ساخت الکتروکاردیو گراف کوچک ایرانی با قابلیت ذخیره اطلاعات بیمار

کدخبر: ۱۶۲۸۶۴
محققان ایرانی فرآیند ساخت و دریافت مجوزهای تولید دستگاه الکتروکاردیوگراف تک کاناله که قابلیت حمل به مناطق مختلف و همچنین ذخیره سازی اطلاعات مربوط به تغییرات پتانسیل الکتریکی قلب بیمار داراست را به پایان رساندند.

ایرنا؛ دستگاه الکتروکاردیو گراف تک کاناله با نام تجاری یاشام 110 ، در بهمن ماه امسال به عنوان یکی از 10 طرح برتر شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران رونمایی شد.

مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت داهیان پزشکی پیشرو درباره مشخصات این دستگاه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: الکتروکاردیو گراف های متداول در بازار، که معمولا در بیمارستانها استفاده می شود قابلیت حملشان از یک نقطه به نقطه دیگر، بسیار کم است و نوآوری محصول ما این بود که توانستیم در یک ساختار جدید، دستگاه الکترو کاردیوگرافی با قابلیت حمل به نقاط صعب العبور بسازیم.

علی حیدرنژاد افزود: این محصول با ساختار شبیه دستگاه POS علاوه بر کاربردهای معمول در مراکز درمانی، می تواند ابزار مفیدی برای پزشک خانواده یا تیم های پزشکی در ماموریت به مناطق صعب العبور یا فاقد امکانات باشد.

وی یادآور شد: این دستگاه الکتروکاردیوگراف به دلیل قابلیت حمل آسان، هنگام امدادرسانی به بیماران در حوادث پیش بینی نشده مثل بحران های طبیعی و دیگر حوادث و همچنین مناطق جنگی، کارآیی بالایی دارد.

حیدرنژاد، قابلیت ذخیره سازی سیگنال را از دیگر ویژگی های این دستگاه برشمرد و گفت: حافظه داخلی این الکتروکاردیوگراف، ظرفیت ذخیره سازی حداکثر 100 رکورد به همراه اطلاعات بیمار را داراست و می توان در یک نقطه دیگر، سیگنال ها را بازخوانی کرد.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه همچنین علاوه بر ثبت رکورد، دارای قابلیت پرینت است و هم می تواند اطلاعات را روی کارت حافظه ذخیره کند تا پزشک آن را با خودش به مطبش ببرد، مجددا از سیگنال ها رکورد بگیرد و مورد بازبینی قرار دهد.

این فناور جوان توضیح داد: رکوردهایی که روی کاغذهای حرارتی ثبت می شود، بعد از مدتی، اثرشان از بین می رود و ذخیره سازی دیجیتال فایل ها و امکان استفاده مجدد از آنها از مزیت های مهم این دستگاه به شمار می آید.

به گفته وی، این دستگاه ایرانی که دانش طراحی و تولید آن از طریق تحقیق و توسعه داخلی به دست آمده است، ثبت اطلاعات بیمار شامل نام، قد، سن، وزن، شماره مشخصه، جنسیت، گروه خونی و ضربان قلب و ID را انجام می دهد و سرعت رکوردگیری آن 6.25، 12.5، 25 و 50 میلی متر بر ثانیه و فرکانس نمونه برداری هم هزار نمونه بر ثانیه است.

نمایش ضربان قلب و نمایش 12 لید همزمان در صفحه نمایش از دیگر قابلیت های این دستگاه الکتروکاردیوگراف تک کاناله محسوب می شود.

حیدرنژاد با بیان اینکه مجوزهای نهایی ساخت و استانداردهای ایمنی و عمومی و استانداردهای اختصاصی خود دستگاه و سازگاری الکترومغناطیس آن گرفته شده است، گفت: این دستگاه الکتروکاردیوگراف ایرانی، مراحل را برای گرفتن مجوز اداره تجهیزات را طی کرده و در سال 96 روانه بازار خواهد شد.

الکتروکاردیوگراف که از جمله دستگاه های بسیار رایج پزشکی است، تغییرات پتانسیل الکتریکی قلب را ثبت و در تشخیص و ارزیابی فعالیت الکتریکی عضله های قلب، کاربرد دارد.

تغییرات میلی ولتی پتانسیل الکتریکی عضله های قلب توسط الکترودها، جمع آوری و ثبت و توسط دستگاه الکتروکاردیوگراف روی یک نوار کاغذی ثبت می شود.

دستگاه الکتروکاردیوگراف (ECG) برای اولین بار توسط ویلم اینتهوون ( Willem Einthoven) زیست شناس هلندی که به پدر علم الکتروکاردیوگرافی مشهور است ساخته و به دنیای پزشکی عرضه شد.

این دانشمند هلندی در سال 1924 به خاطر کشف سازوکار نوار قلبی، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد.

از آن زمان با عرضه شدن این دستگاه تحولی عظیم در اندازه گیری و ثبت تغییرات میدان های الکتریکی و پتانسیل های بیوالکتریک به وجود آمد که رفته رفته با پیشرفت علم مهندسی پزشکی امکان این اندازه گیری ها بیشتر شده و دقت در انجام آن نیز افزایش یافته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید