر محترم ارتباطات هنگام بازدید از سامانه‌های ۳۰۹۰ و ۹۰۹۰ بود که ساختمان‌های جدید فدراسیون و سازمان لیگ این شرکت در کنار کمپ تیم‌های ملی در آزادی بسازد و به مدت ۱۵ سال با نام خودش بهره‌برداری کند که این موضوع هم تنها با موافقت و کارشناسی وزارت ورزش میسر خواهد شد.»

مورد مشابه برای فروش حقوق نام ورزشگاه

موضوع تغییر نام ورزشگاه آزادی به یک شرکت خصوصی در حال مطرح و تکذیب شد که در کشورهای صاحب نام جهان و آنهایی که در فوتبال حرف های زیادی برای گفتن دارند، فروش حقوق نام استادیوم امری متداول است؛ به این صورت که باشگاه ها از فروش نام ورزشگاه به مدتی مشخص درآمدزایی می کنند. به عنوان مثال در کشور آلمان تقریبا همه باشگاه هایی که در بوندسلیگای یک حضور دارند این کار را انجام می دهند. باشگاه های بایرن مونیخ و شالکه 04 حقوق نام ورزشگاه های خود را در سال جاری 6 میلیون یورو اجاره دادند و دورتموند 5.8 میلیون یورو از این بحث درآمدزایی داشته است. به عبارت بهتر باشگاه های آلمانی در مجموع 40.1 میلیون یورو در سال جاری بوندسلیگا از فروش موقتی نام ورزشگاه خود در آمدزایی کردند و این به معنی به دست آوردن درصد بسزایی از هزینه های باشگاه است. در ایران اما این موضوع عجیب به نظر می رسد و شاید دلیل اصلی اش ورزشگاه هایی باشد که هیچ کدام خصوصی و متعلق به باشگاه نیست و با بودجه دولتی نگهداری می شود.

استقبال تاج از یک پیشنهاد

به هر ترتیب تاج موضوع واگذاری نام ورزشگاه آزادی را تکذیب کرد. اما اصلی ماجرا درباره همکاری فدراسیون با همراه اول چیست؟ ماجرا از این قرار است که یکی از دوستان مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال چندی قبل درباره یک پروژه زیر ساختی به مهدی تاج پیشنهادی می دهد که او نیز با چنین مساله ای موافقت می کند. ماجرا از این قرار است به تاج پیشنهاد می شود ساختمان های اداری فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ که منطقه شلوغ و پررفت و آمدی قرار گرفته، به منطقه ای که کمپ تیم های ملی قرار دارد، انتقال پیدا کند. یکی از اصلی ترین مسائل درباره دو ساختمان مذکور کاربری مسکونی آنها است و اینکه در منطقه ای پررفت و آمد قرار گرفته است. از سوی دیگر بحث کمپ تجهیز کمپ تمرینی تیم ملی به استخر و هتل نیز مطرح شده است. کمپی که تیم های ملی فوتبال را از حضور در هتل های گرانقیمت بی نیاز کند؛ به عنوان مثال تیم ملی برای هراردو به هتل اوینی می رود که اجاره هر اتاقش 800 هزار تومان برای یک شب است و اگر به طور میانگین 30 اتاق اخذ شود، حدودا 24 میلیون تومان برای یک شب هزینه هتل خواهد بود. این پیشنهاد وقتی با موافقت تاج مواجه می شود که همه جوانب مورد بررسی قرار می گیرد. بی تردید رییس فدراسیون بدش نمی آید از هزینه های گزافی که بابت مسائل مختلف در این حوزه پرداخت می کند و شاید به همین خاطر است که تلاش خواهد کرد تا این امر میسر شود.

چرا همراه اول؟

تحقق این مساله اما نیاز به هزینه ویژه ای برای ساخت و ساز ساختمان دارد. با توجه به اینکه فدراسیون فوتبال بودجه لازم برای انجام ساخت و ساز های لازم در کمپ تیم های ملی ندارد، قصد دارد با شرکتی که احتمالا همراه اول است، وارد همکاری شود؛ به این شکل که این شرکت ساختمان های مذکور را با هزینه خود بسازد و در عوض به مدت 10 تا 15 سال نام این شرکت روی ساختمان ها باشد. همانطور که تاج گفته این مساله فعلا در حد پیشنهاد است؛ اگر قرار به اجرایی شدن این مساله باشد، باید موافقت وزارت ورزش اتخاذ شود، چراکه زمین کمپ تیم های ملی در اختیار وزارت ورزش است و هنوز مشخص نیست وزیر با چنین مساله ای موافقت خواهد کرد یا خیر.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید