ترزا می ایران را تهدید ثبات و امنیت منطقه دانست

کدخبر: ۱۶۴۵۵۵
نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگو با روزنامه عربستانی مدعی شد که ایران باعث ایجاد تنش و ناامنی و عدم ثبات در منطقه شده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه‌نگار روزنامه الریاض عربستان با طرح این ادعا که ایران در امور کشورهای عربی مداخله می‌کند از ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس پرسید: چگونه می‌توانیم از دخالت ایران در امور کشورهای عرب و هم‌چنین حمایت آن‌ها از تروریست‌ها در منطقه جلوگیری کنیم؟ که وی در پاسخ مدعی شد: برای جلوگیری از تهدیدات امنیتی جدید باید به مقابله خود با کشورهایی که باعث ناآرامی در منطقه می‌شوند ادامه دهیم و ما درباره تلاش‌های ایران برای ایجاد ناآرامی در منطقه، تهدید ثبات در لبنان و عراق، حمایت از حوثی‌ها، فعالیت علیه تلاش‌های جامعه بین‌الملل برای رسیدن به صلح و ثبات در یمن و ارسال نیروهای سپاه قدس به سوریه به منظور حمایت از نظام بشار اسد هیچ شکی نداریم.

می در ادامه مدعی شد: ما نگرانی‌ کشورهای منطقه از فعالیت‌های ایران را درک می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که در سوریه نقش سازنده‌ای ایفا کند، از خشونت جلوگیری کند و به منظور ایجاد آتش بس و دادن اجازه ورود به کمک‌های بشر دوستانه مشارکت سازنده‌ای در مذاکرات آستانه داشته باشد و از مذاکرات مربوط به یمن که آمریکا آن‌را در ژنو رهبری می‌کند حمایت کند. هم‌چنین از ایران می خواهیم تا با تقویت ثبات و احترام به وحدت، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی یمن جزء سازنده‌ای از راه‌حل باشد. گسترش روابط ایران و آمریکا به این معنا نیست که ما از این مسائل چشم پوشی کنیم بلکه از موضع بهتری نگرانی از دولت ایران را مطرح می‌کنیم.

نخست‌وزیر انگلیس در مورد توافق هسته‌ای نیز مدعی شد که ما با ایران توافق کردیم تا اگر ایران از سلاح هسته‌ای برخوردار باشد آن‌را خنثی کنیم و این توافق به از بین بردن 13 هزار سانتریفیوژ به علاوه زیرساخت‌های آن و اورانیوم با غنای ۲۰ درصد منجر شد و این برای امنیت منطقه امر مهمی به شمار می‌رود و ما باید برای جلوگیری از فعالیت‌های متجاوزانه ایران در لبنان، عراق، یمن، سوریه و تمام منطقه با هم همکاری کنیم.

ترزا می در پایان گفت:‌ من مطمئن هستم که توافق هسته‌ای بهترین راه برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای ایران است. ‌هم‌چنین این فرصت را به ما می‌دهد تا روابط‌مان را با ایران گسترش دهیم و در مورد این مسئله نگران‌کننده به صورت مستقیم و آسان‌تر همکاری کنیم و این به طور طبیعی به این معنا نیست که ما از فعالیت‌های ایران در ایجاد ناآرامی در منطقه غافل شویم. ما به صورت جدی بر توافق هسته‌ای نظارت می‌کنیم و اگر این توافق نقض شود فوری و قاطع برخورد خواهیم کرد و به حمایت خود از کشورهای حوزه خلیج فارس در برابر دخالت ایران در امور داخلی این کشورها ادامه خواهیم داد.

به گزارش ایسنا، ترزا می، ‌نخست‌وزیر انگلیس در سفری سه روزه برای تقویت ارتباطات تجاری و تاکید بر اعتبارات امنیتی کشورش، روز دوشنبه هفته جاری راهی منطقه خاورمیانه شد.

وی قرار است در این سفر به کشورهای عربستان و اردن برود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید