سراب اجماع در اردوگاه اصولگرایان

کدخبر: ۱۶۴۵۴۵
خبرهای تازه در حوزه تحولات انتخاباتی از حرکت های واگرایانه چهره ها و جریان های مختلف اصولگرایی از جبهه مردمی نیروهای انقلاب حکایت دارد؛ مساله ای که سراب دستیابی به اجماع را برای اصولگرایان دست نایافتنی تر می نمایاند.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، کمتر از یک هفته دیگر ثبت نام نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری آغاز خواهد شد و در حالی که اصلاح طلبان بر سر سازوکارهای انتخاباتی خود به اجماع رسیده اند و گام های استواری به سوی انتخابات برمی دارند، اما هنوز تشتت در اردوگاه اصولگرایان موج می زند و دورنمای روشن و امیدوارکننده ای از اجماع در جناح آنان به چشم نمی خورد.

گزارش پیش رو مهمترین و تازه ترین تحولات انتخاباتی را بررسی کرده است.

**حرکت های گریز از مرکز در جبهه جمعی اصولگرایان

در حالی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به عنوان تشکل جمعی اصولگرایان قصد دارد فردا پنجشنبه 17 فروردین در جریان برگزاری دومین مجمع عمومی خود تصویری باشکوه از اجماع را به نمایش بگذارد که خبرهای تازه از تحرکات چهره ها و جریان های سیاسی دورنمای مثبتی از توافق را به تصویر نمی کشد.

بر اساس خبرهای تازه منتشر شده در رسانه ها، جبهه مردمی نیروهای انقلاب(جمنا)که پیش از این فهرستی 14 نفره از نامزدهای نهایی خود را منتشر کرده‌اند قرار است فردا نام 5 تن از نامزدهای نهایی خود را اعلام کنند. بر اساس تازه ترین خبرها، افرادی چون «سعید جلیلی»، «مصطفی میرسلیم»، «علی نیکزاد» و «محمد خوش چهره» از فهرست نهایی خط خورده اند.

این منابع در خصوص دلیل حذف این چهره ها اعلام کردند: جلیلی، نیکزاد، خوش چهره و میرسلیم راضی به امضای میثاق نامه جمنا نشده‌اند.

به نوشته منابع خبری روز گذشته جلسه ای میان جلیلی و رحیمیان به نمایندگی از جمنا برگزار شده است. در این جلسه جلیلی از عزم خود برای نامزدی در انتخابات خبر داده اما در عین حال گفته نمی تواند شرط «جمنا» برای امضای تعهد کناره گیری را بپذیرد. بعد از انتقال این پیام اعضای تصمیم گیر «جمنا» اعلام کرده اند که نمی توانند بدون پذیرش این پیش شرط مهم، نام جلیلی را برای انتخابات روز پنج شنبه در لیست قرار دهند . بر همین اساس جلیلی در روز رای گیری جزو لیست نخواهد بود و او به صورت مستقل از جمنا نامزد انتخابات خواهد شد.

همچنین به نقل از منابع خبری آگاه، رئیسی هم با میثاق نامه «جمنا» موافقت نکرده و در برابر قرار است نسخه خود از میثاق نامه را امضا کند.

به نوشته یکی از تارنماهای اصلاح طلب در این ارتباط، شوک غیرمنتظره به «جمنا» وارد شد. ابراهیم رییسی برخلاف انتظارات، نگاه متفاوتی به ائتلاف «جمنا» پیدا کرده است. رییسی چندان روی خوشی به فرستادگان «جمنا» نشان نداده و حتی حاضر نشده که تعهد آنها را برای کناره گیری به نفع دیگر کاندیداهای جمنا در صورت لزوم را امضا کند.

ظاهرا رییسی پس از آنکه حاضر نشده تعهد نامه «جمنا» را امضا کند، صرفا گفته شاید بپذیرد که نسخه ی خود از تعهدنامه یا میثاقنامه ای را مطرح و امضا کند.

این تارنما در ادامه با اشاره به جلسه دی ماه سال گذشته در حرم مطهر رضوی میان مصباح یزدی و رئیسی نوشت: در همین جلسه مصباح یزدی به رییسی توصیه کرده که نامزد انتخابات شود . او گویا در همین جلسه، نظرش را در مورد ائتلاف اصولگرایان اعلام کرده و توصیه هایی نیز در این خصوص داشته است . از جمله اینکه گویا او به رییسی گفته است چندان به ائتلاف ها کار نداشته باشید و خودتان با اتکا به شخصیت تان وارد عرصه شوید.

همچنین خبرهای تایید نشده ای از استعفای رئیسی از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات به گوش می رسد. این در حالی است که هنوز هیچ منبعی در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات و شورای نگهبان این خبر را تایید نکرده است.

یک منبع آگاه در این زمینه به ایرنا گفت: هیات مرکزی نظارت، فردا جلسه دارد که گزارش نهایی آن به سخنگوی شورای نگهبان اعلام می شود. تا فردا مشخص خواهد شد که این خبر صحت دارد یا خیر. سخنگوی شورای نگهبان هم گفت فردا خبر استعفای رییسی از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، تایید یا رد می شود.

بنابراین برخی منابع خبری از «مهرداد بذرپاش»، «سید ابراهیم رئیسی»، «محمدباقر قالیباف»، «پرویز فتاح» و «عزت الله ضرغامی» به عنوان 5 نامزد اول جمنا نام بردند. برخی منابع دیگر هم از نامزدهای 3 نفره جمنا به جای نامزد 5 نفره خبر دادند. بر اساس این منابع، رئیسی و فتاح مطمئنا دو نامزد از سه نامزدهای نهایی جمنا هستند.

یکی از کانال های اصلاح طلب در این ارتباط نوشت: جدال در راند نیمه نهایی آغاز شده ؛ اصولگرایان در وضعیت بسیار سختی به سر می برند. در حالی که رایزنی های فشرده برای حذف نام مصادیق انتخاباتی در جمنا شدت یافته همزمان طیف های مختلف نیز تلاش می کنند تا نام نامزد خود را در لیست نهایی بگنجانند.

**جدایی راه موتلفه از جمنا

خبرهای تازه از کنار گذاشته شدن میرسلیم از فهرست نهایی جمنا، با واکنش تند دبیر کل، نایب رییس شورای مرکزی و نامزد نهایی این تشکل مواجه شد؛ واکنشی که می توان آن را نمایانگر جدایی مسیر موتلفه از جمنا دانست.

«اسدالله بادامچیان» نایب رییس شورای مرکزی حزب موتلفه هم در نشست انتخاباتی حزب موتلفه با تاکید بر کاندیداتوری میرسلیم گفت: ما در یک برنامه ریزی چند ساله با پشتوانه چندساله مراجع تقلید در این موقعیت تکلیف شرعی خود دیدیم که یک نامزد را با نظر اعضا و مسئولان انتخاب کنیم. این در حالی است که میرسلیم در اظهاراتی مبهم گفته است: ما در موتلفه سابقه مان بیشتر از جمنا است اما از نیت خوب جمنا هم پشتیبانی می کنیم.

**اعلام موجودیتی تشکلی تازه در اردوگاه اصولگرایی

در حالی که کمتر از 50 روز به برگزاری دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی مانده و تلاش در میان بزرگان اصولگرایان برای دست یابی به اجماع به اوج رسیده، اما دیروز تشکل تازه ای در اردوگاه آنان اعلام موجودیت کرد.

جریان مردمی انقلابی فرزندان نسل سوم روح الله با نام «جماران» و با شعار «ما 33 میلیون نفر» اعلام موجودیت کرد. به نوشته خبرگزاری های اصولگرا، اعضای این تشکل متشکل از 110 تن از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور ، مدیران اجرایی ، فعالان فرهنگی و رسانه ای و ... در قالب هیات موسس «جماران» گردهم آمدند تا با تاکید بر کارآمدسازی دولت اسلامی و نظام اجرایی کشور، توجه به برنامه ها و تحول ساختارها درکنار بهره مندی از افراد متخصص و متعهد، آغازگر 'جریان مردمی انقلابی رویش های آگاه و نواندیش ایران اسلامی' باشند.

این در حالی است که برخی تارنماهای خبری این تشکل را نزدیک به «مهرداد بذرپاش» دانستند و خبر دادند که تشکل نوپای جماران از نامزدی چهره هایی جوان بویژه بذرپاش در انتخابات حمایت می کند.

برخی اصلاح طلبان هم نام گذاری این تشکل را در چارچوب اهداف سیاسی یا به تعبیری «فریب انتخاباتی» تفسیر کردند. به نوشته یکی از روزنامه های اصلاح طلب، جماران نامی است که همگان آن را با امام خمینی و بیت ایشان مرتبط می‌دانند، بنابراین چنین نام گذاری‌ از سوی جریانی که سابقه خوبی در پاسداشت حرمت بیت امام به‌ویژه آیت ا... سید حسن خمینی ندارد قابل تامل است و شاید بتوان آن را سوء استفاده انتخاباتی دانست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید