آمادگی ژاپن برای تخلیه شهروندانش از کره جنوبی

کدخبر: ۱۶۵۱۹۲
دولت توکیو در جلسه شورای امنیت ملی ژاپن، از آمادگی برای اعزام کشتی های مسافربری و جنگی برای تخلیه شهروندان خود از کره جنوبی در صورت تشدید تنش ها با پیونگ یانگ خبر داد.
آمادگی ژاپن برای تخلیه شهروندانش از کره جنوبی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، یک منبع آگاه امروز جمعه اعلام کرد دولت توکیو در نشست اضطراری شورای امنیت ملی ژاپن که دیروز پنجشنبه با موضوع تشدید تنش های ناشی از برنامه هسته ای-موشکی پیونگ یانگ تشکیل شد؛ پیرامون لزوم اتخاذ تدابیری برای تخلیه فوری ۶۰ هزار شهروند ژاپنی ساکن کره جنوبی در صورت بحرانی شدن اوضاع؛ تصمیم گیری کرد.

گفتنی است پیونگ یانگ نیز امروز از آمریکا به دلیل انتقال حجم انبوهی از تسلیحات هسته ای راهبردی به شبه جزیره کره انتقاد کرد. این در حالی است که ناو گروه آمریکایی «کارل وینسون» به بهانه آنکه شاید کره شمالی قصد انجام ششمین آزمایش هسته ای خود را داشته باشد، عازم غرب اقیانوس آرام در مجاورت شبه جزیره کره است.

در عین حال، «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز یکشنبه عازم کره جنوبی خواهد بود تا با متحد آسیایی واشنگتن پیرامون راههای مهار برنامه هسته ای- موشکی پیونگ یانگ بحث و تبادل نظر کند.

ژاپن در نشست شورای امنیت ملی، علاوه بر اعزام کشتی ها و هواپیماهای مسافربری برای تخلیه شهروندان مقیم کره جنوبی، گزینه اعزام کشتی های جنگی برای تضمین امنیت شهروندان را نیز مطرح کرده است.

از سوی دیگر، دولت توکیو احتمال مواجهه با سیل انبوه پناهجویان کره شمالی را نیز مطرح کرده و درباره امکان حضور ماموران اطلاعاتی پیونگ یانگ در میان آنها سخن گفته است.

گفتنی است پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اقدامی ناگهانی فرمان حمله موشکی به پایگاه هوایی «الشعیرات» سوریه را صادر کرد؛ احتمال اتخاذ تصمیم مشابه درباره کره شمالی نیز قوت گرفت و حداقل صحنه را برای تشدید جنگ روانی علیه پیونگ یانگ آماده کرد.

این در حالی است که چین به عنوان تنها کشور صاحب نفوذ بر کره شمالی، همچنان بر حل تنش های موجود از راه حل دیپلماتیک تاکید می کند. در عین حال، ژاپن و کره جنوبی نیز علیرغم حمایت از اقدامات واشنگتن، از تلاش برای پیشگیری از هرگونه اقدام یک جانبه از سوی آمریکا سخن می گویند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید