چرا روسیه به حملات موشکی آمریکا پاسخ نداد؟

کدخبر: ۱۶۵۰۸۴
در گزارش زیر کارشناسان علت پاسخ ندادن پدافند ضدهوایی روسیه به حملات موشکی آمریکا را به سوریه بررسی کرده اند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه ایزوستیا،  سرگئی سوداکوف عضو وابسته فرهنگستان علوم روسیه به روزنامه ایزوستیا گفت: بکار گرفته شدن پدافند ضدهوایی روسیه از طرف ارتش سوریه در پاسخ به حمله موشکی ایالات متحده می‌توانست باعث درگیری هسته‌ای شود.

این درگیری فقط به پاس خونسردی فرمانده کل قوا(ی روسیه) آغاز نشد. سوداکوف می‌گوید دونالد ترامپ به موقعیت "جنگ داغ" رسیده بود و اگر فرمانده کل قوای روسیه خونسرد نبود می‌توانست فرمان ساقط کردن موشک‌های "تام هاوک" را صادر کند.

ولادیسلاو شوریگین کارشناس نظامی خاطر نشان می‌کند: سامانه‌های ضدهوایی روسیه تحت کنترل روسیه قرار داشته و برای دفاع از تأسیسات نظامی روسیه بکار گرفته می‌شود. هر صحبت دیگری در این مورد ماهیت تبلیغاتی داشته و از واقعیت دور است. شوریگین به این اشاره می‌کند که ایالات متحده از راه دیپلماتیک به روسیه در مورد وارد شدن ضربه هشدار داده بود. روسیه هم به سوریها هشدار داد و آنها به موقع نیروها و جنگ افزار خود را از پایگاه خارج کرده بودند.

 

ویکتور اولویچ کارشناس برجسته مرکز سیاست جاری می‌گوید یک هفته قبل اسرائیل هم به یکی از پایگاههای سوری ضربه زد که نیروی هوایی روسیه در آن حضور داشت. اسرائیل متحد کلیدی آمریکا در خاورمیانه است و این ضربات تا حدودی ماجرای کنونی را به یاد می‌آورد. این عملیات را می‌شود آزمون واکنش (روسیه) نامید و روسیه تصمیم گرفت واکنش خود را به بعد موکول کند. روسیه حتماً پاسخ مناسبی می‌دهد.

بنظر کارشناس، برخی نقل و انتقالات اخیر در دولت آمریکا "نشان می‌دهد ترامپ قادر نیست در برابر نخبگان آمریکایی مقاومت کند".

سوداکوف خاطر نشان می‌کند این عملیات ایالات متحده علیه کشور متحد دو رقیب خیلی جدی آمریکا - روسیه و ایران - انجام شد. به این ترتیب تجاوز آمریکا مذاکرات تمام عیار در مورد حل بحران سوریه را دورتر می‌کند. از جمله این مذاکرات حتی در چارچوب گروه بیست‌گانه انجام نمی‌شود که می‌بایست ملاقات پوتین و ترامپ طی آن ترتیب داده شود. ترامپ بجای راه انداختن روابط معمولی با روسیه در آن واحد این روابط را ضایع کرد.

نیکیتا سماگین کارشناس سیاسی و سردبیر نشریه "ایران امروز" می‌گوید: این ضربه بزرگی به روابط روسیه و آمریکا بود. معلوم است که (در روسیه) به رئیس‌جمهور جدید آمریکا امید بسته شده بود، امید بود روابط با وی بهتر از روابط با رئیس‌جمهور قبلی باشد. حالا این هم با خطر مواجه شده است.

کارشناسان همچنین ممکن می‌دانند ضربات هوایی اخیر به سوریه برای استتار تلفات سنگین و قربانیان غیرنظامی بسیار عملیات موصل بکار گرفته شده باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید