بحرین حرف دل عربستان را زد!

کدخبر: ۱۷۱۲۰۴
رویکرد ناگهانی عربستان سعودی در قبال قطر و قطع رابطه با این کشور که دنباله روی تعدادی دیگر از کشورها را به دنبال داشت موجبات تعجب تحلیلگران را فراهم آورد. با این حال روز گذشته وزیر خارجه بحرین در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط به نکته ای اشاره کرده که می تواند تا حد زیادی علت شدت عمل سعودی ها در قبال قطر را توضیح دهد.
بحرین حرف دل عربستان را زد!

به گزارش اقتصادنیوز ، در همین رابطه عصر ایران گزارش داد: خالد بن أحمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین در گفتگو با روزنامه الشرق الأوسط چاپ لندن از قطر خواست تا از ایران دوری کند.

وی درباره شرایط عربستان، بحرین و امارات برای عادی‌سازی روابط با قطر گفت: شروط ما برای عادی‌سازی روابط با قطر روشن است. درباره خروج قطر از خط‌ مشی یگانه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بسیار صبر و شکیبایی به خرج داده شد. قطر باید خط مشی خود به صورت واضحی تصحیح کند.

خالد آل خلیفه افزود: قطر باید به تعهدات سابق خود و آنچه عادی‌سازی روابط نیازمند آن است، پایبند باشد.

وی گفت: قطر باید حملات رسانه‌ای خود [علیه ما] را متوقف کند و از دشمن نخست ما یعنی ایران دوری کند و باید بداند که منافع قطر با ماست نه با کشوری که علیه ما توطئه می‌کند و می‌خواهد بر ما تسلط پیدا کند و میان ما تفرقه ایجاد کند.

با مشاهده گفتگوی وزیر خارجه بحرین می توان عمق کینه توزی آل سعود و دنباله روهایش با ایران پی برد. چرا که در تنگنای سیاسی و اقتصادی قرار دادن قطر به فاصله اندکی پس از گفتگوی تلفنی امیر قطر با حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان انجام شده است.

اما نکته ای که شیوخ منطقه به آن توجه ندارند این است که ، «همسایگان دایمی هستند و نمی‌توان جغرافیا را تغییر داد». مساله که محمدجواد ظریف وزیرخارجه کشورمان به آن اشاره کرد و چند روز بعد وزیر خارجه قطر نیز آن را تکرار کرد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید