موضع ورزشی یکی از نامزد های انتخابات ریاست جمهوری

هاشمی‌طبا:موافق کمک دولت به باشگاه‌های ورزشی هستم

کدخبر: ۱۶۷۳۱۱
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مسائل ورزشی صحبت و تاکید کرد موافق کمک های مالی دولت به باشگاه های ورزشی است.
هاشمی‌طبا:موافق کمک دولت به باشگاه‌های ورزشی هستم

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید مصطفی هاشمی‌طباء در برنامه رادیویی ورزش در تشریح برنامه‌های خود در حوزه ورزش گفت: امیدوارم همه مسوولان کشور در هر دوره‌ای به بحث ورزش در آموزش و پرورش توجه ویژه کنند. ما در اصطلاحات ورزش دو بحث داریم یکی تربیت بدنی به معنای تربیت اعضاء و جواهر انسان و یکی ورزش به معنای یک تخصص .

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: تربیت بدنی به معنای تربیت انسان از طریق فعالیت بدنی است زیرا در هنگام اعمال تربیت بدنی بدن آماده می شود و از این رو در سنین کودکی با انجام اعمال تربیتی در مدارس می‌توان لذت ورزش را به دوران بزرگسالی آورد.

رییس سازمان تربیت‌بدنی در دولت اصلاحات به توجه قانون اساسی به بحث تربیت بدنی اشاره کرد و افزود: تربیت بدنی که در قانون اساسی هم آماده است به این مساله اشاره دارد که اعمال باید به صورت عملی بوده تا ملکه ذهن و وجود افراد شود.تربیت بدنی باعث مادام العمر شدن ورزش در انسان می‌شود.

او در رابطه با ورزش گفت: ورزش یعنی نبرد در زمان صلح. با ورزش انسان‌ها می‌توانند در مقابل شکست‌هایی که می‌خورند  به اوج برسند و اعتماد به نفس شان بالا می‌رود.

هاشمی طباء  در خصوص برنامه‌هایش در حوزه تربیت بدنی گفت: متاسفانه علیرغم توجه آموزش و پرورش به ورزش از تربیت بدنی برای ورزش دانش آموزان غافل شدند. در آموزش و پرورش به اصل تربیت بدنی توجه نمی‌شود. امور پرورشی مدارس ما عامل اجرایی مراسم و مناسک مذهبی است اما برای پرورش بدن نیست.

او افزود: من اگر توفیق خدمت پیدا کنم آموزش و پرورش را به این سمت باز می گردانم. ما مدرسه را باید تبدیل به مکان تربیت و آموزش و ورزش کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما در زمان شورای ورزش در تربیت بدنی نرم افزارهای آموزشی و پایگاه های مختلف برای آموزش مربیان داشتیم که از سال ۸۰ همه چیز تعطیل شد و پایگاه‌ها برچیده شد. ورزش عمومی هم باید مورد توجه قرار گیرد. طبق فرمایش مقام معظم رهبری ورزش برای خردسالان و جوانان لازم است برای سالخوردگان واجب است. عدم تحرکت و تغذیه بد مشکل بدنی ایرانی‌ها شده است.

او افزود: آموزش و پرورش را باید براساس پرورش انسان‌ها بگذاریم. ابزار تربیت بدنی باعث رشد و تکامل افراد می‌شود.  این موضوع که معلم ورزش را در دوره ۴ ساله ابتدایی نمی‌گذارند بر تعلیم و تربیت دانش آموزان موثر است و باید اصلاح شود.

هاشمی‌طباء در خصوص اقتصاد در ورزش تاکید کرد: پایه ورزش بعد از آموزش و پرورش از باشگاه‌ها تداوم می‌یابد. در ایجاد باشگاه‌ها و تداوم آن دولت باید کمک کند. من برخلاف اینکه مخالف یارانه هستم با کمک دولت به باشگاه‌های ورزشی موافق هستم.

معاون رییس دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: طبق مشاهدات من در کشور آلمان، دولت یک سوم هزینه تاسیس باشگاه را به موسس پرداخت می‌کند و وام بدون بهره می‌دهد و موسس دو سوم را از طریق مردم تامین می‌کند. همین امر باعث شده در آلمان هشتاد هزار باشگاه ورزشی در حال فعالیت باشند.

نامزد ریاست جمهوری با اشاره به حضور رایگان برخی در مسابقات مختلف اظهار داشت: ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که یک عده تلاش کنند و یک عده به صورت رایگان بازی را تماشا کنند. باید همانند تئاتر و سینما هزینه دیدارها را پرداخت کنند. در کشورهای خارجی هم از این طریق درآمدزایی می شود. البته در برخی ورزش‌های کم‌طرفدار دولت می‌تواند کمک بیشتری به آنها داشته باشیم.

او افزود: بخشی از اقتصاد ورزشی هم به صنعت باز می‌گردد. ابزار ورزشی می‌تواند در کشور تولید و آماده شود. این یک کار تجاری بزرگ است و تولیدکنندگان، معماران و مهندسین در این بخش می‌توانند ثمره بخش باشند.

هاشمی طباء در رابطه با قانون کپی رایت در کشور خاطرنشان کرد: البته ما قانون شبیه کپی رایت در کشور را داریم. با توجه به نظر برخی علما که قائل به این قانون محدودیت نیستند اما ما در نشر هم کتاب‌های پرطرفداری هم داریم که به صورت زیرزمینی چاپ و به فروش می رسد. ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که پیراهنی را که در اروپا ۸۰ یورو به فروش می‌رود با کیفیت پایین‌تر اما با همان مارک و اسم ۱۰ هزار تومان در منیریه نبینیم. البته این امر حق الناس است و دزدی محسوب می‌شود.

او افزود: ما در زمینه‌های مختلف آسیب‌های اجتماعی بسیاری داریم. مانند جنگل دزدی، آلودگی آب‌ها و تخلفات مختلف فروش مواد مخدر که باید برخورد قانونی و انتظامی شود تا این فرهنگ در بین مردم ایران نهادینه شود.

هاشمی‌طباء در خصوص توریسم ورزشی اظهار کرد: توریسم ورزشی می‌تواند در اقتصاد ورزش موثر باشد. البته در اقتصاد ورزش و اشتغالزایی، جامعه ما به سمت استفاده از ابزار ورزشی داخلی پیش می‌رود. ما در زمینه کیفیت لباس ورزشی در بخش عمومی مشکل نداریم و می‌توانیم با توزیع لباس ورزشی تولید داخل در مکان عمومی مثل مدارس، دانشگاه‌ها، قوای نظامی و انتظامی و مردم عادی به خودکفایی برسیم  بسیاری از تولید کنندگان ما تولیدات خوبی دارند. در مورد برخی امکانات تخصصی ورزش تولید کننده‌ای داریم که وسایل ژیمناستیک تولید کرده و به کشورهای همسایه صادر می کند . اما در ورزش تخصصی استفاده از لوازم مارک تنها جنبه روانی دارد در حالی که ما کفش‌های کشتی بسیار مرغوبی را در ایران تولید می‌کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با متخصصان و مربیان دانش آموخته در مراکز تربیت بدنی تصریح کرد: من کلا نسبت به دانشگاه‌ها دید مثبتی ندارم. هنگامی که پزشک با نمره ۱۲ فارغ التحصیل می‌شود نمی‌توان به او اکتفا کرد. افراد برای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان باید از فیلترهای دیگری علاوه بر مدرک دانشگاهی عبور کنند. مربی‌های ما باید به جای مقلد باید مولف باشند. باید خودشان آموزش‌ها را طراحی کنند و متکی به کتب خارجی نباشند. اگر متخصص او نباشد شرکتش ورشکسته می شود. باید هم علم داشته باشد و هم توانمندی و مهارت را سنجیده باشد .

نامزد ریاست جمهوری در خصوص تشکیل وزارت ورزش و جوانان به جای شورای تربیت بدنی تشریح کرد: وزارت ورزش و جوانان یک تعارف برای جوانان است. کلمه ورزش برای این بخش ذینفع و به جوانان پرداخته نمی‌شود. هنگامی که شورای سازمان تربیت بدنی وجود داشت ریاست آن برعهده رییس جمهور بود با شش وزیر که مصوباتش در سطح دولت و در وزارتخانه‌های مختلف اعمال می‌شد اما وزارت ورزش و جوانان توانایی مداخله در امور جوانان در وزارتخانه‌های دیگر را ندارد به نظر من شورا و سازمان بهتر از وزارت ورزش بود.

او افزود: در خصوص افرادی که در کارها به کار خواهند گرفت به جز واژه‌های کلیشه‌ای پاک دست و پاک چشم بودن، افراد باید مبتکر باشند. در عین مدیریت داشتن، دهن بین نباشند و نقدها را بشنوند و در برخورد با ورزشکاران صبور باشند علاقمند و آگاه به مسئولیت کاری شان باشند .

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: فردی را که در امری منصوب می‌کنیم باید پیش زمینه‌ای درکار مسئولت داشته باشد. ما در دوران قبل مسوولانی داشتیم که خودشان اذعان کردند که تاکنون به استادیوم هم نرفتند البته برعکس هم وجود داشته است. این ها اشتباهات مدیریتی است که باید تصحیح شود.

هاشمی طباء بر لزوم خروج دولت از بحث ورزش تاکید و خواستار ایجاد فضا برای ورود بخش خصوصی شد و گفت: من اعتقاد دارم دولت در یک حدی توانایی دارد و نمی‌تواند به تمام ورزش‌ها بپردازد. ما ورزش‌هایی را در بخش خصوصی رشد دادیم مانند زیبایی اندام، کاراته و ووشو که در سطوح بین‌المللی موفق شدند اما ورزش‌هایی مانند شنا، ژیمناستیک و دوومیدانی که همچنان زیر نظر وزارت ورزش اداره می‌شود، توفیقی نداشتیم.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت ورزش بانوان تاکید کرد: به نظر من ورزش برای دختران و بانوان از پسرها لازم و ضروری‌تر است. یکی از این دلایل این است که خانم‌ها در سنین بعد از تحصیل بعضا خانه‌نشین و کم تحرک می‌شوند. در خانه ماندن برای خانم‌ها مساوی با زایمان و بزرگ کردن بچه‌ها است که فشار زندگی می‌تواند بر روی عضلات و اندام تاثیر بگذارد. پس لازم است آنها با ریکاوری و ورزش خود را قوی کنند.

هاشمی طبا در پایان گفت: در کشور باید ورزشگاه‌هایی تاسیس شود که مخصوص انجام ورزش باشد نه دیدن ورزش و ما باید از نیروهای تحصیل کرده و ماهر در اماکن ورزشی استفاده کنیم که این امر اولویت من است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید