واقعا با کلم7 کیلو لاغر می شویم؟

کدخبر: ۱۷۱۳۹۲
خیلی از افراد برای رسیدن به تناسب اندام دست به هر اقدامی می‌زنند. حتی گاهی اوقات طبیب می‌شوند و سعی می‌کنند با رژیم‌های ساختگی و بدون پایه و اساس وزن خود را کاهش دهند. اما به چه قیمت؟

الو دکتر؛ همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که اگر چاقی برای شما یک معضل است و برای رهایی از آن ثانیه شماری می‌کنید، رژیم‌های ساختگی و معجزه‌آسا فقط برای مدتی کوتاه می‌توانند شما را خشنود و خوشحال کنند. زمانی نخواهد گذشت که دوباره باید با تناسب اندام کاذب‌تان خداحافظی کنید و دست به اقدام‌های تازه‌تری، حتی سخت‌تر و طولانی‌تر از گذشته بزنید. با این حال برخی رژیم‌های عجیب و غریب ادعا می‌کنند که قادر هستند شما را کمتر از 10 روز به وزن ایده‌آل‌تان نزدیک کنند. یکی از این رژیم‌ها، رژیم سوپ کلم است. در ابتدا شما را با قاعده و قانون این رژیم آشنا می‌کنیم و بعد نظر کارشناسی دکتر محمدهاشمی، متخصص بهداشت عمومی و سلامت جامعه درمورد این رژیم را جویا می‌شویم.

چطور لاغر می‌کند؟

این رژیم غذایی توسط خیلی از افراد اجرا شده و تا مدت‌ها مورد استقبال آدم‌های چاق بوده است. این رژیم غذایی بر پایه سوپ کلم  تنظیم شده که دستور پخت مخصوصی دارد. سوپ از کلم زیاد به همراه کرفس، قارچ، گوجه‌فرنگی، پیاز و... تهیه می‌شود. 7 روز باید این سوپ کلم را در همه وعده‌های غذایی‌تان میل کنید. به‌علاوه  مجاز هستید هر روز یک خوراکی مثل میوه، سبزیجات یا مرغ (به مقدار تعیین شده) و... را در کنار این سوپ داشته باشید. این رژیم 7 روزه ادعا می‌کند «اگر سوپ کلم بیشتر میل کنید کاهش وزن بیشتری هم خواهید داشت و با گذشت 7 روز شاهد 4 الی 5کیلوگرم کاهش وزن خواهید بود.» اما بعد از پایان برنامه رژیم غذایی‌تان باید به خوردن سوپ کلم ادامه دهید تا وزن کاسته شده‌تان بازنگردد، نه در هر وعده اما در یک وعده از روز اجباری است.  

چه روندی دارد؟

 این سوپ رژیمی برای صبحانه و ناهار مصرف می‌شود. در اکثر روش‌ها به فرد توصیه می‌شود هر مقدار که می‌تواند از این سوپ میل کند. در اینجا یک نمونه از این سوپ رژیمی و نحوه عمل آن را برای شما شرح می‌دهیم:

 روز اول: سوپ را تهیه و میل کنید و هر نوع میوه‌ای را که می‌خواهید جز موز بخورید، همچنین نوشیدنی‌هایی مانند چای تلخ، آب زغال‌اخته یا آب معمولی را به مقدار کافی بنوشید.

 روز دوم، سوم و چهارم: سوپ را میل کنید و مقدار نامحدودی سبزیجات تازه به‌صورت خام یا پخته مصرف کنید. این  سبزیجات شامل یک عدد سیب‌زمینی بزرگ با کره است و روز دوم نباید میوه مصرف شود. اما در روز سوم می‌توان میوه غیر از موز و انبه مصرف کرد. همچنین برعکس روز دوم، روز سوم نباید سیب‌زمینی مصرف شود. روز چهارم باید آب و شیر بنوشید و موز میل کنید. در تمام روزها مصرف  سوپ کلم به مقدار زیاد فراموش نشود.

در روزهای پنجم و ششم: مقداری گوشت گوساله بدون چربی و در روز هفتم اگر این رژیم را بخواهید، ادامه دهید برای شام برنج قهوه‌ای، سبزیجات و البته سوپ مذکور را میل کنید.

 

این رژیم‌ را بگیریم  یا نه؟!

قبل از ذکر هر نکته‌ای بهتر است با کلم بیشتر آشنا شوید. کلم به خودی خود یکی از سبزیجات مفید است که وجود آن در جیره غذایی لازم است و توصیه می‌شود. خوردن کلم مقداری از کلسیم بدن و همچنین مقدار قابل‌ملاحظه‌ ای از فیبر موردنیاز را می‌تواند تامین کند. به‌علاوه اینکه یکسری از مواد معدنی را هم می‌توانید با خوردن این سبزی دریافت کنید.

 

قبل از رژیم گرفتن بخوانید

به طور کلی افراد باید با روش اصلی کاهش وزن به درستی آشنا شوند و سپس سایر روش‌ها را با روش اصلی مقایسه کنند. روش درست الگوی تغذیه‌ای است به نحوی که تمام گروه‌های غذایی را دربر داشته باشد. ما 5 گروه اصلی غذایی  داریم:

- گروه نان و غلات

- شیر و لبنیات

- گوشت و پروتئین‌ها

- میوه

- سبزیجات

 یک رژیم غذایی زمانی می‌تواند دقیق و درست باشد که تمام این گروه‌ها در آن گنجانده شده باشد. حذف کردن هر کدام از این رده‌های اصلی مواد غذایی می‌تواند منجر به فقر ‌تغذیه‌ای شود. از طرف دیگر باید در دریافت مقدار این مواد غذایی تعادلی وجود داشته باشد. به‌عنوان مثال درصدی که از  این خوراکی‌ها در برنامه غذایی روزانه گنجانده می‌شوند، حائز اهمیت است. این یک اصل مهم است و نباید درصد دریافتی‌ها کم و زیاد شوند مثلا یک گروه  از مواد غذایی مثل غلات را کم کنیم و سهم آن را به میوه و سبزیجات بدهیم. این کار بدن فرد رژیم گیرنده را از دریافت یکسری مواد غذایی لازم و ضروری محروم می‌کند.

 

3 اصلی که باید اجرا کنید

نکته دیگری که باید برای داشتن یک رژیم غذایی درست رعایت کنیم تناسب حجمی است که فرد میل می‌کند؛ یعنی میزان کالری موردنیاز فرد باید لحاظ شود تا بتواند در کنار یک تغذیه درست، کاهش وزن هم داشته باشد. پس برای رژیم غذایی درست سه اصل را باید به یاد داشت:

- تنوع

- تعادل

- تناسب

زمانی که این سه اصل رعایت شوند، رژیم غذایی به یک رژیم غذایی اصولی و صحیح تبدیل خواهد شد. اما اگر این سه اصل را نادیده بگیریم و تعادل بین این گروه‌ها را بر‌هم بزنیم اتفاق خوشایندی در پی نخواهد داشت. دقیقا در رژیم سوپ کلم این نکات رعایت نشده‌اند. میزان مصرف کلم که در گروه سبزیجات قرار دارد در این رژیم به حداکثر رسیده و به‌ازای مصرف این گروه غذایی از مصرف گروه‌های دیگر کاسته شده است.

 

آیا این کاهش وزن ماندگار است؟

گرچه افراد با چنین روشی می‌توانند وزن خود را کاهش دهند، اما کاهش وزن باید طوری صورت گیرد که سلامت فرد را به خطر نیندازد. این نوع کاهش وزن، کاهش وزن پایداری نیست و با کنار گذاشتن این رژیم غذایی طولی نخواهد کشید که وزن کاسته شده چند برابر بیشتر از قبل بازخواهد گشت، به‌همین دلیل توصیه می‌شود اصل کلی که در بالا به آن اشاره شد را در رژیم‌های غذایی خود درنظر بگیرید و زمانی که صحبت از برنامه‌های عجیب و غریب، جدید و ناشناخته شد کمی تامل کرده و حتما در مورد صحت و سقم آن رژیم از متخصص پرس و جو کنید و بدون آگهی از آن پیروی نکنید.

چه عوارضی دارد؟

وقتی موضوع بدخوری یا تک‌خوری‌ها در بحث لاغری به وجود می‌آید مثالی که برای آن می‌زنم مثال واکس فوری است. واکس‌های فوری خیلی سریع باعث براق شدن و تمیز شدن کفش می‌شوند ولی به مرور زمان همان واکس فوری باعث می‌شود که رویه و سطح کفش تخریب و خراب شود. رژیم‌هایی از این دست مثل رژیم کلم هم به‌همین روال هستند؛ شاید جوابی آنی و سریع به همراه داشته باشد ولی استفاده بلندمدت از آن باعث فقر تغذیه‌ای و به خطر افتادن سلامت و حتی ضعف سیستم ایمنی بدن خواهد شد. شأن بدن ما از رویه یک کفش خیلی  بالاتر است که ما بخواهیم آن را به واکس فوری بسپاریم پس بهتر است از یک برنامه غذایی اصولی استفاده کنیم.

 

کلم چربی‌سوز است؟

بهتر است بدانید که کلمه چربی‌سوز مفهوم علمی ندارد. چربی حالتی از انرژی است و اگر قرار باشد سوخته شود طبق قانون بقای جرم و انرژی، باید به صورت دیگری از انرژی مثل حرارت، صوت یا نور تبدیل شود. اما آیا با خوردن کلم بدن نورانی شده یا دچار حرارت می‌شود؟! پس این واژه یک واژه غلطی است. اما اینکه خوردن کلم باعث از بین رفتن چربی‌ها می‌شود به نحوی درست است؛ کلم یک خوراکی کم‌کالری است و معده فرد با آن پر می‌شود و باعث می‌شود فرد از خوردن غذایی دیگر امتناع کند که این روند باعث کاهش وزن خواهد شد. اما همان‌طور که گفته شد پیروی از این رژیم‌های غذایی روش صحیحی نیست و سلامت بدن را با مخاطره روبه‌رو می‌کند.

 

چه افرادی اکیدا از این رژیم غذایی نباید پیروی کنند؟!

یک روش ثابت و یک نسخه کلی را بدون درنظر گرفتن سن، جنس، قد، وزن و هر سطح فعالیتی نمی‌توانیم برای همه افراد بپیچیم چرا‌که کار صحیحی نیست. برای همین گرفتن این رژیم غذایی برای همه افراد به‌خصوص افرادی که دارای مشکلات خاص یا گوارشی هستند یا افرادی که مشکلات تیروئیدی دارند اکیدا مناسب نیست.

 

افراد دیابتی چطور؟

گنجاندن سبزیجات در کنار غذای افراد دیابتی یکی از اصول کنترل قند‌خون محسوب می‌شود اما باز هم نه به قیمت اینکه از گروه اصلی مواد غذایی آنها کاسته شود و گروه‌های دیگر جایگزین شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید