ترامپ دادگاه تجدید نظر را هم باخت؛ حالا چه می شود؟

کدخبر: ۱۶۰۸۸۸
ترامپ پس از صدور رای دادگاه تجدید نظر در توییتی نوشته است از این رای به دیوان عالی آمریکا شکایت خواهد برد. او نوشته : شما را در دادگاه خواهم دید! شعبه نهم دادگاه تجدید نظر فدرال در شهر سانفرانسیسکو آمریکا رای به ادامه تعلیق فرمان اجرایی اخیر ترامپ درباره ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور مسلمان به خاک آمریکا داده است.
ترامپ دادگاه تجدید نظر را هم باخت؛ حالا چه می شود؟
 
به گزارش عصر ایران به نقل از نیویورک تایمز سه قاضی دادگاه تجدید نظر به طور متفق در  حکم خود با زیر سوال بردن شرایط اضطراری که بهانه صدور این فرمان اجرایی شده است، نوشته اند شهروندان 7کشور مزبور - در لیست ممنوعیت سفر به آمریکا - در سال های گذشته مرتکب اقدام تروریستی خاصی در خاک آمریکا نشده اند و وکلای دولت و وزارت دادگستری آمریکا در دادگاه تجدید نظر ، شواهدی مبنی بر ارتکاب اعمال تروریستی از سوی اتباع 7 کشور مزبور در خاک آمریکا ارایه نکرده اند.

این حکم دادگاه ضربه بزرگی به اقتدار سیاسی رییس جمهور جدید آمریکا در نخستین روزهای استقرارش در کاخ سفید محسوب می شود.

ترامپ از رای دادگاه تجدید نظر انتقاد کرده و آن را سیاسی خوانده و در توییتی گفته است ، موضوع را از طریق حقوقی پیگیری خواهد کرد. او بلافاصله پس از اعلام رای دادگاه تجدید نظر در صفحه توییتر خود نوشت : " شما را در دادگاه خواهم دید، امنیت کشور ما در معرض خطر است!" 
 
توییت ترامپ در واکنش به رای دادگاه تجدید نظر
 
رای دادگاه تجدید نظر علیه فرمان ضد مهاجرتی ترامپ
 
سه قاضی دادگاه تجدید نظر که حکم به ادامه تعلیق فرمان ضد مهاجرتی ترامپ داده اند. یکی از آنها محافظه کار و دو تن دیگر لیبرال هستند.
 
رای دادگاه تجدید نظر علیه فرمان ضد مهاجرتی ترامپ
 
این نوشته ترامپ به معنای شکایت دولت آمریکا از موضوع به دیوان عالی آمریکا به عنوان بالاترین مرجع قضایی این کشور است. 

وزارت دادگستری آمریکا هم پس از صدور رای دادگاه تجدید نظر در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد که در حال بررسی گزینه های قانونی پیش رو در قبال حکم دادگاه تجدید نظر است.

 رای دیوان عالی در این زمینه آخرین مرحله از کشاکش قضایی بین دولت جدید آمریکا و لیبرال های مخالف سیاست های آن خواهد بود.

بر اساس حکم دادگاه تجدید نظر دارندگان ویزای سفر به آمریکا از 7 کشور نام برده شده در فرمان اجرایی 27 ژانویه ترامپ از جمله ایران می توانند همچنان بدون مانع قانونی وارد خاک آمریکا شوند.

گفتنی است دادستان های 16 ایالت آمریکا با ارسال نامه به دادگاه تجدید نظر سانفرانسیسکو حکم اخیر ضد مهاجرتی ترامپ را بر خلاف قانون اساسی آمریکا دانسته اند.
 
بیرون شعبه نهم دادگاه تجدید نظر فدرال پس از اعلام حکم دادگاه در عصر پنج شنبه - سانفرانسیسکو
 
رای دادگاه تجدید نظر علیه فرمان ضد مهاجرتی ترامپ
 
در صورت شکایت دوباره دولت ترامپ از حکم دادگاه تجدید نظر به دیوان عالی، این دیوان این بار درباره صلاحیت رییس جمهور در صدور فرامینی این چنینی رای و نظر خواهد داد.

9 قاضی ارشد دادگاه- دیوان- عالی آمریکا همگی منتخب روسای جمهور و تایید شده از سوی سنا هستند.

آنها به صورت مادام العمر به این سمت منصوب می شوند و مادامی که زنده هستند هیچ مقامی حتی رییس جمهور حق برکناری یا عزل آنها را ندارد. این مصونیت شغلی باعث می شود این قضات کمتر تحت تاثیر ملاحظات سیاسی و تنها بر اساس رویکردهای قانونی و نظرات اصولی شان درباره مسایل مهم کشور تصمیم گیری کنند. هم اکنون ترکیب قضات دادگاه عالی آمریکا 4 قاضی محافظه کار و 4 قاضی لیبرال است و قاضی نهم که از سوی ترامپ معرفی شده هنوز به مرحله تایید سنا نرسیده است. 

هفته گذشته "نیل گرسچ" یک قاضی محافظه کار 49 ساله از سوی ترامپ به عنوان یکی از قضات دیوان عالی به سنا معرفی شده است. در صورت تایید این قاضی از سوی سنا ، ترکیب دادگاه عالی آمریکا 5 به 4 به نفع قضات محافظه کار خواهد بود. با این حال و با وجودی که قاضی گرسچ منصوب ترامپ است اما او نیز از سخنان توهین آمیز اخیر ترامپ درباره دادگاه ها و قضات آمریکایی انتقاد کرده و این اظهارات را دلسرد کننده خوانده است.
 
8 قاضی کنونی دیوان عالی آمریکا
 
رای دادگاه تجدید نظر علیه فرمان ضد مهاجرتی ترامپ


 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید