خداحافظی انتخاباتی با پاستور

کدخبر: ۱۶۵۰۶۱
روز دوشنبه خبر رسید که با خداحافظی دو دولتمرد یازدهم از پاستور موافقت شد. محمد شریعتمداری مسئولیت معاونت اجرایی و محمدعلی نجفی نیز سمت مشاور ریاست‌جمهوری را تاکنون عهده‌دار بوده‌اند. این دو مقام، اسفند ماه گذشته از سمت‌های خود در دولت استعفا داده بودند. نیاز به فکر کردن زیاد برای یافتن علت این استعفا نیست و با یادآوری موعد انتخابات در ۲۹ اردیبهشت ابهامات بر طرف می‌شود.

آرمان: چندی قبل انتخاب نوشت: ستاد روحانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری در سه سطح تشکیل می‌شود، سطح اول تحت ریاست محمدعلی نجفی است. وظیفه تشکیلات زیرنظر نجفی، تنظیم برنامه‌ها و سیاست‌های کلان و به نوعی یک اتاق فکر تمام عیار است. سطح دوم، ستاد مرکزی است که ریاست آن برعهده محمد شریعتمداری است. براساس این گزارش، مرتضی بانک معاون نهاد ریاست‌جمهوری نیز رئیس ستاد شهرستان‌های روحانی خواهد بود.

نیاز به حمایت اصلاح‌طلبان

رئیس ستاد انتخابات دکتر روحانی در جمع اعضای حزب تدبیر و توسعه با تاکید بر اینکه در چهار سال گذشته تدبیر و عقلانیت حاکم بر مناسبات دولت بوده است، گفت: قبل از آنکه دولت تدبیر و امید مسئولیت قوه مجریه را عهده‌دار شود، عقلانیت و تدبیر از اداره امور کشور رخت بربسته بود، به نحوی که بسیاری از مدیران دلسوز، کارآمد و با تجربه از مناصب اجرایی کشور به بهانه‌های واهی کنار گذاشته شده بودند. محمد شریعتمداری با بیان اینکه القای بی‌تفاوتی دولت نسبت به معیشت مردم یک دروغ بزرگ است، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید در دوران مسئولیت خود تورم بالای ۴۵ درصد را به زیر ۱۰ درصد رسانده و در همه حوزه‌ها اعم از کارگری، کارمندی و بازنشستگان و مستمری‌بگیران، دولت به صورت چشمگیری افزایش حقوق اعمال کرده است. رئیس ستاد انتخابات روحانی ادامه داد: به عنوان نمونه برخلاف آنچه درباره بی‌تفاوتی درباره وضعیت فرهنگیان ادعا می‌شود، افزایش حقوق آنها قابل توجه بوده و مستمری‌بگیران نیز بیش از ۵۰ درصد مشمول افزایش حقوق شده‌اند. شریعتمداری با اشاره به اینکه عزت و کرامت ایرانیان در دوره گذشته نادیده انگاشته شده بود، تصریح کرد: آیا این مساله برای جمهوری اسلامی عزت بود که حتی مدیران کل وزارت خارجه در دیگر کشورها حاضر به پذیرش سفرای ما و ملاقات با آنها نبودند. آیا این مساله عزت بود که شهروندان ایرانی حتی اگر می‌خواستند مبالغ ناچیزی از ارز را از کشور خارج کنند، باید این پول را در جوراب خود پنهان می‌کردند. او افزود: آیا این مساله برای کشور عزت و دستاورد بود که رقم بدهی‌های دولت به بخش‌های مختلف از ۵۴۰ هزار میلیارد تومان گذشته بود و به عنوان نمونه فقط وزارت نیرو به پیمانکاران خود ۲۲ هزار میلیارد تومان بدهکار بود.

اتهام کم‌کاری و خستگی به دولت دروغ بزرگ است

معاون سابق رئیس‌جمهور تاکید کرد: اینکه دولت را متهم به کم‌کاری و خستگی می‌کنند نیز یک دروغ بزرگ و اتهام بی‌اساس است، چراکه به عنوان نمونه فقط وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی دولت تدبیر و امید بالغ بر ۴۵۰ سفر به نقاط مختلف و دوردست کشور داشته است یا وزیر صنعت، معدن و تجارت که این همه مورد آماج اتهام و بی‌اخلاقی است، بیش از ۲۵۰ سفر به نقاط مختلف کشور داشته است. شریعتمداری با اشاره به اینکه دولت خدمت‌رسانی به مناطق محروم و دور افتاده را در اولویت خدمت‌رسانی خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: دولت ۵ هزار و ۲۰۰ مجمتع آبرسانی در روستاهای محروم و دورافتاده کشور ایجاد کرده است یا آنکه در حوزه گازرسانی به روستاها از محل صرفه‌جویی در مصرف فرآورده‌های نفتی، قدم بزرگی توسط دولت برداشته شده و تقریبا تمام روستاهای حتی کم‌جمعیت و دور افتاده کشور از نعمت گاز برخوردار هستند.

نجفی محتاط سخن می‌گوید

محمد علی نجفی ترجیح می‌دهد پیش از قطعی شدن حضور دکتر روحانی در انتخابات چندان درباره آن سخن نگوید اما تا آنجا که لازم بداند نشانه‌های انتخاباتی را هویدا می‌کند مانند آن روز که درباره احتمال حضور نامزد پشتیبان آقای روحانی در انتخابات ۹۶ بین اصلاح‌طلبان گفت: دو نظر وجود دارد. یک نظر اینکه آقای روحانی تنها ثبت نام کند و نیازی به وجود نامزد دیگری در کنار وی نیست، نظر دیگر اینکه یک یا دو نفر همراه وی ثبت نام کنند. وی افزود: علت اصلی این نیست که این افراد بتوانند نسبت به نامزدهای متعدد جناح مقابل پاسخگو باشند، چون ما فکر می‌کنیم آقای روحانی به‌تنهایی می‌تواند پاسخ انتقادها و تخریب‌هایی که تا به حال شده و احتمال زیاد از این پس می‌شود را بدهد. نجفی تصریح کرد: بین این دو نظر هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است و به‌طور معمول تصمیم نهایی با هماهنگی آقای روحانی گرفته می‌شود، باید صبر کنیم تا پایان هفته تکلیف مشخص شود.

خداحافظی با پاستور

برخی عنوان می‌کنند که مرتضی بانک هم از پاستور خارج می‌شود تا در ستاد انتخاباتی دکتر روحانی حضور داشته باشد اما تا به امروز تکلیف شریعتمداری و نجفی مشخص شده و باید در روزهای آینده منتظر تغییرات پاستور بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید