ادامه اعتراض به رد صلاحیت نمایندگان در انتخابات

کدخبر: ۱۶۶۱۹۵
بعد از آنکه کواکبیان از عدم احراز صلاحیت خود و همکارانش در انتخابات ریاست جمهوری گله کرد،‌ مازنی نیز گفت: قانون انتخابات باید شفاف و بدون نیاز به تفسیر سلیقگی شرایط نامزدها، زمینه را برای ثبت نام و جلوگیری از رد یا تایید صلاحیت سلیقگی فراهم کند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام مازنی نماینده‌ای که ایده گفت‎وگوی ملی را در مجلس بیان و پیگیری کرده بود،‌ در نطق میان دستور امروز خود گفت: طرح گفت‎وگوی ملی در پارلمان از سوی نمایندگان محترم و شخصیت های تاثیر گذار درون و برون مجلس به ویژه رئیس فراکسیون امید و رئیس مجلس مورد استفبال گرفت.  انتظار دارم در راستای اصلاح رویه های جاری در نظام قانون گذاری، زمینه سازنده گفت و گوی اقناعی بین نمایندگان مجلس فراهم شود تا الگویی برای نحله های سیاسی و اجتماعی در سطح کشور شود.

او ادامه داد: رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی مجلس، 23 مورد از  مشکلات کشور را بر شمردند و بر ضرورت اصلاح روش قانون گذاری تاکید کردند. به نظر می رسد تشکیل هسته گفت و گوی ملی در مجلس نخستین گام برای تعیین اولویت ها و راه های رسیدن به اهداف مشترک همه جناح های سیاسی است. نمایندگان محترم بیایید برای حل مشکلات غیر سیاسی به یک تفاهم بزرگ سیاسی بیاندیشیم و راه آن گفت و گو است.

این نماینده اصلاح طلب مجلس معتقد است: «برای حل معضل آسیب های فرهنگی،‌ مسئله قاچاق و محیط زیست،‌ اصلاح نظام بانکی و بسیاری از بحران های جاری راهی جز گفت و گو و تفاهم نداریم. در آستانه انتخابات قرار داریم،‌ انتخابات نمادی از گفت و گوی مردم و حاکمیت است. در انتخابات مردم با زبانی شیوا با حاکمیت سخن می‎گویند و حاکمیت نشان می‎دهد گوشی شنوا برای شنیدن دارد. پس انتخابات نماد گفتگو است.

مازنی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی انتخابات از سوی رهبری، تصریح کرد: این ابلاغیه راه را برای قانون انتخابات هموار ساخت. قانون انتخابات باید شفاف و بدون نیاز به تفسیر سلیقگی شرایط نامزدها، زمینه را برای ثبت نام و جلوگیری از رد یا تایید صلاحیت سلیقگی فراهم کند.

این عضو فراکسیون امید،‌ ادامه داد: تعداد زیادی از نمایندگان مجلس از اصلاح طلبان و اصولگرایان که دارای سابقه بودند،‌ احراز صلاحیت نشدند. از فعالان سیاسی دو جناح اصلی درون نظام تقاضا می کنم به جای تشکیل شوراها و جبهه های موسمی همین دو جریان را به نام دو یا سه حزب یا جبهه فراگیر شناسنامه دار به ثبت برسانند. ما به احزاب فراگیر نیاز داریم. نه اینکه جبهه های موسمی در فقدان احزاب، با نامزدهای بی برنامه وارد عرصه انتخابات شوند و به ناحق به شخصیت غیر حزبی خویش مباهات کنند و بعد از مدتی خود و حامیانشان شانه از مسئولیت خالی کنند!

او با اشاره به انتخابات شوراها،‌ گفت: شوراها پارلمان شهری هستند نه پارلمان شهرداری، اعضای شورها باید از خبرگان،‌ فن سالاران،‌ متخصصان و زنان و جوان پویا باشند. باید با پرهیز از انحصار طلبی راه را برای شوراهای آینده هموار سازیم.

مازنی افزود: از  دولت یازدهم به خاطر آوار برداری از ویرانه ناشی از تصمیم‏‎های نادرست داخلی و سوء نیت خارجی تشکر می‌کنم. ایران پس از برجام، سرزمین آماده ای است که برای کاشت،‌ داشت و برداشت به مدیران عاقل نیاز دارد. مدیرانی در امتداد اندیشه امام، سیاست های رهبری و اعتدال هاشمی و نجابت خاتمی. البته ملت ایران رفیق نیمه راه نیست و راه امید و اعتدال را تا 1400 ادامه خواهد داد.

گفتنی است در جلسه علنی امروز، یک عضو دیگر فراکسیون امید نیز به دلیل احراز صلاحیت نشدن همکارانش، گله کرده بود. کواکبیان که در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به عنوان کاندیدای حزب مردم سالاری ثبت نام کرده بود،‌ از سوی شورای نگهبان صلاحیتش احراز نشد و بر این اساس از گردونه رقابت انتخاباتی،‌ خارج گشت. این نکته موجب شد تا این نماینده اصلاح طلب مجلس در لفافه و با تکیه بر اصل 67 و 115 قانون اساسی،‌ نسبت به این اتفاق اعتراض کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید