استقبال آمریکا از گزارش آژانس درباره ایران

کدخبر: ۱۶۳۲۰۷
دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار بیانیه‌ای با استقبال از گزارش آژانس درباره ایران، تاکید کرد: ادامه راستی آزمایی و نظارت بر تعهدات برجامی ایران ضروری است.

به گزارش ایسنا، آندرو شوفر، کاردار دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین بیانیه آمریکا درباره نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرد.

در این بیانیه که در پایگاه اینترنتی دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین منتشر شده، آمده است: آمریکا قدردانی خود را از مدیر کل به دلیل گزارش وی در تاریخ 24 فوریه درباره اجرای برنامه جامع اقدام مشترک و نیز قدردانی خود را از دبیرخانه به علت ارائه گزارش در 28 فوریه اعلام می‌کند. ما از مدیر کل، معاون مدیر کل در امور پادمان‌ها و کارکنان آنها و از ادامه تلاش حرفه‌ای‌شان برای انجام مسئولیت‌هایشان در ایران،  قدردانی و تشکر می‌کنیم.

ما همچنین از تائید مدیر کل مبنی بر ادامه اقدام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت و راستی‌آزمایی اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران استقبال می‌کنیم.

در ادامه بیانیه آمده است: ادامه راستی آزمایی و نظارت بر تعهدات برجامی ایران در اطمینان بخشی بین‌المللی درباره ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران، امری ضروری است. همان‌طور که ما در گذشته تصریح کردیم، امروز نیز بار دیگر تاکید می‌کنیم که ایران باید به صورت دقیق و کامل به همه تعهدات و تدابیر فنی در مدت تعیین شده پایبند باشد تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند چنین اطمینان بخشی را بدهد.

همچنین در این بیانیه آمده است: در صورت بروز هرگونه نگرانی‌های هسته‌ای در ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اختیارات کامل مرتبط با پادمان برای بررسی این نگرانی‌ها برخوردار است. هرگونه نگرانی معتبر و موثق جدید درباره فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای، می‌تواند و باید به وسیله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیگیری شود. ما انتظار داریم و اطمینان کامل داریم که آژانس و کادر ماهر بازرسان حرفه‌ای آن، این کار را به طریق مناسب و با قدرت انجام می دهند.

در این ارتباط، ما از گزارش مدیر کل استقبال می کنیم که تصریح می‌کند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان اقدام به ارزیابی اظهارنامه‌های اولیه‌ای می کند که ایران تحت پروتکل الحاقی تقدیم کرده است. ما به علاوه از اقدام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازرسی‌های دسترسی تکمیلی طبق پروتکل الحاقی در این سایت‌ها و دیگر مکان‌ها در ایران استقبال می کنیم.

آمریکا در ادامه بیانیه خود آورده است: ما از حرفه‌ای بودن گزارش مدیر کل درباره این دستور کار قدردانی بسیاری می‌کنیم. آمریکا از ماهیت بسیار دقیق‌تر و جزئی‌تر این گزارش، شامل اطلاعات جدید مربوط به تصمیمات کمیسیون مشترک برجام که اکنون گروه 3+3، اتحادیه اروپا و ایران علنی کرده‌اند، استقبال می‌کند. این اطلاعات برای اجازه دادن به شورای حکام و اعضای برجام جهت ارزیابی دقیق اجرای تعهدات هسته‌ای ایران و تضمین اجرای مناسب این الزامات ضروری است.

این گزارش به تقویت بنیان راستی‌آزمایی  کمک می‌کند. ما از گنجانده شدن اطلاعات دقیق‌تر و بیشتر استقبال می‌کنیم و انتظار داریم که این کار در آینده ادامه داشته باشد.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: موضوعاتی که در گزارش مدیر کل مورد بحث قرار گرفتند تاکیدی بر اهمیت تلاش‌های قوی و مداوم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اجرای نقش نظارت در ایران هستند. آمریکا همچنین از الزامات متعدد مبنی بر حمایت مالی از تلاش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص نظارت بر برجام و نیز گنجاندن هزینه‌های راستی آزمایی مناسب در داخل بودجه جاری سالانه استقبال می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید