سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان پول سیگار در کشور دود می شود

کدخبر: ۱۷۰۷۰۵
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه مصرف سیگار و عوارض آن می شود، گفت: افزایش مالیات از سیگار قاچاق آن را در کشور افزایش می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا عزیزی با اشاره به اینکه در کشور بیش از ۶۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می شود، افزود: هزینه استعمال این تعداد نخ سیگار حدود ۵ تا ۶ هزار میلیاردتومان است، همچنین ۲ تا ۳ برابر این میزان هزینه عوارض ناشی ازمصرف سیگاراست؛ یعنی سالانه در ایران ۲۰ هزار میلیارد تومان برای دخانیات یعنی خرید سیگار و عوارض آن مصرف می شود.

وی با بیان اینکه مصرف کنندگان سیگار به سرطان ریه مبتلا می شوند، ادامه داد: در سال ۹۴ کل اعتبارات عمرانی کشور ۳۷ هزار میلیارد تومان بود که تنها ۴۵ درصد آن یعنی ۱۷ هزار میلیارد تومان محقق شد؛ این درحالی است که سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان بابت مصرف سیگار و عوارض آن هزینه می شود.

عزیزی تاکید کرد: سالانه ۷ هزار میلیارد تومان صرف موادمخدر صنعتی می شود، حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان صرف هزینه های مواد مخدرغیرصنعتی می شود؛ یعنی در ایران سالانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برای دخانیات، مواد مخدر وعوارض آن صرف می گردد، این اعداد و ارقام منهای هزینه های پلیس برای مبارزه با قاچاق و سیگار است؛ بنابراین درسال بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان صرف مصرف سیگار عوارض ناشی از سیگار و مواد مخدر می شود؛ این درحالی است متاسفانه هزینه های عمرانی کمترازاین میزان است و دراین شرایط چطور می توان انتظار افزایش اشتغال را داشت.

وی با اشاره به اینکه مردم باید نسبت به گذشته آگاهی ها و اطلاعات خود را نسبت به عوارض سیگار افزایش دهند، گفت: تمامی اعتبارات و هزینه های مصرف شده درحوزه استعمال سیگار و مواد مخدرباید درجهت اشتغالزایی و بهبود معیشت صرف شود، باید دررسانه های تصویری و نوشتاری آگاهی مردم را نسبت به عوارض سیگار افزایش داد؛ چون هزینه  های پیشگیری یک سوم درما ن بوده، اما راندمان آن ۱۱ تا ۳۰ برابر است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، افزود: البته مالیات از سیگار هم تا حدودی درجلوگیری ازمصرف آن نقش دارد، اما هرچه میزان آن افزایش پیدا کند قاچاق آن سیرصعودی پیدا می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید