مردم ترکیه به افزایش قدرت اردوغان رای «آری» می دهند؟

کدخبر: ۱۶۵۴۱۶
رای آری مردم به رفراندوم اصلاح قانون اساسی ترکیه به اردوغان این اجازه را خواهد داد که در انتخابات 2019 شرکت کند و دو دوره 5 ساله دیگر نیز در قدرت باقی بماند.

رای دهندگان در ترکیه از اوایل روز یکشنبه در حالی راهی مراکز رای گیری برای مشارکت در رفراندومی مهم شدند که در صورت تایید آن، به طرز قابل توجهی قدرت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه افزایش پیدا خواهد کرد و سلطه وی بر عرصه سیاسی در این کشور برای یک دهه دیگر ادامه پیدا خواهد کرد.

نظر سنجی ها پیش از برگزاری رفراندوم امروز ترکیه نشان می دهند که نظرات درباره تغییر قانون اساسی ترکیه  اجرای اصلاحات در آن و تبدیل سیستم حکومتی در این کشور از پارلمانی به ریاست جمهوری به طور مساوی تقسیم شده است.

اصلاحات پیشنهاد شده در این رفراندوم پست نخست وزیری را به طور کامل حذف می کند و اختیارات گسترده و جدیدی را درباره سیستم قضایی این کشور به رئیس جمهور می دهد. تغییراتی که حامیان اردوغان بر این باورند ثبات و ثبات قدم بیشتری برای کشور و رهبران آن به همراه خواهد داشت، منتقدان این اصلاحات نیز بر این باور هستند که این اصلاحات دموکراسی چند حزبی رد این کشور را به حکومت تنها یک نفر بر کشور تبدیل خواهد کرد.

رای آری مردم به این رفراندوم به اردوغان این اجازه را خواهد داد که در انتخابات 2019 شرکت کند و دو دوره 5 ساله دیگر نیز در قدرت باقی بماند. به باور بسیاری از مردم ترکیه، رجب طیب اردوغان پس از مصطفی کمال آتاتورک، موسس جمهوری ترکیه، مهمترین رهبر این کشور محسوب می شود.

واشنگتن پست در ادامه می نویسد: جزئیات اصلاحاتی که در این رفراندوم به رای گذاشته شده است، بسیاری از رای دهندگان را سر در گم کرده است.. این رفراندوم در شرایطی انجام می شود که ترکیه شاهد تضاد عمیقی در جامعه خود است و در سایه کودتای ناکام تابستان دیدگاه های متفاوتی درباره اردوغان در ترکیه به وجود آمده است.

این رفراندوم همچنین در شرایطی برگزار می شود که متحدان غربی اردوغان از جمله آمریکا وی را یک متحد مهم ارزیبای می کنند، کسی که یک ائتلاف نظامی را برای شکست داعش در عراق  و سوریه رهبری می کند. ترکیه همچنین میزبان 3 میلیون پناهجوی سوری است و در این باره توافقی را با کشورهای اروپایی به منظور جلوگیری از ورود بیشتر پناهجوها به کشورهای اروپایی امضا کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید