ساخت شیشه‌های الکتروکرومیک رنگی+عکس

کدخبر: ۱۶۳۱۶۱
محققان آلمانی با روش پیشرفته‌ای شیشه‌های الکتروکرومیک رنگی ساخته‌اند.
اتاق خبر 24:این پروژه توسط گروه موسسه فرانهوفر در تحقیقات پلیمرهای کاربردی ارائه شده است.

دکتر ولکرابرهارت دانشمند موسسه فرانهوفر اظهار کرد:  ما نه فقط شیشه‌های الکتروکرومیک رنگی تولید کرده‌ایم، بلکه تغییر آن نیز سریع‌تر از نمونه‌های پیشین است.

در حال حاضر تولیدکنندگان، پنل‌های الکتروکرومیک را با شیشه‌ می‌سازند و سپس با لایه نازک از ایندیم شفاف اکسید قلع یا اکسید قلع فلونور دوپ آن را به شیشه رسانای جریان الکتریکی تبدیل می‌کنند. دو پنل مورد نیاز برای پنجره هوشمند با بخار آب و الکتروکرومیک اکسید تنگستن پوشش داده می‌شود و سپس لایه‌ها با ژل الکترولیت بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند.

زمانی که ولتاژ به شیشه فرستاده می‌شود اکسیدتنگستن تیره و با معکوس شدن قطب‌ها شیشه روشن می‌شود. این مراحل برای شیشه‌های بزرگ دو و سه مترمربعی حدود 15 تا 20 دقیقه زمان لازم دارد.

موسسه فرانهوفر روش دیگری برای تیره شدن شیشه ارائه کرده است. آنان مونومرهای آلی را با رزین خاصی ترکیب می‌کنند. مواد مرحله اول همان مواد پوششی پیشین است، اما پوشش دومی حذف و به جای آن از رزین و ترکیب جدید استفاده می‌شود. بعد از آن رزین بر اثر گرما و یا نور UV گرم می‌شود و پنل با کمترین میزان ولتاژ تغییر می‌یابد.

از ویژگی‌های این روش استفاده از مونومرهای مختلف برای تغییر رنگ شیشه است.

وی در ادامه افزود: در روش پیشین اکسیدتنگستن استاندارد سیستم الکتروکرومیک برای پنل 1.2  متر مربعی 10 دقیقه زمان لازم داشت، اما با روش جدید در زمان کوتاه 20 تا 30 ثانیه شیشه تیره می‌شود.

ساخت شیشه‌های الکتروکرومیک رنگی
 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید