مناقشات برسر مالکیت باشگاه تراکتور سازی بالا گرفت

بحران مالکیتی باشگاه تراکتورسازی را منحل می کند؟

کدخبر: ۱۷۰۰۶۰
باشگاه فوتبال تراکتورفصل کابوس واری را پشت سر گذاشت. آنها با حکم فیفا و به دلیل عدم پرداخت مطالبات برخی از بازیکنان خارجی خود با محرومیت سنگینی روبرو شدند و این محرومیت در فصل آینده نیز گریبانگیر آنها خواهد بود و ازجذب بازیکن جدید محروم خواهند بود. اما درچند روزاخیر یک مشکل بزرگ دیگر نیز اطراف این باشگاه بوجود آمده که ممکن است سرنوشت این باشگاه را برای فصل آینده تراژیک تر کند.
بحران مالکیتی باشگاه تراکتورسازی را منحل می کند؟

با ادعای مالکیتی مدیرعامل سابق این باشگاه، وضعیت متشنجی ایجاد شده است. از یک سو ناصر شفق با ارائه اسنادی مدعی شده مالک این باشگاه است و از سوی دیگر نیز بنیاد تعاون سپاه پاسداران نیز ادعای مالکیت این باشگاه را دارد. موضوعی که آرام آرام به یک بحران بزرگ دیگر برای قرمز های تبریز بدل می شود.

ناصر شفق در دوران حضور تراکتورسازی در لیگ دسته اول مدیرعامل این باشگاه بود و توانست این تیم را به لیگ برتر بیاورد. اکنون شفق مدعی است اسنادی در دست دارد که ثابت می‌کند او مالک اصلی باشگاه است و حالا می خواهد مالکیتش را پس بگیرد. وی در مورد اینکه چرا بحث مالکیت در این مقطع مطرح شده، عنوان کرد: ‌«باشگاه تراکتورسازی سال 1387 منحل شد و بنده در آن سال باشگاه را در اختیار گرفتم و از لیگ یک به لیگ برتر آوردم. در لیگ برتر این باشگاه در سال اول زیر نظر خودم اداره شد و بعد هم پایدار ماند. از عزیزان سپاه که در این مدت زحمت کشیدند و اجازه ندادند سیستم باشگاه از بین برود تشکر می‌کنم.»سعید عباسی عضو هیات‌مدیره این باشگاه نیز اسناد مالکیتی شفق را دیده و مالکیت وی براین باشگاه را تایید می کند.

از سوی دیگر فدراسیون فوتبال نیز اسناد شفق را مطالعه کرده و تایید می کند که بر این اساس مالک این باشگاه ناصر شفق است. اما بنیاد تعاون سپاه نیز اسنادی دارد که آنها را برای فدراسیون فوتبال فرستاده و منتظر اعلام حکم این نهاد فوتبالی و تعیین تکلیف ماجرای مالکیتی این باشگاه شده است.

اما مدیر عامل سابق قرمز های تبریز به این راحتی ها پا پس نمی کشد. چرا که تهدید کرده اگر اسنادش در ایران تایید نشود و مالکیت تراکتور سازی به وی واگذار نشود به فیفا و مراجع دیگر شکایت خواهد کرد تا این باشگاه تعلیق شود.

امیدوارم باشگاه‌ را مثل روز اول به من پس دهند

ناصر شفق در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد نامه فدراسیون فوتبال که حق مالکیت باشگاه تراکتورسازی را طی نامه‌ای برای او دانسته است، گفت: بسته شدن پنجره نقل وانتقالات آن هم در دو نوبت وضعیت بحرانی برای تیم به وجود آورده و با توجه به نزدیکی سطح رقابت‌ها حتی خطر جنگیدن برای بقا را ملموس‌تر کرده است.

وی افزود: همواره در شروع هرفصل هر تیمی باید اول بدهی‌های قبلی راتسویه کند و بعد به ساختن تیمی قدرتمند وهماهنگ بپردازد و همانطورکه درسال ١٣٨٧ و ١٣٨٨به گواه تاریخ ما اول همه بدهی‌ها را پرداخت کردیم بعد شروع به ساختن تیم کردیم درحالیکه چند بازیکن خارجی هم داشتیم و هیچ پرونده بازی برای فصل بعد نداشتیم. امیدواریم باشگاه را در همان شرایطی که از ما گرفتند تحویل دهند و امیدوارم موجب آشتی تماشاگران با تیم باشیم.

مدیرعامل سابق باشگاه تراکتورسازی در پاسخ به این سوال که آیا او فقط در شرایطی که سپاه و بنیاد تعاون قصد تیمداری نداشته باشند برای پس گرفتن مالکیت تیم پیش می‌آید، خاطرنشان کرد: اگر سپاه و بنیادتعاون مسئول تیمداری هستند، چرا تراکتور ؟! خیلی از تیم‌ها هستند که به قصد قربت می توانند به ‌آنها کمک و درآمد‌زایی کنند مثلا فجر سپاسی شیراز یا استقلال اهواز. اگرشرایط تیمداری خصوصی فراهم است بگذاریم هرکسی تیم خودش را اداره کند و این به حقیقت عدالت نزدیکتر است.

شفق در مورد اینکه اگر بعد از یک هفته تراکتورسازی مدارکی ارائه کرد و حقش را به اثبات رساند این موضوع را از مرجع دیگری پیگری می‌کند، اظهار داشت: ما تابع قانون هستیم و هر حکمی که مبتنی بر اسناد و مدارک قانونی باشد را می‌پذیریم. امتیاز یک باشگاه ، سند ملک یا خودرو نیست که بتوان با مراجعه با محاکم قضایی نسبت به اعاده آن اقدام کرد بلکه مراجع قانونی خود را دارد‌. فدراسیون فوتبال‌، AFC و FIFA و Cas مراجعی هستد که می‌توان در آنها طرح دعوی کرد.  با حسن نیتی که هست بعید می دانم که کار به آنجاها بکشد. جاده تهران تا تبریز خیلی طولانی نیست‌! ما مدارک خود را برای بررسی در اختیار فدراسیون فوتبال قرار داده‌ایم که در کمیته حقوقی بررسی شده است حال اگر معاونت حقوقی سپاه هم که عزیزان ما هستند، اسناد متقن و قرارداد واگذاری ما به سپاه را دارند به فدراسیون ارائه کنند و یا حتی اینکه می‌توانند این اسناد را منتشر کنند.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود کمیته حقوقی سپاه این مسئله را بررسی کرده و درخواست شما را رد کرده است،‌گفت: ما به دیدگاه همه عزیزان بالاخص معاونت حقوقی سپاه احترام می‌گذاریم و در مقابل قانون تابع محض هستیم و هم اوا با هی هی ابر سپید "عدالت" را زیباترین واژه "هستی " می‌دانیم.

سرنوشت بازیکنان سرباز تراکتور چه می شود؟ !

اگر ماجرای مالکیت ناصر شفق بر باشگاه تراکتورسازی اثبات شود، باید پرسید با حضور ۱۰ بازیکن سرباز در این تیم سرنوشت سرخ های تبریز در فصل آتی چگونه رقم خواهد خورد؟

اگر ناصر شفق مالک تراکتورسازی باشد و این باشگاه وابسته به بنیاد تعاون سپاه نباشد، طبیعتا امکان حضور بازیکن سرباز هم در یک تیم خصوصی وجود ندارد. بر این اساس حداقل ۱۰ بازیکن فعلی تراکتورسازی باید به تیم های دیگر منتقل شوند آن هم در شرایطی که این باشگاه امکان فعالیت در فصل نقل و انتقالات را نخواهد داشت و طبیعتا نمی تواند بازیکن جدیدی جذب کند. در این شرایط تراکتورسازی چطور می تواند با مالکیت ناصر شفق در فصل آتی حضور پیدا کند و در فهرست این تیم اسامی چه بازیکنانی قرار می گیرد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید