منچستریونایتد - آژاکس؛ دوئلی برای جبران ناکامی در لیگ

فینال فوتبال لیگ اروپا امشب برگزار می شود

کدخبر: ۱۶۹۶۴۹
منچستریونایتد قصد دارد در لیگ اروپا به عنوان قهرمانی دست پیدا کند تا به نوعی نتایج بد لیگ را جبران کند اما از سوی دیگر نیز آژاکس هم که در کسب قهرمانی قافیه را به فاینورد باخت، قصد ندارد بازنده این فینال باشد.
فینال فوتبال لیگ اروپا امشب برگزار می شود

منچستریونایتد قصد دارد در لیگ اروپا به عنوان قهرمانی دست پیدا کند تا به نوعی نتایج بد لیگ را جبران کند اما از سوی دیگر نیز آژاکس هم که در کسب قهرمانی قافیه را به فاینورد باخت، قصد ندارد بازنده این فینال باشد.

فینال لیگ اروپا امشب در استکهلم سوئد برگزار خواهد شد و دو تیم منچستریونایتد و آژاکس به مصاف هم خواهند رفت تا قهرمان لیگ اروپا مشخص شود.

منچستریونایتد می‌خواهد با ژوزه مورینیو به قهرمانی در لیگ اروپا، تنها افتخاری را که به آن نرسیده است را به دست آورد. این تیم می‌خواهد با این قهرمانی، سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را هم کسب کند. خط دفاعی مستحکم شیاطین سرخ  در شبی که بهترین مدافع فصل جاری خود را در اختیار ندارد، آزمونی دشوار برابر خط حمله مرگبار آژاکس دارد و باید دید تفکرات هجومی پتر بوژ نتیجه می‌دهد یا تفکرات دفاعی مورینیو.

هر دو تیم در مرحله قبل با چاشنی شانس توانستند برابر حریفان خود به پیروزی برسند. آژاکس با وجود اینکه در دیدار رفت با نتیجه‌ چهار بر یک به پیروزی رسید، در دیدار برگشت با نتیجه سه بر یک تن به شکست داد. این در حالی بود که  در دقایق پایانی به شدت تحت فشار بود و اگر مهاجمان لیون کمی دقت می‌کردند، می‌توانستند  گل چهارم را هم به ثمر رساند.

منچستریونایتد با وجود اینکه در اولدترافورد میزبان سلتاویگو بود، اما نسبت به بازی رفت بسیار ضعیف‌تر نشان داد. شاگردان مورینیو در دیدار رفت در اسپانیا با یک گل به پیروزی رسیده و به دنبال حفظ گل زده خود بودند. آنها با یک گل پیش افتادند اما فشار زیاد سلتاویگو باعث شد دروازه‌ شیاطین سرخ باز شود و آنها دقایق پایانی پر استرسی را سپری کنند.

غایبِ حاضر

 

لوییس فان‌خال، سرمربی سرشناس هلندی را باید غایب حاضر این دیدار دانست. او سابقه مربیگری در هر دو تیم آژاکس و منچستریونایتد را در کارنامه دارد. فان‌خال روزهای درخشانی را در آژاکس داشت و توانست با این تیم، قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا (جام یوفا) این تیم را قهرمان کند. او از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۷ در آژاکس مربیگری کرد و توانست بازیکنان بزرگی همچون پاتریک کلایورت و کلارنس سیدورف را به فوتبال اروپا معرفی کند. آژاکس با فان‌خال در سال ۱۹۹۲ قهرمان لیگ اروپا شد و سه سال بعد هم قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرد.

این مربی هلندی اما در منچستریونایتد عملکرد ناامید کننده‌ای از خود نشان داد و در دو سالی که هدایت شیاطین سرخ را بر عهده داشت، نتواست انتظارات را برآورده کند. شاید تنها یادگار فان‌خال در منچستریونایتد، مارکوس رشفورد باشد که توسط این مربی هلندی کشف شد. او می‌تواند  مانند کلایورت به بازیکنی بزرگ تبدیل شود.

منچستریونایتد بهترین خط دفاعی را در لیگ اروپا به خود اختصاص داده است. این تیم در چهارده دیداری که در لیگ اروپا انجام داده، تنها هفت گل دریافت کرده است. در طرف مقابل، آژاکس خط هجومی مرگباری دارد و  فوتبالی هجومی و زیبا را در دستور کار خود قرار می‌دهد. این تیم تاکنون ۲۴ گل به ثمر رسانده است.

کاسپر دالبرگ بهترین گلزن آژاکس دانمارکی است که ۶ گل به ثمر رسانده است. خط دفاعی مستحکم منچستریونایتد در حالی که اریک بایی را در اختیار ندارد، آزمون سختی برابر خط حمله آتشین آژاکس دارد. باید دید در نهایت تفکرات هجومی پتر بوژ نتیجه‌ می‌دهد یا تفکرات دفاعی مورینیو.

هر دو تیم به دنبال جبران ناکامی در لیگ

منچستریونایتد با هدایت ژوزه مورینیو  با وجود اینکه در ابتدای فصل از مدعیان اصلی قهرمانی بود اما فصل ناامید کننده‌ای را سپری کرد و با ۶۶ امتیاز در رده ششم جدول رده‌بندی قرار گرفت. یونایتد با تیم صدرنشین چلسی ۲۴ امتیاز اختلاف داشت. آژاکس هم در رقابت‌های لیگ هلند رقابت را به فاینورد واگذار کرد و با قرار گرفتن در رده دوم جدول، نتوانست قهرمان شود. آژاکس با ۸۱ امتیاز و تنها با یک امتیاز اختلاف نسبت به فاینورد جام را از دست داد و در جام حذفی هم در همان مراحل ابتدایی کنار رفت.

 

منچستریونایتد برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا باید بتواند قهرمانی در لیگ اروپا را به دست آورد و این تنها فرصت پیش رو شاگردان ژوزه مورینیو است اما  آژاکس حتی اگر در لیگ اروپا هم قهرمان نشود، به خاطر نایب قهرمانی در لیگ هلند، این فرصت را دارد که در پلی‌آف برای کسب سهمیه بجنگد.

انگیزه دیگر شیاطین سرخ

منچستریونایتد یک انگیزه بزرگ دیگر برای قهرمانی در لیگ اروپا دارد و آن اینکه این رقابت تنها جامی است که شیاطین سرخ در کارنامه خود ندارند و قهرمانی در آن هواداران آنها را بسیار خوشحال خواهد کرد. ژوزه مورینیو در این‌باره گفت‌: قهرمانی در لیگ اروپا دستاورد بزرگی برای ما خواهد بود چراکه این تنها جامی است که منچستریونایتد موفق به کسب آن نشده است. اگر این جام را بالای سر ببریم، می‌توانیم بگوییم همه جام های ممکن را به دست آوردیم و این انگیزه بالایی به  ما می‌دهد.

غایبان بزرگ

منچستریونایتد دو غایب بزرگ برای این دیدار دارد. زلاتان ایبراهیموویچ به خاطر آسیب‌دیدگی‌ نمی‌تواند تیمش را همراهی کند. این‌ در حالی است که که شیاطین سرخ در خط حمله خود سخت به این بازیکن نیاز دارند. دیگر غائب بزرگ دیگر تیم مورینیو، اریک بایی است که به خاطر کارت قرمز در دیدار برگشت برابر سلتاویگو، نمی‌تواند تیمش را در فینال همراهی کند.

 

آخرین بازی وین رونی؟

به احتمال خیلی زیاد فینال لیگ اروپا، آخرین بازی بهترین گلزنان تاریخ منچستریونایتد خواهد بود. او بسیار دوست دارد با بالا بردن جام خداحافظی باشکوه با شیاطین سرخ داشته باشد. رونی در فصل جاری هم بسیار کم در ترکیب اصلی به میدان می‌رفت. طبیعی است که او چاره‌ای جز جدایی ندارد و شاید به تیم پیشین خود یعنی اورتون برگردد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید