این نشانه یک عارضه جدی است

کدخبر: ۱۶۸۶۶۱
هرگونه ترشح از مجرای گوش اتوره نامیده می‌شود. پزشکان بر این باورند اتوره نشانه یک عارضه جدی مانند عفونت یا پارگی پرده گوش است و نباید نادیده گرفته شود.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از مدیکال ساینس، هرگونه ترشح از گوش شامل چرک یا مخاط، اصطلاحا اتوره نام دارد. مایع ترشح شده ممکن است کدر یا مات و گاهی با بوی بد همراه باشد.

اتوره دلایل مختلفی دارد و می تواند نشانه ای از یک عارضه مربوط به گوش داخلی یا خارجی باشد. گاهی این عارضه با خستگی، تب، درد، تهوع یا سرگیجه همراه است.

** مهمترین دلایل اتوره گوش:

- عفونت گوش

شایع‌ترین علت هرگونه ترشح از گوش، عفونت گوش میانی است؛ التهاب گوش میانی (otitis media) می‌تواند ناشی از عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد و منجر به ترشحات غلیظ، سفید یا شیری شود.

گاهی اتوره ناشی از عفونت گوش خارجی است که اوتیت خارجی نام دارد و بیشتر در شناگران دیده می‌شود. هوای گرم، قرارگرفتن طولانی مدت در معرض آب و سوختگی پوست از دلایل مهم عفونت گوش خارجی است. عفونت گوش در هر صورت می تواند منجر به پارگی پرده گوش شود.

- وجود جسم خارجی در مجرای گوش

این حالت بیشتر در کودکان و سالمندان دیده می‌شود؛ ممکن است کودکان در هنگام بازی و به دلیل کنجکاوی، اشیای نوک تیز یا اسباب بازی را در گوش خود فرو کنند. گاهی اشیای کوچک در مجاری گوش گیر می‌کند و منجر به عفونت و اتوره می‌شود.

- آسیب

اتوره ممکن است در اثر آسیب مستقیم یا غیرمستقیم بر سطح گوش ایجاد شود. آسیب مغزی نیز می تواند منجر به ترشح مایع مغزی از گوش شود. سرماخوردگی و پارگی پرده گوش از دیگر دلایل اتوره است.

پزشکان معتقدند مشاهده هرگونه ترشح از گوش باید جدی گرفته و در اولین فرصت به پزشک مراجعه شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید