درخواست ترامپ از اسرائیل و اعراب

کدخبر: ۱۶۹۵۳۱
واشنگتن پست در گزارشی به تفاوت سیاست های ترامپ و اوباما در قبال خاورمیانه پرداخت.

به گزارش نامه نیوز، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارش خود پیرامون سفر اخیر ترامپ به خاورمیانه می نویسد:

 در حالی که ترامپ در ادامه تور خاورمیانه خود وارد سرزمین های اشغالی فلسطین شد، از اسرائیل و همسایگان عرب این رژیم خواست تا بر سر یک دشمن مشترک متحد شوند: بی اعتمادی عمیق آنها به ایران.

نخستین سفر خارجی ترامپ پس از ریاست جمهوری با تاکید بر گسترش مخالفان ایران همراه شد. ترامپ طی سفر دو روزه اش به عربستان سعودی، کشوری که مدت های طولان است دشمن ایران است به شدت از اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه ابراز نگرانی کرد. ترامپ روز دوشنبه در اسرائیل ایران را بزرگترین تهدید خواند و گفت که نگرانی کشورهای عربی درباره تهران می تواند به حمایت جدید منطقه ای از توافق صلح خاورماینه منجر شود.

اما روشن نیست که ترامپ از طریق پیش گرفتن چه سیاست هایی و چه مسیرهای ضد ایرانی به دنبال تقابل با ایران است.

این در حالی است که اوباما سیاست هایی که مغایر با ترامپ در پیش گرفته بود، وی در جبهه مقابل اعراب قرار گرفت و عربستان را به رعایت شئون همسایگی به جای نفوذ بی ثباتی از طریق حضور در درگیری های نیابتی در منطقه دعوت کرد.

اوباما سال گذشته به متحدان خود گفته بود که ایران منبع مشکلات منطقه است و به این آن معناست که ما باید وارد شویم و از قدرت نظامی خود برای حل مسائل استفاده کنیم، موضوعی که نه به نفع آمریکا است و نه خاورمیانه. هرچند این سیاست اوباما موجب آن شد که رهبران عرب و اسرائیل از وی دور شوند اما به نظر می رسد ترامپ این درس را از اوباما گرفته است چراکه مورد استقبال شدید نتانیاهو و کشورهای عربی قرار گرفت.

نتانیاهو در دیدار ترامپ به او گفته بود که شما نمی‌دانید ما تا چه اندازه تغییر سیاست های آمریکا در قبال ایران را تحسین می‌کنیم.

البته هنوز زمان زیادی مانده است تا ترامپ ثابت کنید سیاست آمریکا را در قبال ایران تغییر داده چرا که برجام با گذشت 4 ماه از ریاست جمهوری ترامپ پابرجاست، ترامپ وعده داده بود که برجام را پاره می کند چرا که بدترین توافق تاریخ آمریکا است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید