مدعیان سهمیه لیگ قهرمانان اروپا

کدخبر: ۱۶۸۸۳۶
فصل فوتبالی اروپا رو به اتمام است و از اغلب لیگ‌های معتبر اروپایی، یکی، دو هفته بیشتر باقی نمانده است. تکلیف قهرمانی در چند لیگ مشخص شده و چند لیگ هم در روز پایانی قهرمان‌ها را خواهند شناخت. امسال برخلاف سال گذشته که لسترسیتی در انگلیس قهرمان شد، شگفتی‌سازها دوام نیاوردند و در اواخر راه از کورس عقب افتادند. با هم نگاهی به وضعیت لیگ‌های معتبر اروپایی می‌اندازیم:
مدعیان سهمیه لیگ قهرمانان اروپا

چلسی فاتح جزیره؛ تاتنهام «بیگ‌فور» را به‌هم ریخت

آنتونیو کونته در اولین فصل حضورش در انگلیس موفق شد چلسی را قهرمان لیگ برتر کند. کار سختی که پیش‌تر از او، مربیان کمی موفق به انجامش شده بودند. این اتفاق نشان داد تصمیم مدیران چلسی در ابتدای فصل برای سپردن سکان هدایت این تیم به‌دست کونته درست بوده است. کونته درحالی به چلسی آمد که در سه فصل متوالی هم با یوونتوس قهرمان سری A شده بود. قهرمانی چلسی درحالی اتفاق افتاد که هنوز یک هفته به پایان این فصل مانده و البته چلسی، تاتنهام، منچسترسیتی، آرسنال و منچستریونایتد، یک بازی عقب‌افتاده هم دارند. بااین‌حال، باخت هفته گذشته تاتنهام در زمین وستهام، زمینه را برای قهرمانی زودهنگام چلسی فراهم کرد. تاتنهام در این فصل فوق‌العاده بود و توانست نظم و ترتیب تیم‌های مدعی قهرمانی موسوم به «بیگ‌فور» را به‌هم بریزد. تا اینجا حضور چلسی و تاتنهام در فصل آینده لیگ قهرمانان قطعی شده و لیورپول، آرسنال و سیتی هم برای کسب سهمیه شانس دارند؛ البته تیم چهارم لیگ برتر باید در مرحله پلی‌آف حاضر شود. در لیگ جزیره، تکلیف تیم‌های سقوط‌کننده هم مشخص شده است. هال‌سیتی، میدلزبورو و ساندرلند، تیم‌هایی هستند که فصل بعد را باید در چمپیون‌شیپ یا همان دسته اول بگذرانند.

لالیگا؛ هیجان تا روز آخر

درست بعد از سوت پایان ال‌کلاسیکوی دور برگشت در سانتیاگو برنابئو بود که تردید بزرگی در قهرمانی تیم زین‌الدین زیدان در این فصل ایجاد شد. تا پیش از آن بازی، اختلاف دو تیم قابل جبران به نظر نمی‌رسید اما درخشش کم‌نظیر لیونل مسی در آخرین دقایق بازی، هیجان را به لالیگای این فصل بازگرداند. حالا فقط یک هفته به پایان لالیگا مانده و رقابت ادامه دارد؛ البته رئال یک بازی عقب افتاده هم دارد و امتیازش با بارسا در عدد 87 مساوی است اما به‌دلیل باخت در بازی‌های رودررو، بارسا فعلا صدرنشین است. تنها بازی باقی‌مانده بارسا در مقابل ایبار است اما رئال با سلتاویگو و مالاگا بازی دارد. رئال و بارسا آخرین بازی‌شان را با نتیجه مشابه چهار بر یک از حریفانشان بردند اما برد رئال در مقابل سویای بالانشین، نشان داد که تیم زیدان اصلا قصد ندارد هیچ امتیازی را از دست بدهد. رئال برای قهرمانی به یک پیروزی و یک تساوی از دو بازی باقی‌مانده‌اش دارد. تنها چیزی که بارسایی‌ها را امیدوار می‌کند، این است که هر دو بازی رئال، خارج از خانه است اما بازی باقی‌مانده بارسا در نوکمپ برگزار خواهد شد. اتلتیکو مادرید هم جایگاه سوم را برای خودش تثبیت کرده و سهمیه لیگ قهرمانان را گرفته است. در پایین جدول هم سقوط گرانادا و اوساسونا قطعی شده و تیم سوم به احتمال زیاد، خیخون است.

سناریوی تکراری بوندس‌لیگا؛ بایرن قهرمان

در بوندس‌لیگا یک اتفاق تکراری افتاد. بایرن‌مونیخ باز هم چند هفته مانده به پایان، قهرمان شد تا مشخص شود در این لیگ، تیمی همتراز با باواریایی‌ها وجود ندارد. در آلمان، رقابت قهرمانی سال‌هاست یکطرفه شده و پنج سال متوالی است که تیم قدرتمند مونیخ، خیلی راحت و بی‌دردسر قهرمان می‌شود؛ البته بوندس‌لیگای این فصل خالی از شگفتی هم نبود. لایپزیش که از بوندس لیگای2 آمده بود از همان ابتدای فصل به‌طور اعجاب‌آوری پا به پای بایرن پیش می‌رفت اما از اواسط نیم‌فصل دوم افت کرد و بایرن را در مسیر قهرمانی تنها گذاشت. باوجوداین، نایب‌قهرمانی این تیم هم قطعی شده و سال آینده به‌همراه بایرن در لیگ قهرمانان اروپا حاضر خواهد بود. رقابت برای کسب مقام سوم و سهمیه پلی‌آف لیگ قهرمانان هم دو مدعی دارد. بوروسیا دورتموند و هوفنهایم شگفتی‌ساز که هر دو 61 امتیازی هستند. در پایین جدول سقوط دارمشتات و اینگول‌اشتات قطعی شده و از بین تیم‌های وولفسبورگ، هامبورگ، آگزبورگ و ماینتس هم یک تیم سقوط می‌کند. هامبورگ 35 امتیازی است و سه تیم دیگر 37 امتیاز دارند. حساس‌ترین مسابقه هم بین‌ تیم‌های هامبورگ و وولفسبورگ برگزار خواهد شد. امسال بوندس‌لیگا برای ایرانی‌ها هم یک چهره ویژه داشت. الکساندر نوری در اوایل فصل و بعد از چند نتیجه ناامید‌کننده، سرمربی وردربرمن شد و با نتایج خوبی که گرفت این تیم را تا رده هشتم جدول بالا کشید. این تیم شانس کسب سهمیه اروپا را هم داشت اما دو باخت پیاپی در دو هفته آخر، این شانس را از آنها گرفت.

سری A؛ هنوز نه اما یووه قهرمان است!

لیگ ایتالیا هم در سال‌های اخیر، شباهت‌هایی به بوندس‌لیگا پیدا کرده است. یوونتوس، پنج بار متوالی قهرمان سری A شده است و در این فصل هم در آستانه قهرمانی قرار دارد. در سال‌های اخیر و به لطف نزول همزمان تیم‌های پایتخت‌نشین اینترمیلان و آث میلان، بانوی پیر حسابی یکه‌تازی کرده است. رقیب اصلی یووه در این سال‌ها آاس رم بوده که با وجود نزدیک‌بودن رقابت در برخی فصول، هرگز نتوانسته جلوی قهرمانی یوونتوس را بگیرد. درحال‌حاضر هم دو هفته تا پایان فصل باقی مانده و یووه با 85 امتیاز در صدر است. رم با 81 و ناپولی با 80 امتیاز، دوم و سوم هستند. باخت یووه در بازی یکشنبه‌شب در مقابل آاس رم فقط توانست قهرمانی راه‌راه پوشان تورینی را کمی عقب بیندازد زیرا یووه برای قهرمانی فقط به یک برد در دو بازی نیاز دارد و خیلی بعید است که نتواند یکی از دو تیم پایین جدولی کروتونه و بولونیا را شکست ندهد. از ایتالیا، تیم‌های اول و دوم مستقیما به لیگ قهرمانان می‌رسند و تیم سوم باید در پلی‌آف شرکت کند. در ایتالیا هم سقوط پسکارا و پالرمو قطعی شده و از بین کروتونه، امپولی و جنوا، یک تیم دیگر هم سقوط می‌کند.

فرانسه و هلند؛ جذابیت در اوج!

در فرانسه امسال شاهد رقابت هیجان‌انگیزی بودیم. از ابتدای فصل، سه تیم موناکو، پاری‌سن ژرمن و نیس، رقابت نزدیکی را شروع کردند و این رقابت نزدیک تا پنج هفته پیش ادامه داشت اما در آن مقطع نیس با ماریو بالوتلی، کم آورد و کنار رفت. حالا و در فاصله یک هفته تا پایان، موناکو با 89 امتیاز، صدرنشین و پاریس 86 امتیازی است. تازه موناکو یک بازی هم کمتر دارد. با این وصف، موناکو را هم باید قهرمان فرانسه بدانیم. پاریس و نیس هم دوم و سوم می‌شوند اما در هلند هم وضعیت شبیه فرانسه بود. این لیگ روز شنبه با قهرمانی فاینورد 81 امتیازی به پایان رسید و آژاکس با 80 امتیاز، دوم شد. رضا قوچان‌نژاد، مهاجم تیم هیرنفین با 19 گل زده به‌عنوان سومین گلزن برتر لیگ هلند رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید