واکنش کواکبیان به ثبت‌نام‎های انتخاباتی:همه مقصریم

کدخبر: ۱۶۵۳۸۶
کواکبیان در تذکری نسبت به غفلت مجلس در پیگیری رفع مشکلات قانون انتخابات گله کرد و رئیس مجلس پاسخ داد: آیت الله جنتی گفتند که این متن را به صورت آیین نامه می‌آوریم،‌ ما هم موافقت کردیم که کار انجام شود، اما نشد.

به گزارش خبرآنلاین، مصطفی کواکبیان در جلسه علنی امروز-یکشنبه،27 فروردین- زمانی که تریبونش برای بیان تذکری در رابطه با یکی از بندهای لایحه هوای پاک باز شد، فرصت را مناسب دید و گریزی به نطق پیش از دستور رئیس مجلس در مورد مشکلات قانون انتخابات و نقش شورای نگهبان در ایجاد این خلاء زد.

او خطاب به لاریجانی گفت: به خاطر فرمایش هایی که امروز در ابتدای مجلس گفتید تشکر می کنم اما همانطور که سخنگوی شورای نگهبان گفتند،‌ همه ما مقصر هستیم.

کواکبیان در ادامه،‌ توضیح دهد: شما فرمودید مجلس قبلی برای اصلاح قانون انتخابات تلاش کرد، اما این اشتباه است،‌ در مجلس هشتم این بحث مطرح بود و پیشنهاداتش را خود بنده دادم.

اما لاریجانی در برابر این سخنان کواکبیان تأکید کرد: «مجلس نهم بود!»

کواکبیان همچنان با تأکید بر صحبت‌های خودش گفت: نه، در مجلس هشتم بود که رجل سیاسی،‌ مذهبی و مدیر و مدبر بودن را تعریف کردیم. من حداقل در این مجلس دهم چند بار تذکر دادم که دولت لایحه جامع انتخاباتی بیاورد که نیاورد. 6 ماه است از زمانی که رهبری در یکی از بندهای ابلاغی در مورد سیاست های کلی انتخابات به این موضوع تأکید کرده اند نیز گذشته است.  شورای نگهبان باید این موارد را مشخص کند. سئوال من این است که اگر مجلس این اصلاحیه را تصویب کرده است چرا آن را پیگیری نکرد که مجمع تشخیص این موضوع را به جریان بیندازد.

او با اشاره به نطق پیش از دستور رئیس مجلس،‌ گفت: فرمایش های شما متین است. اما واقعا بعد از مصوبه ای که از مجلس هشتم به مجمع تشخیص رفت و در حال خاک خوردن است؛ مجلس چه کار موثری کرده است؟ اگر بخواهیم، می توانیم از طریق مجمع تشخیص این موضوع را به جریان بیندازیم تا آنچه در این چند روز اتفاق افتاده، وهن نظام نشود. اینگونه نشود که یک لشکر بخواهند ریئیس جمهور شوند.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: البته من آنجا عرض کردم که شورای نگهبان گفت ما همه این متن را قبول داریم، این را خود آیت الله جنتی به بنده گفتند. آیت الله جنتی گفتند که این متن را به صورت آیین نامه می آوریم،‌ ما هم موافقت کردیم که کار انجام شود، اما نشد.

یکی دیگر از حاشیه‌های جلسه علنی امروز، شوخی رئیس مجلس با مهدی زاهدی، یکی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بود. زمانی که لاریجانی از نمایندگان درخواست می‌کرد تا برای تصویب بندی از لایحه هوای پاک رأی بدهند. خطاب به زاهدی هم با طنازی همیشگی خود،‌ گفت: آقای زاهدی بفرمایید رأیتان را بدهید، چون مخل رئیس جمهوری نمی‌شود.

در این میان یکی از اعضای هیئت رئیسه هم شوخی رئیس مجلس را ادامه داد و گفت: آقای زاهدی کاندیدا هستند و نیاز به رای دادن ندارند.(خنده)

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید