اصولگرایان از سعید جلیلی عبور کردند

کدخبر: ۱۶۴۵۰۵
به نظر می رسد سعید جلیلی روزهای سختی را پشت سر می گذارد . او این روزها از همیشه تنها تر است اما نکته این است که هیچ تغییر در تصمیم او ایجاد نشده است . او بر این باور است که هنوز هستند کسانی که او را به دیگران ترجیح می دهند .

به گزارش نامه، بازی در جناح اصولگرایان پیچیده تر از آن شده که تا پیش از این تصورش می رفت . از قرار معلوم روز پنجشنبه تصمیم سازان این جناح تلاش خواهند کرد تا از میان لیست 14 نفره اعلام شده 5 نفر را برگزیده تا برای ثبت نام راهی ستاد انتخابات کشور کنند . قبلا تصور بر این بود که نام این 5 نفر به این شرح است :«محمد باقر قالیباف – سعید جلیلی – ابراهیم رییسی – عزت الله ضرغامی – محسن رضایی». اما گویا شرایط تغییر کرده و شرایط با مختصات جدید مواجه شده است .

از همه مهمترش این است سعید جلیلی دعوت جمنا را نذیرفته و در میان آنها نخواهد بود . این خبر را پرویز سروری اعلام کرده و گفته است :« هنوز مذاکرات با آقای جلیلی ادامه دارد. امیدوارم ایشان هم سازوکار جبهه مردمی را به طور کامل بپذیرد و جزء نامزدهای جبهه باشد اما تا الان اطلاع ندارم که ایشان سازوکار را پذیرفته باشد.» این یعنی اینکه سعید جلیلی به صورت مستقل از ائتلاف اصولگرایان وارد انتخابات خواهد شد . دقیقا همان کاری که در انتخابات قبل انجام داد و حاضر به ائتلاف و کناره گیری نشد.

 

جلیلی علیه جمنا

اما این پدیده ای که رخ داده مربوط به این روزهای اخیر نیست . جلیلی حرفی را زده که از همان اول به آن اعتقاد داشت . او در همان روزهای نخست که جمنا اعلام موجودیت کرده بود گفته بود : « من هم خبر تشکیل این جبهه را از رسانه ها شنیدم. آن چیزی که اهمیت دارد این است که کسانی که یک نگاه مشترک مبتنی بر تفکر انقلابی دارند، حتما هم افزایی آنها اهمیت دارد. هر چقدر این نگاه هم افزا شود، موجب تقویت این نگاه می شود. مهمترین اصل در این موضوع این است که "وحدت گفتمانی” ایجاد کنیم. این که افرادی در راستای هم افزایی کار کنند خوب است اما بر اساس چه گفتمانی؟ شاخص هم در این هم افزایی مقام معظم رهبری هستند؛ ما باید بررسی کنیم به چه میزانی توانسته ایم با این شاخصه ها منطبق باشیم. در این چارچوب هر جریان و گروهی، چه ۱۰ نفر چه ۱۲ نفر که بتوانند به این هم افزایی کمک کنند، مفید خواهد بود. اگر عناوین مهمی مانند جمهوری اسلامی از محتوا خالی باشد، دشمن با آن مشکلی ندارد. تفکر انقلابی یک اسم و یا یک تابلو نیست. یک "محتوا و حقیقت” است؛ این تفکر هم در حصر شخص، گروه و یا حزبی نیست و مبنایش باید جذب حداکثری باشد. قرار نیست "وحدت قبیلگی” باشد، قرار ما این است که "وحدت گفتمانی” باشد. در وحدت گفتمانی مسائلی مانند نسبت با جریان اشرافیت، عدالت اجتماعی، مبارزه با امریکا، مقاومت، رسیدگی به محرومان ، توزیع عادلانه فرصت ها مورد سوال و بررسی قرار می گیرد. اگر نگاه ما شکلی باشد و به محتوا توجه نکتیم، هر عنوانی به تنهایی مشکل را حل نخواهد کرد»

این سخنان او البته در ادامه همراه شده بود با توضیحات تکمیلی دوستان و همراهان انتخاباتی اش که بی مهابا جمنا را هدف قرار می دادند .

کار حتی به آنجا رسید که بعد از قرار گرفتن نام جلیلی در فهرست جمنا یکی از نزدیکان رسانه ای آقای دیپلمات در مطلبی که در کانال تلگرامی حامیان سعید جلیلی نوشته ماجرا را اینگونه شرح می دهد: «گفته اند حتی سعید جلیلی را هم در جمع کاندیداهای جمنا قرار داده اند که به رای گذاشته شود. فکر می کنم البته این اتفاق از سر لطف نیفتاده باشد، بلکه چاره ای نداشته اند جز این کار. فکرش را بکنید، انقلابی ترین گزینه موجود در میان کاندیداها، در جمع گزینه های حزبی که مدعی مردمی بودن، انقلابی بودن و جبهه بودن است جایی نداشته باشد.خودبخود یک خلاف واقع سه گانه در ذهن ها شکل می گیرد. پس حتی حالا که بعد از چندین و چند جلسه و فرستادن واسطه و ... او با دلایلی محکم حاضر نشده زیر بار امضا یک پیمان قبایلی برود هم باز "مجبورند" او را در فهرست نهایی خود بگذارند، زیرا حذف انقلابی ترین، خیلی از خلاف واقع نمایی ها را رو خواهد کرد».

در ادامه همین انتقادها بود که گفتند : «چگونه است ساختار جدید به اصطلاح مردمی شان که پسوند بامسمای «انقلاب» را هم با خود یدک می کشد، دو ماه است با تمام توان مشغول تخریب و تخطئه انقلابی ترین کاندید از لیست پنجاه نفره شان بوده اما امروز قرار است ایشان را در ادامه بازی شان برای تحت فشار گذاشتن او و انقلابیون، کاندید مردمی جبهه شان کنند. کاندیدی که عقیده دارند جبهه انقلاب با او همیشه «جبهه ای شکست خورده» است...»

بنا براین آنچه اکنون با آن مواجه هستیم چیز جدیدی نیست . این جلیلی همان جلیلی پیشین است بدون هیچ تغییری ! او هرگز مانند محمد باقر قالیباف نیست که یک روز در رسانه حامی اش بنویسند :« در درون جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب نمی‌توان از برخی نگرانی‌های گذشته و حال آسوده‌خاطر بود. لابیگری‌ها همچنان خودنمایی می‌کند و برخی چهره‌ها و احزاب بنا ندارند به این زودی از عادت دیرین خود دست بردارند. اینکه جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب پس از گذشت چند هفته با عدول از قرار نخستین، ناگهان ۱۴ نفر را به‌جای ۱۰ نامزد معرفی می‌کند، جلوه‌ای از سهم‌خواهی‌های پشت صحنه و تداوم خصلت‌های قبیله‌گرایانه گذشته است. حال آنکه در مرامنامه این جبهه بر "مشارکت پذیری؛ جمع‌گرایی و پایبندی به عقل‌جمعی در تصمیم‌گیری و اقدام" و "عبور از دسته‌بندی‌های تفرقه آمیز قبیله‌ای" تاکید شده و همه اعضا به آن رای داده‌اند. طبیعی است که بخشی از این حرکات را باید پای چانه‌زنی‌های مالوف سیاسی گذاشت; اما ایراد جدی به آنهایی است که طبق مرامنامه، متعهد به تقوامحوری و اخلاق مداری‌اند، اما در عمل آن را به فراموشی می‌سپارند. »

و گلایه ها فروکش کرده و باز هم با جمنا کار کند . او تکلیفش را از همان روز اول با جمنا مشخص کرده بود .

رییسی علیه جلیلی

این وسط اما یک اتفاق دیگر هم رخ داده است . حامیان ابراهیم رییسی جدال عجیبی را با جلیلی کلید زده اند . افراد مهمی از حامیان سابق سعید جلیلی هم به تیم ابراهیم رییسی پیوسته اند و بخشی از بدنه انتخاباتی او در سال 92 امروز در مشهد ، تهران و قم برای ابراهیم رییسی کار می کنند . اخیرا در یکی از کانال های تلگرامی منسوب به ابراهیم رییسی در مطلبی خطاب به سعید جلیلی آمده بود : « سعید جلیلی بدون توجه به گفتمان جبهه مردمی حضور قطعی خود در انتخابات را رسما اعلام کرده است، و از آنجا که به قوانین داخلی جبهه مردمی بی اعتناست قطعا نمی تواند گزینه جبهه مردمی باشد.»

بعد از آن هم برخی اعضای پایداری اعلام کردند که نظر آیت الله مصباح از سعید جلیلی باز گشته است. حسینعلی حاجی‌دلیگانی در این مورد گفته است :« در جلسه‌ای که اعضای جبهه پایداری با آیت‌الله مصباح‌یزدی داشتند، ایشان توصیه فرمودند که برای انتخابات ریاست جمهوری به سراغ آقای رئیسی بروید و اگر شرایطی فراهم شد که به صحنه رقابت انتخاباتی ورود پیدا کرد از وی حمایت کنید. وقتی اعضای جبهه پایداری برای ورود به عرصه انتخابات با آقای مصباح رایزنی می‌کنند این موضع هم مشخص شده و با این نکته که وی در جهت حمایت از آقای رئیسی مطرح کرده است موضع جبهه پایداری هم به طور کامل مشخص شده است.»

به نظر می رسد سعید جلیلی روزهای سختی را پشت سر می گذارد . او این روزها از همیشه تنها تر است اما نکته این است که هیچ تغییر در تصمیم او ایجاد نشده است . او بر این باور است که هنوز هستند کسانی که او را به دیگران ترجیح می دهند .

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید