سخنگوی وزارت خارجه: به دنبال افزایش تنش با عربستان نیستیم

کدخبر: ۱۶۸۶۲۹
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ایران به دنبال افزایش تنش با عربستان نیست.

: به دنبال افزایش تنش با عربستان نیستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ایران به دنبال با عربستان نیست.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شما روز گذشته در مصاحبه ای اعلام کرده بودید که آماده مذاکره با عربستان هستیم ولی دولت ریاض باید از اقدامات مخرب خود در منطقه دست بردارد گفت : ما خواهان تنش نیستیم، به دنبال افزایش تنش با این کشور هم نیستیم و همانطور که من پیش از این گفته بودم ما آمادگی گفت‌وگو داریم. امیدواریم که ‌آنها متوجه اشتباهات خود بشوند و در راستای جبران خطاهای گذشته اقدام کنند.

قاسمی ادامه داد: گفت‌وگو و تفاهم با هر کشوری به معنی تأیید رفتارها و یا همه رفتارهای آن کشور نیست. عربستان نیز دچار اشتباهات استراتژیکی به خصوص در منطقه شده است و باید آنها را جبران کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تصمیم ترکیه جهت کشیدن دیوار بین مرز ایران و ترکیه در راستای جلوگیری از ورود عناصر پ.ک.ک به خاک این کشور، گفت: مقامات ترکیه ما را در جریان ایده خود قرار دادند، البته این دیوار در نقطه صفر مرزی نیست بلکه در درون عمق خاک ترکیه قرار است احداث شود و با نقطه صفر مرزی فاصله دارد.

قاسمی ادامه داد: ما از هر اقدامی که بتواند به حفظ ثبات و امنیت در مرزهای دو کشور کمک کند استقبال می‌کنیم.

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه وجود ثبات و امنیت در مرزها برای ما مهم است گفت: البته تحقق این موضوع نیازمند همکاری دوجانبه است و باید دو کشور هر دو تلاش‌های لازم را در این ارتباط داشته باشند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شبکه خبری المانیتور اعلام کرد که ترامپ علیرغم موضع‌گیری‌های منفی که علیه ایران داشته بحث تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را در دو روز ‌آینده به مانند رییس جمهور قبلی این کشور امضا خواهد کرد، خاطرنشان کرد: در مورد آینده نمی‌توانیم قضاوت کنیم. باید صبر کنیم ببینیم چه خواهد شد و بعد از آن صحبت خواهیم کرد.

همین خبرنگار از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که چه توصیه‌ای در این ارتباط به مقامات آمریکایی دارد که وی در پاسخ اظهار کرد: آنها نیازی به توصیه ندارند. آنها باید خودشان آموخته باشند که چگونه با ایران رفتار کنند.

وی با اشاره به گزارشات آژانس در مورد پایبندی ایران به تعهداتش در ارتباط با برجام و اذعان کشورهای مختلف به این موضوع گفت: برجام یک توافق چندجانبه است و ما امیدواریم که مقامات آمریکایی رفتاری عاقلانه و واقع‌بینانه اتخاذ کنند.

خبرنگاری به صحبت‌های اخیر رییس جمهور اشاره کرد که اعلام کرده در صورت تداوم دولت تلاش خواهد شد که تحریم‌های غیرهسته‌ای نیز علیه ایران برداشته شود. این خبرنگار از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که آیا چشم‌اندازی در این ارتباط وجود دارد که وی در پاسخ گفت: این ایده جدیدی است که در ادامه مباحثات قبلی مطرح شده، کار دشواری است و آقای رییس جمهور نیز گفتند که در این راستا تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: این تحریم‌ها ریشه در مسائل مشخصی دارد و از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است.

وی با اشاره به جایگاه ایران در عرصه منطقه و بین‌الملل اظهار کرد: هیچ اقدام و کاری نشدنی نیست و ما امیدواریم بتوانیم از طریق کانال‌های دیپلماتیک و دیپلماسی فعالی که داشته‌ایم بر این مشکلات فائق آییم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که این کانال‌های دیپلماتیک چه کانال‌هایی خواهد بود آیا این کانال‌های دیپلماتیک شامل آمریکا نیز می‌شود، گفت: بخشی از مسائل مربوط به آمریکا است و بخشی دیگر مربوط به سایر کشورها است. در راستای تحقق صحبت انجام شده ما نیاز به طراحی جدید داریم و قضاوت در مورد اینکه این موضوع باید از کجا آغاز شود و چه مسیری را طی کند در حال حاضر زود است، احتیاج به کار کارشناسی دارد؛ چرا که همانطور که گفتم ایده جدیدی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید