اهمیت ویتامین C در رژیم غذایی کودکان

کدخبر: ۱۷۰۴۴۵
ویتامین سی برای سلامتی و رشد و نمو کودکان لازم است. با نگاهی به مطلب “اهمیت ویتامین C در رژیم غذایی کودکان” در می یابید که آنان به چه میزان ویتامین سی نیاز داشته، بهترین منابع غنی از این نوع ویتامین کدام اند و هم چنین می توانید مانع مصرف بیش از حد یا کمتر از معمول آن به بدن شوید.

به گزارش بهداشت نیوز، این نوع از ویتامین سلول های قرمز خونی، استخوان و بافت ها را در شکل دهی و تعمیر یاری داده و موجب حفظ سلامتی لثه، تقویت رگ های خونی و نیز به حداقل رساندن میزان کبودی ناشی از سقوط و خراش پوست بدن کودک می شود. از طرف دیگر ویتامین C به کاهش و التیام زخم ها، تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و جلوی عفونت های بدن را می گیرد. ویتامین سی به بدن کمک می کند تا آهن موجود در منابع غذایی را جذب کند.

ویتامین سی مورد نیاز فرزندتان به چه مقدار است؟

گروه های سنی ۱ تا ۳ سال: روزانه ۱۵ میلی گرم (mg)

گروه های سنی ۴ تا ۸ سال: روزانه ۲۵ میلی گرم

 ویتامین C در بسیاری از انواع مواد غذایی موجود بوده که کمبود آنها بسیار نادر است. کودکانی که از غذا ایراد گرفته و میوه جات و سبزیجات به مقدار زیاد نمی خورند ممکن است مقدار کافی از ویتامین سی را به دست نیاورند. از طرف دیگر، کودکانی که به طور غیر مستقیم در معرض دود سیگار قرار دارند به منظور تعمیر سلول آسیب دیده ناشی از سیگار کشیدن مقدار بیشتری از ویتامین سی را نیاز دارند.

اگر نگران به دست نیاوردن میزان کافی از  ویتامین سی هستید با پزشک معالج فرزندتان در مورد نیاز کودک یا عدم آن به تقویت مصرف این نوع ویتامین مشورت کنید.

کودک نیازی ندارد تا محتوای کافی از ویتامین سی را روزانه دریافت کند ولی لازم است  مقدار توصیه شده از آن را به طور متوسط طی چند روز یا یک هفته به دست آورد.

بهترین منابع غنی از ویتامین سی

در اینجا پی می برید میوه ها و سبزیجات رنگی روشن مهم ترین منابع سرشار از ویتامین C هستند:

۴/۱ پیمانه میوه گواوا : ۵ . ۸۲ میلی گرم

نصف پیمانه آب پرتقال : ۵۰ میلی گرم

۴/۱ پیمانه فلفل دلمه ای قرمز : ۵ . ۴۷ میلی گرم

۴/۱ پیمانه میوه پایاپا : ۵ . ۴۷ میلی گرم

۴/۱ پیمانه کیوه : ۴۱ میلی گرم

نصف پیمانه پرتقال متوسط : ۳۰ میلی گرم

۴/۱ پیمانه کلم بروکلی : ۳۰ میلی گرم

سه عدد توت فرنگی متوسط : ۲۱ میلی گرم

۴/۱ پیمانه گریپ فروت صورتی : ۲۳ میلی گرم

۴/۱ پیمانه طالبی : ۱۷ میلی گرم

۴/۱ پیمانه انبه : ۱۱ میلی گرم

۴/۱ پیمانه گوجه فرنگی خام : ۵ میلی گرم

۴/۱ پیمانه اسفناج : ۵ . ۴ میلی گرم

۴/۱ پیمانه سیب زمینی پخته شده بدون پوست : ۳ میلی گرم

۴/۱ پیمانه موز : ۲ میلی گرم

مقدار ویتامین سی موجود در یک ماده غذایی براساس سایز میوه یا سبزیجات نسبتا متفاوت است. ممکن است فرزند شما میزان کمتر یا بیشتری از مقادیر نشان داده شده به اقتضای سن و اشتهایشان ویتامین را مصرف نماید. بر همین اساس محتوای ماده مغذی را ارزیابی کنید.

آیا کودک می تواند ویتامین C را به مقدار بیش از حد مصرف کند؟

ویتامین سی از نوع ویتامین های محلول در آب است و مازاد آن به صورت ادرار از بدن خارج می شود. ولی با این وجود هم میزان زیاد از این نوع ویتامین عامل بروز تهوع، اسهال، سنگ کلیه و گاستریت (ورم معده) است.

بچه ها در گروه سنی ۱ تا ۳ سال نمی بایست بیشتر از ۴۰۰ میلی گرم ویتامین C و در گروه سنی ۴ تا ۸ سال لازم نیست بیش از ۶۵۰ میلی گرم از این ویتامین را روزانه مصرف کنند.

این اعداد حد بالایی مقادیر معتبر مورد نظر هیئت علمی تغذیه و صنایع غذایی انستیتو پزشکی هستند. لذا بزرگسالان قبل از خوراندن مکمل های جویدنی به فرزند خود مراقب باشند چرا که ارزش تغذیه ای هر قرص تا ۵۰۰ میلی گرم است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید