دست رد مردم فرانسه به سینه فاشیست‌ها

کدخبر: ۱۶۷۶۹۸
تا چندی پیش در عرصه سیاست فرانسه، چهره چندان شناخته‌شده‌ای نبود؛ او فقط برای دوره‌ای کوتاه در کابینه «فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهوری کنونی فرانسه، وزیر اقتصاد بود؛ اما هنگامی که امانوئل ماکرون با جداشدن از اولاند، در راه ایجاد جنبش «به‌پیش» گام برداشت، کسی باور نداشت، این جدایی به کاخ الیزه منتهی شود. او اکنون و در ٣٩سالگی، هشتمین رئیس‌جمهوری پنجم فرانسه است.
دست رد مردم فرانسه به سینه فاشیست‌ها

بنا به اعلام وزارت کشور فرانسه، ماکرون ، نامزد مستقل در این انتخابات حساس که ٦٥,٣ درصد فرانسوی‌ها در آن شرکت کردند، توانست با کسب حدود ٦٥.١ درصد آرا، مارین لوپن ، نامزد تندرو و نماینده احزاب راست افراطی را شکست دهد. بنا بر گزارش تلویزیون دولتی فرانسه، لوپن در این انتخابات تا لحظه تنظیم این گزارش ٣٤.٩ درصد آرا را کسب کرده است. 

در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه که یکشنبه دو هفته گذشته برگزار شده بود، مکرون، بانکدار پیشین طرفدار اتحادیه اروپا، ٢٣,٥٤ درصد آرا و لوپن ٢٢.٣٣ درصد آرا را به دست آورده بودند. براساس گزارش رسانه‌ها، فرانسوی‌ها پس از اعلام‌شدن پیروزی مکرون مقابل موزه «لوور» پاریس در حال جشن و شادی هستند و پس از اعلام نتایج انتخابات، این سیاست‌مدار جوان در تماسی با لوپن با او گفت‌وگو کرده است؛ اما لوپن بلافاصله پس از اعلام نتایج با حضور در میان هوادارانش قول داد به مسیر خود ادامه دهد و گفت خود را برای پیروزی در انتخابات پارلمانی ماه آینده آماده می‌کند تا نیروی سیاسی جدیدی را خلق کند.

مکرون در عرصه اقتصاد، سیاست سوسیال-لیبرال مبتنی بر تجارت و بازار آزاد، کاهش مالیات شرکت‌های بزرگ، کاهش هزینه‌های عمومی و پزشکی، توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر و حمایت از شرکت‌های نوین دیجیتال را دنبال می‌کند. این سیاست‌مدار جوان فرانسه که تاکنون در سخنرانی‌های خود علیه ایران موضع‌گیری منفی نداشته است، از حامیان اقدام آمریکا در حمله موشکی به سوریه و از منتقدان رئیس‌جمهوری سوریه به شمار می‌رود و خواستار کناره‌گیری «بشار اسد» از طریق مذاکره است.

پیروزی این دانش‌آموخته رشته فلسفه از دانشگاه «نانتر» پاریس، اکنون به معنای ادامه حیات اتحادیه اروپاست، چراکه رقیبش مارین لوپن از همان ابتدا بنای جدایی فرانسه از اتحادیه اروپا را داشت و در این اندیشه بود که در صورت پیروزی، عضویت فرانسه در اتحادیه اروپا را به همه‌پرسی بگذارد. «ترزا می»، نخست‌وزیر بریتانیا که اکنون خود را برای انتخابات پارلمانی در کشورش آماده می‌کند، نخستین کسی بود که خارج از مرزهای فرانسه با انتشار بیانیه‌ای پیروزی مکرون را تبریک گفت. در این بیانیه منتشرشده از سوی سخنگوی دفتر نخست‌وزیری آمده است، نخست‌وزیر به گرمی این پیروزی و موفقیت را به مکرون تبریک می‌گوید و فرانسه را بهترین متحد خود می‌داند. «دامنیک توماس»، یکی از تحلیلگران بین‌المللی، درباره تأثیر این انتخاب بر آینده اتحادیه اروپا می‌گوید: برای اتحادیه اروپا پیروزی مکرون می‌تواند پیشرفتی چشمگیر باشد، به‌ویژه آنکه در یک سال گذشته و با توجه به بحث خروج بریتانیا از این اتحادیه، همواره در انتخاباتی این‌چنین در سراسر اروپا پرسشی با این نگرش منفی وجود داشته؛ این استاد دانشگاه بر این باور است، البته پیروزی مکرون قوت قلبی برای اتحادیه اروپا خواهد بود که به ادامه پروژه اتحادیه اروپا بیندیشد و در این مسیر پیش برود. هرچند بسیاری از نامزدهای شکست‌خورده دور نخست انتخابات حمایت قاطع خود را از مکرون اعلام کردند و از هواداران و هم‌حزبی‌های خود خواستند به این نامزد جوان رأی دهند؛ اما بودند کسانی مانند «ژان لوک ملانشون»، رقیب مکرون در دور نخست که در این زمینه اظهار نظری نکردند؛ اقدامی که برخی تحلیلگران آن را به تحریم انتخابات تعبیر کردند؛ شاید از‌همین‌رو بود که مکرون با کمی تغییر موضع و گاه بهره‌گیری از شعارهای رأی‌آور رقیب، سعی در جذب هرچه‌بیشتر جمعیت رأی‌دهندگان مردد داشت؛ تغییر موضعی که نمونه بارز آن را در سخنان جنجالی او مبنی بر ضرورت تغییرات در اتحادیه اروپا و تهدید به خروج فرانسه از این اتحادیه (فرگزیت) می‌توان مشاهده کرد.بسیاری از تحلیلگران این‌گونه موضع‌گیری‌ها را تلاش او برای جذب رأی‌دهندگان رقیب به سمت سبد رأی خود ارزیابی کرده‌اند؛ تلاشی که در آخرین مناظره تلویزیونی با کوشش برای اعتبارزدایی نامزد مقابل درهم آمیخت تا در نتیجه این راهبرد، توانایی جناح سیاسی مقابل زیر سؤال برود.

انتخابات ٢٠١٧ فرانسه که از ابتدا با شگفتی‌های متعددی مانند قرارگرفتن در شرایط اضطراری امنیتی، حذف چهره‌ها و سپس احزاب سنتی جمهوری‌خواه و سوسیالیست آغاز شد، در نقطه پایان نیز با شگفتی تکیه زدن یک جوان میانه‌رو بر مسند قدرت خاتمه یافت، پایانی که آغازگر دوره‌ای نوین در تاریخ سیاسی فرانسه و قاره سبز خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید