بیش از نیمی از شهربازی ها استاندارد نیستند!

کدخبر: ۱۶۰۸۶۳
معاون شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: بازرسی‌های انجام شده از پارک‌های بازی نشان می‌دهد که بیش از نیمی از پارک‌ها و زمین‌های بازی بخشی از استانداردهای لازم برای فعالیت را ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان سعید تاجیک در نشست خبری شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران درخصوص استاندارد‌های لازم شهر بازی‌ها و پارک‌های بازی اظهار کرد: در کل کشور حدود 3هزار شهر بازی در حال فعالیت هستند که این تعداد شهر بازی‌های رو باز و سرپوشیده را شامل می شود.

 

وی افزود: سازمان ملی استاندارد موظف است که استاندارد تجهیزات استفاده شده در شهر بازی‌ها،‌ پارک‌های آبی، بادی و زمین‌های بازی کل کشور را مورد بررسی قرار دهد.

 

معاون شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با بیان اینکه تجهیزات، هر سه ماه بکیار باید مورد بررسی قرار گیرند اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد به طور جدی پیگیر بازدیدهای دوره‌ای از تجهیزات است اما تمام اقدامات و اختیارات در حوزه این سازمان نیست.

 

وی افزود: با برخی از مراکز مانند مهد کودک‌ها که متولی اصلی آن‌ها سازمان بهزیستی است تعاملاتی انجام شده که جدیتی برای نظارت مراکز از سوی این سازمان دیده نشده است.

 

تاجیک با بیان اینکه بیشتر مهد کودک‌های موجود در سطح کشور استانداردهای لازم برای فعالیت را ندارند، گفت: پس از بررسی‌های انجام شده در خصوص بازرسی از مهد کودک‌ها مشخص شد که بیشتر این مراکز در سطح کشور تمام یا بخشی از استانداردهای لازم برای استفاده کودکان را ندارند.

 

معاون شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با بیان اینکه تعیین استاندارد و بازرسی از تجهیزات از سال 82 آغاز شده است، گفت: تعداد زیادی از شهر بازی‌های سطح کشور در حال حاضر استاندارد هستند و  بخشی از استانداردهای لازم را دریافت کرده‌اند.

 

وی افزود: شهروندان در هنگام استفاده از تجهیزات باید با مشاهده گواهی استاندارد وسیله از ایمن بودن تجهیزات مطمئن شوند.

 

تاجیک با بیان اینکه بیش از نیمی از پارک‌های بازی در سطح شهر استانداردهای لازم را ندارند، گفت: به دلیل اینکه متولی پارک‌ها و زمین‌های بازی شهرداری‌ها هستند و خود اختیارات لازم برای راه اندازی وسایل را در اختیار دارند، این موضوع مشخص شد که بیش از نیمی از وسایل نصب شده در پارک‌های بازی بخشی از استانداردهای لازم برای استفاده کودکان را ندارند.

 

معاون شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در خصوص عمر مفید تجهیزات و وسایل شهرهای بازی گفت: عمر مفید تجهیزات سنگین در حدود 10 سال است و این عمر مفید شامل وسایل سالنی سبک نمی‌شود.
 
وی در واکنش به سوال میزان، مبنی بر اینکه برخی از وسایل مورد استفاده در شهرهای بازی بزرگ شهر بیش از 10 سال است که ارائه خدمات می‌دهند، گفت: ملاک عمر مفید تجهیزات سنگین قطعات آنها بوده و ممکن است برخی از این تجهیزات سنگین قطعه‌های تعویض پذیر داشته باشند که در فواصل زمانی معین بازرسی می‌شوند و در صورت نداشتن استاندارد، گواهی‌های لازم برای ادامه فعالیت آن‌ها صادر نمی‌شود.
 
تاجیک افزود: در بررسی و بازرسی‌های انجام شده تمامی فاکتورها از جمله نوع عملکرد، سیستم برق،‌ هیدرولیک،‌ قطعات اصلی سازه،‌ نقاط جوش و در کل تمام موارد مطرح در بحث ایمنی دستگاه بررسی می‌شود که در تمام جهان این فاکتورها در نظر گرفته می‌شود.
 
معاون شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران درخصوص نگرانی مردم برای استفاده از تجهیزات وارداتی دست دوم در شهر بازی‌ها خاطر نشان کرد: در بدو ورود تجهیزات شهرهای بازی تمام تست‌های لازم در رابطه با ایمنی این تجهیزات اجرا می‌شود و در صورت استاندارد نبودن دستگاه اجازه ورود آن صادر نمی‌شود.
 
وی در انتها خاطر نشان کرد: تجهیزات شهرهای بازی عمر بالایی دارند و بازرسی‌های دوره‌ای بر روی آن‌ها هر سه ماه یکبار انجام می‌شود که در برخی از تجهیزات با توجه به نوع دستگاه دوره بازدید از سه ماه تا یکسال متغیر است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک