ناهید2؛ گام نخست بومی سازی ماهواره های مخابراتی

کدخبر: ۱۶۰۱۶۶
طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی ناهید2 از دیدگاه تامین استقلال اقتصادی- امنیتی، دستیابی به دانش بومی و اقتدار علمی و همچنین امکان صادرات خدمات فنی- مهندسی به کشورهای دیگر گامی عملی برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، پس از دستیابی به موفقیت هایی در بخش ماهواره های سنجشی، دولت یازدهم نخستین گام را برای بومی سازی تولید ماهواره مخابراتی با وجود پیچیده بودن فرایند آن برداشته است.

در همین پیوند، ماهواره مخابراتی ناهید2 به سفارش و نظارت سیستمی سازمان فضایی ایران و با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی و رفع بخشی از نیازهای مخابراتی جامعه با همراهی و همکاری پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته می شود تا حضور ایران در این عرصه تثبیت شود.

«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین امضای قرارداد طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی ناهید2 با پژوهشگاه فضایی در نهم بهمن ماه جاری تاکید کرد، رشد قابل توجه برنامه های طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی کشور در دولت تدبیر و امید به اقتدار کشور در این بخش انجامیده است.

ماهواره ناهید2 از برنامه های راهبردی دستیابی به ماهواره های مخابراتی زمین آهنگ است که ماموریت های آن در دو دسته ماموریت های اولیه و ثانویه تعریف می شود.

ماموریت های اولیه این ماهواره تمرکز بر توسعه و آزمون فناوری های اساسی، آزمون انتقال مداری با استفاده از پیشرانش تک مولفه ای و دستیابی به عمر عملیاتی 2 سال، آزمون موقعیت یابی رادیویی مستقل از دستگاه های موقعیت یاب « جی پی اس» (GPS) با قابلیت استخراج پارامترهای مداری (تی ال ای-TLE) و آزمون گشتاور وضعیت با استفاده از پیشرانش مورد نیاز مسیر راهبردی است.

ارتباط مخابراتی (با قابلیت ذخیره و پیشرفت-S&F)، اندازه گیری تشعشعات و آزمون ارتباط همزمان تلفنی به عنوان ماموریت ثانویه این ماهواره در دستور کار قرار دارد.

** ناهید2؛ پاسخ به نیاز امنیتی- اقتصادی کشور

پژوهشگاه فضایی ایران در طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی ناهید2 با سازمان فضایی ایران همکاری می کند.

در همین پیوند، رییس پژوهشگاه فضایی ایران درباره ویژگی های این ماهواره به خبرنگار ایرنا گفت: ماهواره ناهید2 به دنبال توسعه فناوری های فضایی در خانواده این ماهواره ها طراحی و ساخته می شود.

«حسن حدادپور» افزود: این ماهواره، نخستین ماهواره ایرانی است که ارتباط مخابراتی را بین دو نقطه روی سطح زمین برقرار می کند و از طرف دیگر با توجه به نصب موتور انتقال مداری روی این سیستم، می توانیم مانور مداری نیز داشته باشیم.

وی گفت: 28 ماه زمان برای اجرای قرارداد ساخت ماهواره ناهید2 در نظر گرفته شده است، اما امیدواریم این ماهواره زودتر از موعد ساخته و تحویل داده شود.

این مسئول ادامه داد: دسترسی به نخستین ماهواره های عملیاتی مخابراتی کشور تا پایان برنامه ششم توسعه از برنامه های پژوهشگاه فضایی در زمینه تامین حداقل نیاز کشور است.

حدادپور افزود: اهمیت حضور کشور در فضا با توجه به مقوله امنیت از یک سو و اقتصاد از سوی دیگر، به ویژه در زمینه مخابرات اجتناب ناپذیر است.

** ناهید2؛ گامی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

رییس سازمان فضایی ایران در مراسم امضای قرارداد طراحی و ساخت ماهواره ناهید2با پژوهشگاه فضایی ایران در نهم بهمن ماه گفته بود: ماهواره مخابراتی ناهید2 با وزن نزدیک به یکصد کیلوگرم طراحی و ساخته می شود و ماهواره بر سیمرغ آن را در ارتفاع 500 کیلومتری زمین در مدار تزریق می کند.

به گفته «محسن بهرامی»، طول عمر عملکردی این ماهواره نزدیک به سه سال است و می تواند بخشی از نیازهای مخابراتی کشور را با اتکا به توانمندی های داخلی و با استفاده از ایستگاه های زمینی ساخته شده به دست متخصصان کشور تامین کند.

وی افزود: سازمان فضایی ایران در نظر دارد همسو با اقتصاد مقاومتی استفاده از ظرفیت های موجود در مرکزهای مختلف داخلی را گسترش دهد و از مرحله «پرتاب ماهواره های تحقیقاتی» به سوی «طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره های عملیاتی» گام بردارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این آیین تاکید کرد پرتاب چندین ماهواره سنجشی در سال های گذشته دستاوردهای خوبی برای کشور به دنبال داشته اما هنوز انتظارات در این بخش را برآورده نساخته است و تلاش می شود همه خواسته ها از بخش فضا را پاسخ دهد.

واعظی گفت: نگاه به فناوری فضایی اختصاص به ساخت و پرتاب ماهواره ندارد، بلکه هدف بومی سازی این فناوری و افزایش سطح تخصص متخصصان داخلی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: تلاش می شود برنامه ریزی، طراحی، مطالعه و ساخت ماهواره سنجشی و مخابراتی همزمان با یکدیگر پیش برده شود.

چندی پیش نیز رییس ایرانی شورای سران سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه در گفت و گو با ایرنا ساخت 2 نوع ماهواره مخابراتی و سنجشی را از برنامه های توسعه ای سازمان فضایی ایران برای تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد.

** کلام آخر

سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بیست و نهم بهمن ماه 1392 از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد و معاون اول رئیس جمهوری نیز سی ام فروردین ماه امسال اولویت های را برای دستگاه ها و نهادهای مختلف ابلاغ کرد.

به گزارش ایرنا، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری با هدف تحقق خواسته رهبر معظم انقلاب در این زمینه، 6 طرح افزایش سطح دسترسی کاربران نهایی به شبکه ملی اطلاعات به 20 مگابیت بر ثانیه و حمایت از توسعه مرکزهای داده به شبکه توزیع محتوا، طرح دولت الکترونیک و همراه، ساخت ماهواره سنجش از راه دور و ماهواره مخابراتی بومی، ایجاد یک راهگذر فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنامه دو برابر کردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتال با مشارکت حداکثری بخش خصوصی و ساماندهی منابع کمیاب ملی مانند طیف فرکانس و شماره را در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات طراحی و ارایه کرده است.

از این رو، امضای قرارداد ماهواره مخابراتی ناهید2 گامی عملی برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

از سوی دیگر، این ماهواره مخابراتی با تامین امکان ارتباط ایمن و پایدار که امکان مدیریت و پایش آن بر عهده دانشمندان کشور است، از دیدگاه امنیتی دستاورد قابل تاملی به شمار می رود.

استقلال اقتصادی برای برقراری ارتباط های مخابراتی دیگر مزیت بهره گیری از یک محصول دانش بنیان بومی است.

همچنین با بهره برداری از این ماهواره دانش بومی ساخت و مدیریت اینگونه وسایل ارتباطی در اختیار ایران قرار می گیرد و بی نیازی از تامین این دانش از دیگر کشورها را رقم می زند.

این تجربه می تواند در ساخت نمونه های پیشرفته تر این ماهواره ها به کار گرفته شود و همچنین به عنوان یکی از انواع خدمات فنی- مهندسی در اختیار کشورهای متقاضی که به دلایل گوناگون از قرارگرفتن در این راه باز مانده اند، قرار گیرد.

طی این مسیر نیز منافع اقتصادی بیشتر و افزون بر آن اقتدار علمی برتر را برای ایران اسلامی به ارمغان می آورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید